על רקע המלחמה המתמשכת בדרום ובצפון, החדשות הקשות על חללים שנפלו בקרבות וסוגיית החטופים, יתקיימו היום (שלישי) הבחירות לרשויות המקומיות, לאחר דחייה של ארבעה חודשים. בשל העובדה שהבחירות הללו נדחקו לשולי החדשות, החשש הוא מאחוזי הצבעה נמוכים במיוחד.

מתי ייפתחו הקלפיות ואיך מצביעים? כל מה שחשוב לדעת לקראת הבחירות המקומיות
ואלה שמות: השדרה הפיקודית של חיזבאללה הולכת ונכחדת

על פי סקר "מעריב", שנערך על ידי "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר ובשיתוף Panel4All, אחוזי ההצבעה עלולים לרדת ל־51% בממוצע הארצי, לעומת 60% בבחירות שהתקיימו ב־2018. זאת למרות שהשלטון המקומי מנהל בפועל את חיי היומיום של התושבים במגוון רחב של תחומים חשובים, בהם חינוך, תרבות, ניקיון, תכנון ובנייה, תחבורה וחנייה, שיפוצים בגנים ובמקומות ציבוריים.

בשנים האחרונות עלה משקלו של השלטון המקומי גם בסוגיות הביטחון האישי. במלחמה עלה לסדר היום המיגון במוסדות חינוך, שהיה חסר בערים רבות, כמו גם שירותים שאינם ניתנים בחינם והתושבים משלמים עבורם ממיטב כספם בארנונה, שיחסית אינה זולה.

אבל בפועל, תושבים רבים מגלים אדישות. למרות שמדובר בנושאים חשובים ומהותיים, רבים עלולים לנצל את השבתון ליום חופשה ולא לטרוח לצאת ולהצביע. אם אכן אחוזי ההצבעה יהיו נמוכים, עלולות להיות לכך השלכות דרמטיות לחמש השנים הבאות.

אחוזי הצבעה נמוכים עלולים להעניק כוח רב יותר לקבוצות ששיעורן באוכלוסייה נמוך יותר. זאת ועוד, שיעורי הצבעה נמוכים גם עלולים לחזק את כוחם של גורמים אינטרסנטיים שונים. ישנם מועמדים המייחלים לכך, לנוכח ההערכה שהם יצליחו להביא את הגרעין הקשה של תומכיהם לקלפיות.

בישראל מדברים רבות על חשיבות הדמוקרטיה, אבל דווקא במבחן הדמוקרטי החשוב של קביעת ניהול הרשות המקומית לחמש השנים הבאות, האדישות וחוסר העניין כבשו חלקים מהאוכלוסייה. רק אחוזי הצבעה גבוהים יביאו למימוש הרצון של רוב התושבים ולניצחון הדמוקרטיה.

אומנם יש רבים הסבורים שיש צורך בהתייעלות גם בשלטון המקומי, שתכלול גם את קביעת סמכויותיו מול השלטון המרכזי, אבל לפני הכל, יש לצאת ולהצביע כדי להשפיע.

חיסול האחראי על הגזרה המזרחית בחיזבאללה (צילום: דובר צה"ל)

אומנם ראינו לעתים במהלך מערכת הבחירות הקצרה שהיו מקומות שבהם כיכבו קמפיינים נגטיביים ושלל הכפשות, שעוררו בקרב לא מעטים סלידה וחוסר נוחות, אבל התשובה של כולם צריכה להיות בקלפי, כל אחד על פי השקפתו. חבל שהשסע במערכת הפוליטית הארצית גלש לעתים גם למערכת המוניציפאלית.

התשובה צריכה להיות באחוזי הצבעה גבוהים, שיביאו למימוש הדמוקרטי של רצון הרוב ויעניקו כוח ציבורי לנבחרים מול האתגרים המורכבים המצפים גם לשלטון המקומי בשנים הבאות, ושתהיה להם השלכה ישירה על חיי היומיום של כולנו.