ההתקפה האיראנית חסרת התקדים על ישראל נתקלה בהגנה חסרת תקדים של הקואליציה האזורית הישראלית ערבית בראשות ארצות הברית, שנבנתה במשך שנים נגד האיומים האיראניים. הסכם ההגנה הדה פקטו בין ישראל לבין ארצות הברית, שהופעל בתחילת המלחמה בעזה, הורחב עכשיו לאזור כולו. ההרתעה האמריקנית כשלה אבל הבלימה הצליחה, והעליונות ההגנתית של ישראל הביסה את היכולת ההתקפית של איראן. במידה רבה, התוקפנות האיראנית מבהירה לדעת הקהל בארצות הברית ובעולם את ראש הנחש שעומד מאחורי כל ההתקפות על ישראל, מלבנון עד תימן.

לאיראן יש שאיפות להתחיל מלחמת עולם
אחרי שמוטטה את סוריה: איראן שואפת לרסק גם את ירדן וישראל | דעה

הנשיא ג'ו ביידן מימש את "התחייבות הברזל" של ארצות הברית להגן על ישראל מפני התקפות איראניות, ובכך חיזק את האמינות האסטרטגית הכוללת של וושינגטון. אבל במקביל, הוא ממשיך לנהל מערכה תקיפה למניעת הסלמה והתלקחות בכל האזור, כשהמוקד עבר לתאום ולבקרה על התגובה הישראלית ולמהלכים דיפלומטיים. ביידן הבהיר שארצות הברית תסייע לישראל בהגנה אבל לא תשתתף או תהיה מעורבת בתגובה התקפית. בכל מקרה, ביידן דרש שהתגובה הישראלית האפשרית תהיה מידתית, לא תרחיב את העימות עם איראן, ותתואם מראש עם ארצות הברית. 

הנשיא ג'ו ביידן בהערכת מצב (צילום: הבית הלבן)
הנשיא ג'ו ביידן בהערכת מצב (צילום: הבית הלבן)

במקביל להפעלת הקואליציה הצבאית האזורית, ביידן מגבש קואליציה בינלאומית דיפלומטית כדי לבודד את איראן ולנקוט נגדה בסנקציות חמורות. כדי לדון בעניין, הוא הודיע שיכנס מושב חרום של מדינות קבוצת השבע שכוללות את ארצות הברית, בריטניה, קנדה, גרמניה, צרפת, איטליה ויפן. זו תהיה גם הזדמנות לדון מחדש באמצעים תקיפים לעצור את תכנית הגרעין האיראנית, שהתקדמה ללא הפרעה בשנים האחרונות.  

חזרנו חצי שנה לאחור, לנקודת המוצא של המלחמה בעזה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר את איראן מפני התקפה נרחבת על ישראל. שוב אמר לה מילה אחת באנגלית Don’t, שכבר השתמש בה בתחילת המלחמה, שפירושה אל תתקפו את ישראל, ואם תעשו כן תפגשו לא רק את צה"ל אלא גם כוחות אמריקניים וזה בדיוק מה שקרה. 

סוללת כיפת ברזל במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)
סוללת כיפת ברזל במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)

המודיעין האמריקני דייק בהערכה של מועד התקיפה. כדי להמחיש עד כמה ארצות הברית הייתה נחושה לממש את אזהרותיה לאיראן, ביידן קטע את חופשת סוף השבוע שלו בביתו בדלוואר וחזר להתייעצויות ביטחוניות בוושינגטון, צבא ארצות הברית תגבר את הכוחות בים התיכון ובים האדום ותאם פעולות צבאיות עם ישראל ועם מדינות ברית ערביות באזור. במקביל, הוא תיאם אזהרות לאיראן גם מצד בנות ברית אירופאיות: גרמניה, צרפת ובריטניה. 

בשבוע שעבר, ביקר בישראל הגנרל מייקל קורילה, מפקד פיקוד המרכז של ארצות הברית. מטרת הביקור היה לחדד שיתופי פעולה צבאיים עם צה"ל נגד איראן. במשך שנים לא מעטות הפיקוד הזה ניהל תרגילים צבאיים מרובי משתתפים עם ישראל ובנות ברית אחרות של וושינגטון כדי להתמודד עם תוקפנות איראנית. התברר שהתיאומים והתרגילים עבדו היטב, ויחזקו את הקואליציה הישראלית ערבית נגד איראן.  

מערכת 'קלע דוד'  (צילום: דובר צה''ל)
מערכת 'קלע דוד' (צילום: דובר צה''ל)

ביידן פעל נגד הכוונות התוקפניות של איראן לא רק בשל המחויבות להגן על ישראל. הסלמה אזורית היא הדבר האחרון שהוא צריך, בדיוק כאשר במרוץ לבית הלבן הוא מצמצם בסקרים את הפער שעד עתה היה לטובת טראמפ. אם ביידן היה מפקיר את ישראל, טראמפ והרפובליקנים היו תוקפים אותו בחריפות. בניגוד לפערים שנחשפו בשבועות האחרונים בין צרכי הבחירות של ביידן לבין התנהלות ישראל בעזה, אתמול, אינטרסים אסטרטגיים אזוריים הצטלבו עם שיקולי הבחירות לנשיאות. במקביל, נוצרה הזדמנות לאחד כוחות בקונגרס האמריקני בין הדמוקרטים לבין הרפובליקנים, כדי לאשר את חבילת הסיוע המיוחד לישראל בגובה של 14.5 מיליארד דולר, שעד עכשיו הייתה תקועה בשל חילוקי דעות בין שתי המפלגות. 

האיומים האיראניים שוב ממחישים את התלות המוחלטת של ישראל בארצות הברית - הצבאית והמדינית. המחלוקות על המלחמה בעזה לא הסתיימו. ביידן עושה אבחנה כפולה בין הסיוע הצבאי לנושאים האחרים ובין עזה לבין איראן. שיתוף הפעולה הצבאי המשיך גם במצב של מחלוקת עם הבית הלבן על עזה. אין מחלוקת על הצורך לבלום את התוקפנות האיראנית. 

עדיף שכמה מהשרים וחברי הכנסת של הקואליציה, שהתבלטו בביקורת חסרת אחריות על ביידן, ממשלו ומדיניותו, יחרישו מעתה והלאה. בניגוד לשבועות האחרונים, נתניהו צריך להתחשב הרבה יותר באיומים של איראן ובבקשות האמריקניות לגבי עזה וטהרן, הרבה יותר מאשר באיומים של בן גביר וסמוטריץ' לפרק את הקואליציה שלו. 

פרופ' גלבוע הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.