מערכת הבחירות בארצות הברית נמצאת בעיצומה וחלק אינטגרלי ממנה ומכל מערכת בחירות הם ספינים כאלה ואחרים שכל אחד מהצדדים מבצע כדי לזכות בדעת הקהל. 

יאיר גולן תוקף: "בן גביר וסמוטריץ' רוצים מלחמת גוג ומגוג על חשבון דם ילדינו"
פרסום ראשון: בעקבות נחיתת זריקת ההרזיה "וויגובי" בישראל – אלו ההנחיות שניתנו לרופאים

חלוקת המדינות בארה"ב בין הדמוקרטיים לרפובליקנים משאירה אצל שני הצדדים, הנשיא ביידן והנשיא לשעבר טראמפ, את הרצון לשכנע את כל הצדדים. במילים אחרות, לכל אחד מהצדדים יש מדינות שצבועות לו ומי שמנצח הוא זה שיצליח להכריע במדינות השוויוניות.

כחלק ממארג עדין זה, שני המועמדים מנסים שוב ושוב לרצות את דעת הקהל האמריקאית וגם שם עולה שוב ושוב סוגיית מדינת ישראל ואזרחיה. תפיסת העולם אצל רוב האמריקאים היא פרו ישראלית מובהקת שכן ישנם ערכים משותפים רבים בין שתי המדינות. לא בכדי, שני המועמדים מקרבים ביד אחת את ישראל ומצד שני מרחיקים אותה, זה לא נגד ישראל, זו פשוט השיטה לנסות ולרצות את כולם.

על אף הדיווחים האחרונים שעלו על ניתוק לכאורה בין הנשיא ביידן והנשיא לשעבר טראמפ לבין ראש ממשלת ישראל נתניהו, הרי שכאמור ישנם אינטרסים משותפים רבים אשר מחייבים את אמריקה להמשיך בחיבור התמידי עם ישראל. האיום הדמוקרטי התמידי להפסקת הסיוע האמריקאי לישראל על ידי חברי קונגרס קיצוניים, הם שקר וכזב שכן אותו סיוע מסייע היטב בפיתוח התעשיות האמריקאיות.

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

בנוגע לקשרים בין המנהיגים, בעוד שהנשיא ביידן וממשלו צריכים לנהל יחסי עבודה ומעבר לכך עם הממשל הישראלי, הרי שטראמפ שמתחמם על הקווים חולק יותר ערכים משותפים עם נתניהו וממשלתו. דוגמא לכך ניתן היה למצוא סביב סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. אחרי שנים שבהם נשיאים דמוקרטיים ורפובליקניים סירבו להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, בא טראמפ וטרף את כל הקלפים. הוא העמיד את השגרירות במקום אסטרטגי שבעקבות כך זוכה לאבטחה אדוקה במיוחד ובכך כלל תושבי האזור מרוויחים גם הם.

תפיסות העולם של טראמפ ונתניהו דומות מאוד. שניהם הלכו כמעט כל הקריירה שלהם נגד הזרם וניצחו. נתניהו החל את דרכו הפוליטית מלמטה כציר באו"ם ובין לבין עבר את כל שרשרת התפקידים בפרלמנט הישראלי עד לכיסא ראש הממשלה. טראמפ לעומתו כיאה לסיפור האמריקאי, החל את דרכו בעולם העסקים המשפחתי שהפך אותו לפוליטיקאי העשיר ביותר בעולם. את תפקיד חייו כנשיא ארה"ב הוא עשה הרבה אחרי האקזיט.

חשוב לזכור כי הנשיא לשעבר טראמפ (וגם הנשיא ביידן) מכוונים לקולותיהם של עשרות מיליוני האוונגליסטים האמריקאים שתומכים תמיכה עצומה בישראל ובאופן מסורתי משתייכים יותר לזרם הרפובליקני המקורב רעיונית לערכי היסוד של התנ"ך ושל מי שמייצג ביתר שאת את ערכים אלה בישראל וזהו בנימין נתניהו. 

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בימים שבהם מספרים על צונאמי אמריקאי מדיני לכאורה נגד ישראל, צריך לזכור שעל אף כך שהנשיא הנוכחי הוא דמוקרטי, נתניהו נמצא עימו בקשרי ידידות עמוקים על אף המחלוקות התכופות.

נראה כי לאחר השבועות האחרונים בהם הממשל תקף שוב ושוב את ישראל, לא מן הנמנע שנראה את ראש הממשלה נתניהו ממריא לנאום בפני הקונגרס.

מי יודע, אולי בין השומעים באולם יהיה גם חברו הנשיא לשעבר טראמפ, שינסה להשתמש בנאום נתניהו כדי לשפר עמדות לקראת הכניסה לישורת האחרונה במערכת הבחירות.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי ומנהל קמפיינים בארץ ובעולם. משמש כקצין בדרגת רב סרן במילואים וכותב עבודת דוקטורט בהיסטוריה ובתקשורת