היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה לבג"ץ את תגובתה ביחס לעתירות של אחים לנשק והתנועה לאיכות השלטון בנוגע לאי-גיוס חרדים. זה לקח 8 בקשות דחייה, ואיום של מ"מ נשיא העליון לחיוב המדינה בהוצאות, אבל בסוף התגובה הוגשה.

היועמ"שית לבג"ץ: "ללא חוק, אין מניעה חוקתית לגייס חרדים החל מאפריל"
"רעידת אדמה, אבקש ממנה הבהרות": בן גביר והיועמ"שית בהתנגשות

בתגובה יש המון מלל, כולל טענה שפרוץ המלחמה מונע את העברת חוק הגיוס החדש - וקביעה כי אין יכולת לנקוב בלוחות זמנים לחקיקתו, אבל בין השורות היועמ"שית הודיעה לבג"ץ שהממשלה תאריך את "תקופת הביניים" בה חרדים לא מגויסים למרות שאין חוק שמסדיר זאת.

אם הממשלה לא תאריך את תקופת הביניים, המשמעות היא כי בראשון באפריל הצבא יצטרך לגייס בכפייה כ-65 אלף חרדים - מספר עצום ולא נתפס - אשר דחו השנה את גיוסם תוך ניצול המילים "תורתו אומנותו". הנתון המדהים הזה נחשף היום בכנסת על ידי הצבא.

היועמ"שית כתבה כי אם תקופת הביניים לא תוארך, "כלל גורמי המדינה המוסמכים יהיו מחויבים לפעול בהקשר להליכי הגיוס בהתאם לדין" - אך קשה לראות אירוע בו הממשלה תאפשר גיוס חרדים המוני בכפייה, בטח לא כשהקואליציה נשענת על נציגיהם בכנסת.

המשמעות היא פשוטה: לצורך קידום "שיח אינטנסיבי בין כל הצדדים הרלוונטיים", הממשלה תאריך את תקופת הביניים בה חרדים לא מגויסים לצבא, למרות שהחקיקה מחייבת אותם להתגייס בדיוק כמו חילונים ודתיים לאומיים. ניתן רק להניח שגם במושב הקיץ, הכנסת לא תעביר חוק גיוס שיורה על גיוס חרדים.