במהלך הימים האחרונים שיגרה איראן באופן חסר תקדים מטחי טילים לעבר מחנות אימונים של גורמים אסלאמיסטים ליד אדליב שבסוריה, לעבר אתר "בשימוש המוסד" לטענתה בחבל הכורדי בעיראק וכנגד בסיסי אימונים של ארגון הטרור "ג'יש אלעדל" בפקיסטן. מטרת הירי האינטנסיבי הזה הייתה לנקום בארגון דאעש שביצע את הפיגוע בכרמאן ביום השנה לחיסולו של קאסם סלימאני; בישראל על חיסולו של סיד ראזי בסוריה ואף של סלאח אלערורי; ובג'יש אלעדל על שרשרת הפיגועים כנגד קצינים וחיילים איראנים בגבול איראן-פקיסטן.  

בעקבות הלחץ לסיים את הלחימה: היוזמה המפתיעה של חברי הליכוד
הסערה הבאה של ינון מגל - משפחת ביבס תקפה בחריפות: "פשוט תסתום את הפה"

הגם שאיראן שיגרה בעבר טילים כנגד מטרות דומות במדינות אלו לאחר אירועים קודמים בעבר (פיגוע דאעש במג'לס האיראני, פעילויות כנגד אינטרסים איראנים שאיראן האשימה את ישראל באחריותה להן ועוד), הייחודיות של תקיפות אלו נוגעת בעיקר לפרק הזמן הקצר שחלף בין תקיפה לתקיפה (חלקן אף התרחשו במקביל), השילוביות של מערכות אמל"ח שונות ובעיקר המרחק של המטרות מאיראן (1300 ק"מ לערך כנגד המטרות בסוריה). 

התקפת טילים נמל צ'באהר האיראני (צילום :רשתות ערביות)

במקביל פרסמה רשת "אל-מיאדין" כי איראן היא זו שאחראית לשתי תקיפות של אוניות החשודות בבעלות ישראלית באוקיאנוס ההודי, כאשר גם פעולות אלו היו לפי הדיווח כנקמה על חיסולו של סיד ראזי וסלאח אלערורי. 

לא ניתן לנתק כמובן ירי זה מהמצב במזרח התיכון על רקע מערכת "חרבות ברזל". איראן נזהרת מתחילת המערכה שלא להתערב באופן ישיר בה, ומנחה את שלוחיה בתימן, עיראק ובלבנון לתקוף את הנוכחות האמריקאית באזור ואת צה"ל כדי לכפות הפסקת אש שתשמר את ארגון חמאס בעזה. סביר שאיראן מוטרדת מהאפשרות שיהיו גורמים שינסו לערב אותה במלחמה זו בתצורה כזו או אחרת באופן ישיר, בעיקר לנוכח הנוכחות המוגברת של ארה"ב באזור, ולכן ירי זה מהווה גם איתות לאותן מדינות לגבי חוזקה של איראן ויכולתה להגיע לכל נקודה במזה"ת באם תידרש לכך.   

לכאורה, הירי העצים הזה גם מאפשר לאיראן להפגין את עוצמתה לא רק מול איומי חוץ אלא גם מול זירת הפנים באיראן ולהדגיש את עוצמתו הצבאית של המשטר, על רקע הפיגועים הקשים שחשפו אותו במערומיו. אבל ספק רב מאוד אם ירי הטילים הזה יהווה פתרון לבעיות היסוד הביטחוניות מהן סובלת איראן, ולראיה גם לאחר ירי זה נהרגו מספר אנשי בטחון איראנים בגבול פקיסטן. 

נראה כי מבחינת איראן ירי הטילים מהווה "ONE TRICK PONY" כלומר, מחסור בכלים מגוונים להתמודד עם בעיותיה הביטחוניות מאלץ אותה לחזור שוב ושוב לירי טילים. מעבר לכך, הירי העצים הזה לא רק שגורם למתח מדיני בין איראן לפקיסטן ולעיראק, אלא גם מהווה אינדיקציה נוספת בעיני הקהילה הבינלאומית לעובדה שאיראן הינה מדינה מערערת יציבות באזור המזרח התיכון. זאת ועוד, הירי הנוכחי ממשיך את מגמת שחיקת הבידול בין פעילות איראן לבין השלוחים שלה (שאיראן כה עומלת לשמרו), באופן שמגביר את הסבירות להגברת הלחץ הכלכלי והמדיני על איראן מצד מדינות המערב. 

בשורה התחתונה, ירי הטילים חסר התקדים מצידה של איראן מהווה רכיב חשוב בסל ההרתעה שלה ומאפשר לה גם לנקום על רצף אירועים שהתרחשו נגדה בשבועות האחרונים, אבל גם הוא לא יפתור את בעיות הביטחון של איראן, ונדמה כי השימוש החוזר בו מעיד יותר מכל על מגבלות הכוח של איראן.  

הכותב הוא חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, ושירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון