אי־אז לפני יום 7 באוקטובר הנורא, געשה ורעשה הארץ סביב חוקי המהפכה המשפטית. רובנו עסקנו בחוק ביטול עילת הסבירות ובהצעות לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אך היו מי שמיקדו את מרצם בקידום אחד החוקים הגרועים שהועלו לדיון בכנסת ישראל: החוק שזכה לכינוי "חוק הרבנים", אך בפועל מדובר במפעל ג'ובים של מינוי עשרות, אם לא מאות, רבנים על ידי פוליטיקאים כסידור עבודה.

לאחר השיחה הקשה ביניהם: נקודת המחלוקת המרכזית בין נתניהו לביידן
מוליך לייאוש ולהסלמה: הסיבה שמובילה את בני גנץ להתעקש להישאר יחד עם נתניהו | דעה 

כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו הבין שהוא מתקשה "לספק את הסחורה" למפלגות החרדיות בנושא חוק הגיוס, הוא חזר לפתע לאותה הצעת חוק ישנה מימי המהפכה המשפטית, והציע לש"ס כי יתמוך בקידומה - וזאת חרף התנגדות נחרצת של המחנה הממלכתי.

ומה כוללת הצעת החוק? הסדרה בחקיקה של מינוי סוגים שונים של רבנים, כגון רב עיר, רב יישוב, רב אזורי ורב שכונה. בתוך כך, הצעת החוק מחזקת באופן משמעותי את מעמד שר הדתות, שנשלט על ידי ח"כ אריה דרעי, ראש ש"ס, ומועצת הרבנות הראשית בהליך בחירתם של הרבנים השונים. בנוסף, הצעת החוק מבטלת את קציבת כהונת רבני הערים שנקבעה בתקנות הקיימות לעשר שנים, ומאפשרת לרב לכהן עד לגיל 80, עם אפשרות הארכה עד לגיל 85.

הצעת החוק מבוססת על תפיסה ריכוזית הרואה את הרבנים המקומיים לא כנציגי ונבחרי הקהילה שלהם, אלא כזרוע של השר לשירותי דת והרבנות הראשית. יתרה מכך, סעיף 2 להצעת החוק קובע כי הרבנים יהיו כפופים לרבנות הראשית, כי רבני יישובים יפעלו בהתייעצות עם הרב האזורי בעניינים הלכתיים הקשורים בביצוע תפקידם, וכי רבני השכונות יהיו כפופים לרב העיר.

הרבנות הראשית (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
הרבנות הראשית (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)


בדברי ההסבר נכתב כי "כפיפותם ההלכתית של הרבנים לרבנות הראשית נובעת מהצורך במדיניות הלכתית אחידה ברחבי מדינת ישראל, ומשכך מוצע לקבוע כי הרבנות הראשית תהיה הסמכות הדתית ההלכתית והרוחנית העליונה בכל ההיבטים ההלכתיים הקשורים לתפקידם הרבני של רבנים".

כפיפות הלכתית נוקשה וריכוזית של רבני הערים לרבנות הראשית מנוגדת לתפיסה הקהילתית המקובלת ביהדות, שלפיה כל רב מקומי יכול ליצור הלכות, פירושים ומנהגים לקהילה שלו. היהדות מתאפיינת בגוונים שונים ובקולות רבים ומגוונים. כעת הצעת החוק מבקשת לכפות קול הלכתי אחד ויחיד. עוד בעיה משמעותית בהצעת החוק היא הפגיעה בייצוג הנשי בוועדת הבחירה. כיום הגוף הבוחר כולל כ־40% נשים, ולפי ההצעה הייצוג הנשי יפחת ל־7% עד 12% בלבד.

בפועל מדובר בחוק לתפירת ג'ובים ומשרות בשלטון המקומי. אם החוק יעבור, יוכל שר הדתות באמצעות נציגיו, ביחד עם מועצת הרבנות הראשית, להיות אחראי על מינוי של מאות רבנים בשכר נדיב מקופת המדינה.

ראש הממשלה נתניהו קיווה שחוק הרבנים יהיה אתנן פוליטי שימתיק את הגלולה המרה של אי־התקדמות בחוק הגיוס, ואולם ראש הממשלה נתניהו לא שמר מספיק טוב על הבית. הוא לא ערך סקר בקרב חברי מפלגתו, ולא הצליח לאתר מראש את המתנגדים לחוק. אך מספר חברי כנסת מהליכוד, ובהם אלי דלל, טלי גוטליב וכנראה עוד שלושה ח"כים מהליכוד, כבר הודיעו כי הם לא יתמכו בחוק הרבנים - שכן לדעתם לא ראוי בתקופה זו לקדם חקיקה שנויה במחלוקת.

[email protected]