רבות נכתב, ובצדק, על החובה לשנות את התפיסה של השוויון בנטל. ב־7/10 המציאות השתנתה, ואיתה סדרי העולם שאליהם אנחנו רגילים. לא יכול להיות אי־שוויון בנטל בישראל של 2024. מצבת הלוחמים הנוכחית של הצבא לא עומדת בנטל המלחמה הארוכה.

גנץ מחריף את הטון: "חוק הגיוס יפגע בביטחון, לא נוכל להישאר בממשלה"

זווית קריטית וחשובה הנעדרת מהדיון הזה היא העתיד של מי שעומדים לפגוע בהם אפילו יותר. מי שיסבלו הכי הרבה מהעמקת אי־השוויון בנטל תחת צורכי הצבא ומערכת הביטחון החדשים: לוחמים וקצינים קרביים. המלחמה סיפקה לנו הצצה לקושי העצום המצוי בהיעדרות כה ממושכת מהבית של מי שנשלחו להגן עלינו בחזית. חודשים ללא המשפחה, מחוץ לעסק או בהיעדרות ממקום העבודה הם מהלומה קשה למשק, אך גם לחייל המילואים עצמו. קשיים בבית ובתא המשפחתי ואי־יציבות תעסוקתית בשם הזכות והחובה להגן עלינו ועל המולדת. 

אלא שהחוק החדש עומד להפוך את המציאות הזו לנורמה. קצין קרבי עשוי להיעדר קרוב לשלושה חודשים בכל שנה למילואים ולוחם קרוב לחודשיים. החוק מהווה פגיעה מכוונת של הממשלה בכושר ההשתכרות ויכולת התעסוקה של האוכלוסייה המשרתת ושום מענק או הטבה לא ישנו את האיוולת המסוכנת הזו.

דמיינו מעסיק שיקבל לידיו קורות חיים מקצין קרבי, עד לפני רגע הטופ של הטופ. שורת השירות הצבאי בקורות החיים עתידה להפוך לנטל שיתמרץ את המעסיק להעדיף מועמדים אחרים, באופן שעשוי לפגוע ביכולת ההשתכרות וההעסקה של אותה קבוצת אוכלוסייה. נכון, זה בטח לא יקרה תוך שנה, אבל זו מציאות שתתחיל להתהוות בישראל של היום שאחרי שהממשלה הזו מביאה לנו.

יהיו שיגידו שמעסיקים יהיו גאים להעסיק את אותה אוכלוסייה, אך הקיצוניות של חוק הארכת השירות על בסיס שנתי תהווה שיקול, גם אם לא נוח לנו להאמין בכך. זו בדיוק הסיבה שנחקק חוק שאוסר לפטר חייל החוזר ממילואים, כי היה לו צידוק. ולהיות בעל עסק? לצערי, אין בישראל רשת ביטחון סוציאלית לעסקים קטנים ולעצמאים, על אף שחלק הארי בכלכלת ישראל מוחזק על ידם, וכיום הם חשופים לפגיעה מכל תנודה באורח חייהם. במצב הזה, הסבירות היא שעומסי שירות כאלה על בסיס שנתי לא יאפשרו ללוחמים להחזיק עסק עצמאי.

הפגנת חרדים (צילום: איתי רון, פלאש 90)
הפגנת חרדים (צילום: איתי רון, פלאש 90)

אך הפגיעה התעסוקתית בלוחמים וקצינים קרביים היא לא ההשלכה הכלכלית היחידה של הבחירה להגדיל את ההישענות על כוחות מילואים במקום לגייס אוכלוסיות שאינן משרתות. העלות למדינה בגין חייל סדיר בחודש היא 27 אלף ש״ח. עלותו של חייל מילואים היא 48 אלף ש״ח. המחיר של ההימנעות מגיוס חרדים הוא כמעט חמישה מיליארד שקלים מהכיס של כולנו.

מערכת הביטחון פוגעת במו ידה במוטיבציה לשרת שירות משמעותי וקרבי, וכלכלת ישראל תמצא את עצמה בבעיה שהיא הוצעדה אליה בעיניים פקוחות. אסור שנאפשר את המחדל הזה. זו עת לאומית קריטית לתיקון עמוק של סוגיה שפוצעת את החברה הישראלית שנים רבות, הממשלה הזו מבקשת להעמיק את הקרע ועלינו לאחותו בדרישה בלתי מתפשרת לשוויון וסדרי עדיפויות אחרים וראויים. מה שהיה הוא לא שיהיה.