התרגיל שערך פיקוד המרכז בפיקודו של אלוף יהודה פוקס, ובמסגרתו דימה תרחיש 'חטיפת ערבי על ידי מתנחלים', משקף את ההידרדרות המתמשכת בסולם הערכי והמוסרי בחלקים מצמרת הפיקוד בצה"ל.

צה"ל תחת מתקפה לאחר התרגיל השנוי במחלוקת: "אין תרחיש כזה, מתיישבים לא כובשים כפרים"
עלילת הדם על "אלימות המתנחלים" – השקרים, התעמולה, המניפולציות, הנתונים המנופחים | קלמן ליבסקינד

חלק מההידרדרות בא לידי ביטוי בקמפיין השקרי והמתמשך נגד ציבור המתיישבים בהובלת אלופים במיל' שמהדהדים באולפני הטלוויזיה עלילות חסרות שחר. אותם מפקדים בכירים שהחזיקו בתפקידים ביטחוניים רגישים ביותר במהלך הקריירה שלהם הם הראשונים לדעת את ההשלכות הרות האסון של דבריהם המסולפים שנופלים כפרי בשל עבור כלי התקשורת הערביים המובילים ובעולם המערבי כולו. קמפיין זה נשען על מסרים שטופחו והושתלו במשך שנים לציבור הישראלי, ולפיהם אין מדובר בכמה עשבים שוטים בודדים, אלא בחביות נפץ שיש מי שביקש להבעירן.

הדוגמה המובהקת ביותר להשפעותיה של מכונת ההסתה היא הבדיה על "אלימות המתנחלים" שמלווה אותנו מה־7 באוקטובר. מה שנולד במוחם הקודח של פוליטיקאים מהאופוזיציה ושל פרשנים מומחים מטעם עצמם, הצמיח "באופן מפתיע" כנפיים עד לוושינגטון וחוזר כמעט בכל הצהרה של בכירי הממשל האמריקאי. אם האירוע היה מסתכם בדגשים של הבית הלבן לישראל שתעשה ככל יכולתה למנוע מתיחות בין הצדדים – דיינו. אלא שעלילות הדם כבר הפכו למסמך רשמי של סנקציות וקביעת מדיניות.

"אלימות המתנחלים", "טרור יהודי" ותופעת "תג מחיר" הם חלק ממסע דמוני מכוון שנמשך שנים בניסיון ליצור סימטריה מעוותת בין המוסר של תושבינו ובין אויבינו האכזריים בעזה וביהודה ושומרון. זהו אחד מחולאי הקונספציה שהתנפצה לרסיסים ב־7 באוקטובר, ויש בצה"ל ובאופוזיציה מי שמתעקשים להרכיב אותה מחדש במטרה להכשיר את הקרקע ואת דעת הקהל למהלכים הרסניים של פינוי התנחלויות והקמת מדינה פלסטינית.

טירוף המערכות התודעתי שפשה בקרב חלק גדול מדרגי הפיקוד הבכירים ביותר בצה"ל חייב להיפסק מיד. נראה כאילו מדובר בחלק מתהליך ההכשרה הפיקודי והצבאי שנטמע לאורך שנות הקריירה במוחם הקודח של מאות קצינים וקצינות באמצעות קרנות זרות שהשתלטו על הצבא. כפי שאנחנו מובילים לשינויים משמעותיים בשירות בתי הסוהר ובמשטרה כדי להביא להפסקת ההתערבות של אותם גופים באנשי הארגון, חובה עלינו לחולל גם בצה"ל שידוד מערכות רעיוני ולהחזיר אותו לימי הזוהר שבהם מפקדים ידעו היטב להבחין בין אויב לאוהב.

הפקודות ההזויות דוגמת תרחישי חטיפת ערבים והלבשת חיילים באפודים עם הכיתוב "ביום אויב" כדי לדמות מתנחלים טרוריסטים אינן מגיעות בחלל ריק. יש לכך כתובת והיא שר הביטחון והרמטכ"ל, שבמשמרתם אירעה החרפה המוסרית הזו. את מפקדי הגזרות שמעבירים ברשת הקשר פקודות מעין אלה חייבים להעמיד במקום ולחקור.

אך זה יהיה טיפול ממוקד. דווקא היום, באחד המבחנים הגדולים שבהם עמד צה"ל מבחינה ביטחונית, עם מערכה רב־זירתית שמעבר לפינה, וכשלפתחו עומדות סוגיות הרות גורל בהיבטי כוח אדם כמו הארכת גיל המילואים, גיוס חרדים, שילוב נשים ביחידות לוחמות ועוד – עלינו להשיב לצה"ל את הרוח הנכונה שלא תיעצר בתקרת זכוכית בסולם הפיקוד. טיפול השורש יצליח רק אם נעקור את הסימטריה שנעשית בין אוהב לאויב ותודעת הניצחון והאמונה בצדקת הדרך יחזרו להיות אבן הראשה בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. 

הכותב הוא יו"ר סיעת עוצמה יהודית וחבר הוועדה לבחירת שופטים