גם מי שהשתתף במבצעים מורכבים רבים במתארים שונים יודה - שהמבצע לשחרור החטופים ברפיח הוא מבצע כמעט חסר תקדים, אשר מספק מעט נחת מול המטרה שנראית לעיתים כמעט בלתי אפשרית: שחרור חטופים מלב רצועת עזה.

היו יחד בבית: פרטים חדשים על השבי של פרננדו מרמן ולואיס הר ברפיח
ד"ר מיכאל מילשטיין על מבצע חילוץ החטופים: "מבוכה כפולה לחמאס"

התמרון הקרקעי סיפק כבר מספר הזדמנויות לשחרור חטופים, חלקן לא מומשו מסיבות שונות וחלקן הסתיימו באורח טרגי. המבצע הפנטסטי מספק הצצה ליכולות מודיעיניות ומבצעיות גבוהות ביותר. מעבר להישג שהפיח משב של אופטימיות בכולנו, הוא מעביר מסר חד של נחישות ותחושת מסוגלות גבוהה מול האתגרים שעדיין נכונו לנו במלחמה זו.

המבצע מעורר כמובן סקרנות רבה כיאה לתסריט, שנראה כי נכתב עבור סרט הוליוודי. כדי להבין טוב יותר, ובמגבלות של הצורך לשמור על חשאיות בנוגע ליכולות שהופעלו במבצע, כדאי להתעכב על השלבים העיקריים של התכנון והביצוע. כל שלב כזה מורכב מפרטים רבים, שכל אחד מהם בפני עצמו, יכול להיות ההבדל בין הצלחה מפוארת לכישלון קולוסאלי.

ראשית המבצע, כמו במבצעים דומים אחרים, היא כמובן במודיעין האיכותי על מיקום החטופים ופרטי מידע רבים אחרים על הזירה, שיאפשרו את תכנון המבצע. שב"כ הצליח לספק מודיעין ייחודי, אינטימי, מדויק שהינו הבסיס ההכרחי להצלחת המבצע. שנית, תכנון והיערכות. למבצע קדמו שבועות ארוכים של הבשלה שמקורם בתכנון מוקפד, עריכת מודלים וסימולציות לתרחישים שונים והיערכות למתן פתרונות להפתעות ואירועים לא צפויים.

כוחות הביטחון עם החטופים שחולצו מרפיח (צילום: דובר צה''ל)
כוחות הביטחון עם החטופים שחולצו מרפיח (צילום: דובר צה''ל)

שלישית, התנועה אל היעד. כוח החוד של שב"כ וימ"מ ביצע תנועה חשאית אל היעד, בלב שטח עוין, בתוך אזור לחימה, עד למבנה שנמצא בשטח אולי הצפוף ביותר בעולם בעת הזו. המודיעין המדויק מאפשר הגעה עד לדירה הספציפית בה נמצאים החטופים. רביעית, הפריצה והלחימה ביעד עצמו. הכוח שנתקל בדלת נעולה נזקק לפריצה רועשת של הדלת על ידי מטען. הפריצה פנימה, חיסול החוטפים ללא פגיעה בחטופים, בתוך סביבה של חמושים רבים, מעידה על רמה מקצועית מהגבוהות ביותר על פי כל קנה מידה.

חמישית, חילוץ תחת אש. הכוח בסיוע כוחות מעטפת רבים בעלי יכולות אש מגוונות מחלץ את החטופים תוך כדי לחימה קשה ומצליח להוציא את החטופים ללא פגע וללא נפגעים מקרב כוחותינו ובו בזמן לחסל עשרות מחבלים. המבצע הוא מבצע הרואי חסר תקדים. מעבר להישגים הטקטיים הפנטסטיים הוא גם משדר מספר מסרים גם מבחינה ערכית וגם ברמה האסטרטגית.

ברמה הערכית המבצע מוכיח את רמת המחויבות הגבוהה של מדינת ישראל לשחרור החטופים לרבות סיכון חיי לוחמים. לוחמי צה"ל, שב"כ וימ"מ הגנו בגופם על החטופים כשמאחוריהם מאות רבות של אנשי מודיעין, טכנולוגיה ורבים אחרים שעמלו להצלחת המבצע.

ברמה האסטרטגית המבצע מעביר מסר למנהיגי חמאס כי לא לעולם חוסן. כפי שניתן היה להגיע לבית ברפיח ולחלץ ממנו בשלום חטופים, כך ניתן להגיע לכל אחד מהם בנחישות ובסבלנות. ברמה הגלובלית המבצע מוכיח את יכולותיה של ישראל להמשיך ולפעול גם באזורים הצפופים ביותר באופן כירורגי כדי לממש את מטרות המלחמה.