אף שממשלת שוודיה מתייצבת בצורה גלויה לצדה של ישראל, ספק אם היא מבינה את משמעות פתיחת השערים הגורפת למהגרים, המובילה לאיום תרבותי ופוליטי על אזרחי שוודיה ועל היהודים. 

שגריר ישראל בשבדיה: "סוכל ניסיון פיגוע נגד השגרירות בשטוקהולם"
המהגרים אשמים? שוודיה "השלווה" טובעת באירועי ירי ואלימות

גל הפליטים שהציף את שוודיה במשך שנים ניצל את ההומניות של הממשלה ויצר מציאות חדשה ששינתה את המבנה הדמוגרפי במדינה. כיום כ־10% מתושבי שוודיה הם מוסלמים. מאלמו, עיר הנמל שבה מתגוררים כ־350 אלף תושבים, שינתה את פניה ואת זהותה ללא הכר. מעיר רב־תרבותית קוסמופוליטית היא הפכה לעיר שבה כ־50% מהתושבים אינם שוודים במקורם, וחלקם הגדול מוסלמים.

ראש העיר קתרין ג'מה עדיין מאמינה באוניברסליות, ומזכירה את העובדה שמאלמו נבחרה להיות העיר המארחת של האירוויזיון בשנת 2024, משום שהיא מהווה דוגמה לחיים משותפים של מהגרים ושוודים. ג'מה, מתעלמת מהביקורת של מתנגדיה, שטוענים כי השוליים החברתיים הבעייתיים הופכים לרוב שמשתלט על העיר ויוצר פערים חברתיים וחיכוך מתמיד עם התושבים. 

תמיכה בפלסטינים בשוודיה (צילום: AFP)
תמיכה בפלסטינים בשוודיה (צילום: AFP)

המוסלמים יוצרים בעיה חברתית, והם גורמים להגירה משמעותית של שוודים לערים רחוקות ממאלמו. מרבית התושבים בשכונת רוזנגרד, הזכורה מכתבתו של המזרחן צבי יחזקאלי, הם מהגרים - בעיקר מסוריה, עיראק וטורקיה. בעיר שולטות כנופיות פשע מאורגן, שהופכות את חיי התושבים לבלתי אפשרים. המוסלמים ממררים את חיי היהודים והשוודים הגרים שם ומתעמרים בהם.

בעיר נערכות אין־ספור הפגנות אלימות נגד ישראל, מה שגורם ליהודים רבים להסתיר את יהדותם מחשש שייפגעו. הרב של חב"ד הותקף פעמים רבות באלימות. לפני מספר שנים הכין העיתונאי השוודי היהודי תומאס לונקרקווסט כתבה על חיי היהודים בצל תחושת איום, וכתב כי השלטונות אינם מגינים על היהודים, וכי המשטרה נמנעת מלהיכנס לאזורים מסוימים. גם בבירה שטוקהולם מאוימים יהודים על בסיס יומיומי וחוששים לעסקיהם וביטחונם האישי. מאז 7 באוקטובר עלה מספר התקריות האנטישמיות בצורה משמעותית.

קואליציות הארגונים השוודיים־פלסטיניים, שנהנית מתמיכה ממשלתית, מעבירה תקציבים "הומניטריים" למוסדות הקשורים ל"אחים המוסלמים", ונבדקת הטענה כי מפלגת השמאל השוודית העבירה כספים של משלמי המסים, באמצעות ארגוני שמאל דניים, לארגונים תומכי ג'יהאד. 

שוודיה היא רק דוגמה אחת לאנטישמיות שמתגברת באירופה והופכת את חיי היהודים לקשים יותר מאז 7 באוקטובר. למרות הקשיים במעבר לארץ אחרת - ישראל היא מדינתם היחידה של היהודים השוודים, ומן הראוי שיעלו לישראל.