מנהיגי ארגוני הטרור והמפקדים הצבאיים של אירגוניים אלה חוששים יותר מכל מהתנקשות בחייהם בדרך של סיכול ממוקד או חיסול כירורגי , מושג השגור בפיהם של אנשי המודיעין והמבצעים של מערכת הביטחון.

חיים בפחד: החשש האמיתי של כל בכיר בארגוני הטרור | אוהד יתום
שבת של חיסולים: אלו הבכירים האיראניים שחוסלו בדמשק ובלבנון

בכל משא ומתן שהתנהל איתם בעבר הסעיף הראשון בכל הסכם ביננו לבין הרוצחים, עלתה הדרישה להפסיק לאלתר את השימוש בסיכול הממוקדים, עוד בטרם דנו בהפסקת אש. הדוגמא הבולטת לחששם היא המקרה של שיח' חסן נסראללה, שבמשך שנים מסתתר בבונקרים תת קרקעיים בלבנון בשל חששו מהתנקשות בחייו וממשיך להנהיג את ארגון המרצחים חיזבאללה ממקום מסתורו.

לא רק נסראללה חי בפחד מתמיד, גם מחמד דף מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס, יחיא סינוואר מנהיג חמאס ומרואן עיסא חוששים מאד לחייהם, וירדו למחתרת מאז ה-7 באוקטובר. במהלך האינתיפאדה בשנת 2000, גובשה בשירות הביטחון הכללי, תוכנית מבצעית שמושתתת על מודיעין ממוקד ואיכותי בזמן אמת שנועדה לפגוע נקודתית במנהיגי אירגוני הטרור, פעילים בולטים ומחבלים שהיו לגביהם ידיעות חד משמעותיות שהם מתכננים לבצע פיגועים בלוח זמנים מיידי. 

אסור לשכוח את הימים קשים של פיגועי התאבדות שבהם אוטובוסים התפוצצו בערי ישראל, מחבלים מתאבדים רצחו אזרחים חפים מפשע בבתי קפה ומקומות בילוי אחרים. אזרחי ישראל חשו אז בלתי מוגנים וחסרי בטחון נוכח המצב וחששו לצאת מבתיהם. שנת 2000 מסמלת את כניסתו המבצעית של הסיכול הממוקד לארגז הכלים ההתקפי של מערכת הביטחון.

שנים קודם לכן שימש הכלי המבצעי שיעילותו לא הוטלה בספק את הזרוע הארוכה של המערכת המבצעית של ישראל. בליל ה-5 לספטמבר 1972, נרצחו בידי מרצחים מארגוני הטרור 11 ספורטאים ישראלים אשר ייצגו את ישראל באולימפיאדת מינכן. ניסיון חילוצם ע"י הגרמנים כשל, והם נרצחו בדם קר. ראש הממשלה דאז גולדה מאיר, הורתה לשרותי הביון הישראלים לחסל את כל אחד מהרוצחים שהיה לו קשר עם רציחתם של הספורטאים הישראלים. זה לקח כ-20 שנה, אך כולם עד האחרון שבהם חוסלו ברחבי העולם. פעולה מתמשכת זו, מהווה עד היום  מסר חשוב ומשמעותי למי שמבצע פיגועי טרור נגד אזרחי ישראל.

כל אחד מהם חייב להבין שהוא בן מוות. חייו עד יום מותו יהיו תלויים בידי זרועות הביטחון של ישראל עד לחיסולו. מרצחים אלה יאלצו לחיות בפחד כחיה נרדפת במסתור, עד יום מותם. ההחלטה של ראש הממשלה גולדה מאיר היא תקדים חשוב ומודל לפעילות ענפה ויעילה של  מודיעין וחיסולים נקודתיים וכירורגיים עד עצם ימים אלה. 

הסיכולים הממוקדים, שנועדו לפגוע ביעד שמסמנים ארגוני הביון מבלי לפגוע בבלתי מעורבים, מצביעים על מוסריותו של הכלי המבצעי ועל יכולת מודיעינית ומבצעית משובחת שאין לה אח ורע בקרב מערכות בטחון בעולם, למעט ארצות הברית. היכולות הגבוהות ורמת הביצוע מרתיעות מאוד את ראשי אירגוני הטרור ומשבשות את היכולות המבצעיות של אירגוני הטרור בעיקר בטווח הזמן שלאחר הצלחתו של הסיכול הממוקד. 

גולדה מאיר (צילום: יעקב סער, לע''מ)
גולדה מאיר (צילום: יעקב סער, לע''מ)

יש מי שגורסים שאין אדם שאין לו תחליף ובמקום מי שחוסל יקום מנהיג מרצחים חדש. יהיו כאלה שיערערו על יעילותו ומוסריותו של הכלי המבצעי, אך היתרונות ברורים ומשמעותיים והעובדות מדברות בעד עצמן. מבצע "אביב נעורים" בשנת 1973, הוא  דוגמא בולטת נוספת למבצע שבמהלכו חוסלו באישון לילה במיטותיהם בכירי פת"ח שהיו מעורבים בטרור עד צוואר. 

בשנת 1988 חוסל ראש הזרוע הצבאית של אש"ף, אבו ג'יהאד, בביתו בטוניס.  זה היה מסר ברור שניתן לפגוע ברוצחים ומנהיגיהם בכל מקום בעולם. בשנת 1992 חוסל מנהיג חיזבאללה עבאס מוסאווי, שמחליפו נסראללה אינו רואה אור יום כבר שנים רבות.

הסיכולים הממוקדים אינם מהווים ברובם המכריע מבצעי נקמה. הסיכולים שמהווים יכולת מבצעית מרשימה מונעים פיגועים ומסכלים יכולות מידיות לרצח אזרחים ישראלים ויהודים בארץ וברחבי העולם. הכלי החשוב מופעל באופן סלקטיבי אחרי איסוף  מודיעיני ולאחר שבשלו תנאי הביצוע. כל  מבצע כזה מתבצע באישור מיוחד של הדרג המדיני.

דוגמאות לסיכולים מוכרים הם של המהנדס יחיא עייש, מחולל  שיטת פיגועי ההתאבדות בשנת 1996, ושל אחמד יאסין מייסד ומנהיג ארגון הטרור חמאס. לצד ההצלחות הרבות ולצד היתרונות הרבים שהביאו לסיכול של פיגועים רבים מצילי חיים, ישנם גם כישלונות כמו ניסיון חיסולו של חאלד משעל ברבת עמון וניסיונות החיסול הרבים של מחמד דף. לחיסול הממוקד יש גם חסרונות בעיקר במקרים שבהם נפגעים בלתי מעורבים. 

ניסיון החיסול הכושל בחאלד משעל (צילום: ארכיון מעריב)
ניסיון החיסול הכושל בחאלד משעל (צילום: ארכיון מעריב)

דוגמא בולטת לכך הוא חיסולו של צאלח שחאדה, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בעזה, כאשר מטוס קרב הטיל פצצה במשקל טון ויחד עם רב המרצחים נהרגו נוספים, דבר שהעלה לדיון את יעילותו ומוסריותו של הכלי המבצעי. שיטת פעולה חשובה ויעילה זו ממשיכה גם במהלך מלחמת "חרבות ברזל", לא רק ברצועת עזה, גם ביהודה ושומרון ונגד בכירי חיזבאללה בלבנון. 

החיסול הממוקד ימשיך להוות כלי מרתיע שימנע פיגועים ויסכל רבי מרצחים ובהם מנהיגים מדיניים וצבאיים של אויבים אכזריים וכל מי שאחראי או קשור ברצח ישראלים ויהודים בארץ ובעולם. ישראל תמשיך לרדוף אותם ותחסל את האחרון שבהם.