בתקופה האחרונה עולה שוב ושוב על ידי גורמים בממשלה ומחוצה לה הרצון ליישב מחדש את גוש קטיף ורצועת עזה. קשה לי לא לחשוב על רס”ל לירן אלמוסנינו ז”ל, לוחם לוט”ר ניצנה, שקפץ מביתו הזמני בכמהין שבפתחת ניצנה בכדי לסייע לכוחות בעוטף עזה ונהרג בהיתקלות עם מחבלים בקיבוץ חולית.

"מניפסט פוליטי מופרך": השר סמוטריץ' מגיב להורדת דירוג האשראי של ישראל
הרמטכ״ל וראש השב״כ בחאן יונס: "רוצים להביא יותר בכירים הרוגים" | צפו

לירן ז”ל ואפרת רעייתו, יחד עם חמשת ילדיהם, חיכו שנים לבנות את ביתם. כמוהם יש עוד זוגות צעירים שרוצים לבוא להמשיך את מפעל ההתיישבות בפתחת ניצנה על גבול מצרים.

אולם לצערי הרב, נראה כי הממשלה, שמצטיינת בריקודים ובנאומים, בהצהרות ובדברי רהב, פוגעת במשימת יישוב ופיתוח חבל ארץ זה. כן, בדיוק בזמן שיש פוליטיקאים שעושים כותרות על “התיישבות” במקום שבו ברור שלא תקום.

במשך שנים ארוכות מדי אנחנו מקדמים תב”עות להרחבת היישובים, ומאחר שפיתוח של יישוב סמוך לגדר הגבול עם מצרים מצריך מרכיבי ביטחון והזזת דיונה ממקום אחד למקום שני ועוד כל מיני מרכיבי פיתוח, עלויות הפיתוח באזור הזה גבוהות מהצפוי והרצוי.

צעדת גרעיני ההתיישבות בחבל עזה וצפון השומרון, ומגורשי גוש קטיף (צילום :מועצה אזורית שומרון)

עלויות אלו נבחנו ונבדקו שוב ושוב ובסופו של דבר יגרמו לכך שכל ניסיונות ההתיישבות של השנים האחרונות ייכשלו וההתיישבות באזור פתחת ניצנה תיעצר סופית.

במצב מתוקן, המדינה הייתה צריכה לשלם לתושבים שיבואו להתגורר בפתחת ניצנה - אזור השוכן צמוד לגבול מצרים, 80 קילומטר דרום־מערבית לבאר שבע ונכלל בתחום המועצה האזורית רמת הנגב.

מהיכרות עמוקה עם הנעשה בצד השני של הגבול, מדי לילה יש הברחות אלימות - בדיוק כפי שקרה ממש בשבועיים האחרונים וגרם לפציעתה של חיילת, ירי, וכמובן איום חדירה של מחבלים מעזה דרך סיני ותרחישים נוספים. תזכורת כואבת למצב בגבול הייתה בתאריך 3.6.23 כאשר שוטר מצרי חדר והרג שלושה חיילים מחטיבת פארן.

האבסורד הוא שיש פתרון זמין ופשוט להוזלת פיתוח השטחים המפותחים. קק"ל מוכנה לבצע חלק מעבודות הפיתוח. לצערנו, מאז הנחייתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ב־2014 חל איסור על קק"ל לבצע זאת. בסיוע שר המשפטים יריב לוין התכנסו כל היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה הרלוונטיים למציאת פתרון.

לא נכחתי בדיון הפנימי, אבל כדרכם של יועצים משפטיים הניסוחים מפותלים ודורשים קריאה מודרכת עם מסקנה אחת - שלא ניתן לעשות דבר לתיקון האיוולת. לשמוע את היועץ המשפטי של משרד האוצר גורם לגעגוע עז לקידום הרפורמה המשפטית.

חיזוק ההתיישבות בפתחת ניצנה הוא אינטרס מובהק של ישראל, לבטח בכל הנוגע לתפיסת הביטחון בביצור ההתיישבות בגבולות. הצורך הזה בולט במיוחד לאחר התקפת הטרור הרצחנית ונוכח איום ביטחוני הולך ומתעצם בדמות ארגוני טרור אסלאמיים רדיקליים הפעילים מעבר לגבול מצרים המרוחק מיישובי פתחת ניצנה מרחק של 300 מטרים בלבד.

חיזוק ועיבוי ההתיישבות הקיימת באזור זה צריכים להיות בראש סדר העדיפויות הלאומי. לכן במקום שהפוליטיקאים ימכרו לציבור אשליות, מוטב שההנהגה תפעל בהיגיון ובשכל ותחזק את ההתיישבות במקום שבו היא באמת קיימת.

הכותב הינו ראש המועצה האזורית רמת הנגב