בימים האחרונים, מאז הפעולה הצבאית של איראן כנגד ישראל, התפתח דבר משמעותי בגבעת הקפיטול. התגבשה ההבנה כי הסיוע חייב לעבור באופן מיידי, כאשר הנתיב הריאלי היחיד להעברתו כולל שילוב החבילה הצבאית של ישראל עם זו של אוקראינה וטיוואן, לצד סיוע אזרחי לפלסטינים, כפי שחיפש הנשיא ביידן מאז 7 באוקטובר וכפי שכבר עבר בסנאט.

אי תגובה תחליש את ההרתעה? יצחק שמיר הוכיח כי ההפך הוא הנכון | יוסי אחימאיר
מול ה"דמון האיראני": ישנה אסטרטגיה אחת שחייבים ליישם | דעה

מאותו הרגע של התקיפה, ובזמן שהמל"טים האיראנים היו בדרכם לישראל, החלו ציוצים של חברי קונגרס רפובליקנים הקוראים להעביר את החבילה. מנהיג הרוב הרפובליקני, קונגרסמן סקילס, צייץ כי השבוע הקונגרס צפוי לשנות את סדר יומו לטיפול באיראן ובסיוע לישראל.

המתקפה האיראנית פתחה, בתורה, גל של תמיכה מצד ידידי ישראל בקונגרס האמריקאי, בקריאה להעביר את החקיקה "המאוחדת" שעברה בסנאט לבית הנבחרים לצורך השלמתה. יו"ר בית הנבחרים, חבר הקונגרס הרפובליקני והאוונגליסט מייק ג'ונסון, היה נתון ללחץ משמעותי ביותר.

רקע חשוב: עד השבוע האחרון, בעיקר בגלל התנגדות בתוך "הבייס" הלאומני של המפלגה הרפובליקנית (תנועת ה-MAGA), הנושא הזה לא קודם. בתחילה, הסיבה הייתה אי רצון להעביר עוד כסף לאוקראינה, אך למרבה הצער, לאחרונה התפתח גם סנטימנט הולך וגובר המתנגד להעברת כסף לישראל, בתוך בסיס הפלג הלאומני של המפלגה הרפובליקנית.

רק ביום שישי האחרון, ערב המתקפה, אך לאחר שיו"ר בית הנבחרים ג'ונסון נחשף למידע המודיעיני שהתממש לצער כולנו, הוא טס לפגוש את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ באחוזה שלו בפלורידה. מטרת הפגישה הייתה לדון באפשרויות של העברת חוק התקציב, סמוך כל כך לבחירות מחד, ובהתחשב בקואליציה הגוברת והולכת בבית הנבחרים הקוראת להדחתו, דוגמת ההצעה שהניחה חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור-גרין, שכבר גרמה להדחתו של יו"ר בית הנבחרים הקודם, קווין מקארת'י, על ידי הפלג הפופוליסטי הזה. במהלך מסיבת העיתונאים, הציע טראמפ לדחוף לסיוע צבאי נוסף של ארה"ב לאוקראינה "בצורה של הלוואה ולא מתנה", כמעיין פתרון להפסקת התנגדות המחנה הפופוליסטי במפלגתו.

המתקפה הברוטאלית של איראן בלילה שבין שבת לראשון על ישראל שינתה את המצב באופן דרמטי. כבר במהלך ליל ההתקפה, במהלך התכתבויות שהיו לי עם חברי קונגרס ורמ"טים של לשכות חברי קונגרס, הבנתי כי המצב השתנה לחלוטין. חברי קונגרס רפובליקנים רבים הביעו כוונה ברורה ומידית להאיץ את החקיקה ולפעול מול יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון להעברתה. הלחץ כעת על ג'ונסון, המגיע בעיקר מחברי קונגרס אוונגליסטים, הוא לפעול להעברת כל החבילה (או לפחות מרביתה) ללא היסוס, בתצורה שהועברה בסנאט.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

אולי בהקשר זה חשוב לציין את דרשת יום ראשון של הפסטור הייגי. הוא הודיע על גיוס חירום של 250 פסטורים שטסו למחרת היום, בטיסת יום אחד, למחוז הבחירה של כל אחד מהם. 250 מנהיגי קהילות אלו, המייצגים במצטבר מיליוני בני אדם, שהם הבייס הרפובליקני, התכנסו על תא שטח מצומצם בזמן, בקרב 218 חברי הקונגרס הרפובליקנים. בפניהם הציגו בקשה (שלא לומר איום המנוסח כדרישה) ברורה: "עליכם להעביר את הסיוע לישראל עכשיו!".

כאשר "בליץ" כזה, ממש נחשול, שוטף את הקונגרס, ניתן לראות כמעט במידי את חברי הקונגרס מצייצים ומתראיינים לתקשורת. הם דרשו מג'ונסון, כמשקולת נגד ללאומנים מתנועת ה-MAGA ולדרישות ההדחה שלהם כנגד יושב הראש במידה ויעביר את החוק (כפי שהגישה חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור-גרין), להביא את החקיקה במידי להצבעה.

אך לא רק אוונגליסטים לחצו. ממיטב מקורותיי בגבעת הקפיטול, נודע לי כי גם יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, התקשר לידידו ג'ונסון ושוחח איתו. לא הייתי כמובן צד לשיחה, אך אני יכול להעריך ברמת וודאות די גבוהה שיו"ר הכנסת אוחנה ביקש ממנו לקדם את הנושא, כמי שנחשבים חברים ותיקים וקיימת ביניהם הכרות אישית.

אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בטור אותו כתבתי בתחילת השבוע למעריב כתבתי בדברי הסיכום: "האם המהלך יושלם השבוע? האם הסיוע שכל כך הכרחי לישראל, אחרי שעלות היירוטים של המתקפה האיראנית נאמדים בעלות של מיליארדי דולרים, לפני הלחימה המתמשכת בעזה, יצלחו את קו הסיום? אני אנסה בזהירות להמר כי התשובה תהיה חיובית ותתקבל כבר השבוע".

ואכן, כפי שהערכתי, אתמול בלילה הונח על שולחן הקונגרס הצעת החוק הכורכת את כלל השחקנים הרלוונטים. החוק כולל את הסיוע הצבאי לישראל, אוקראינה, טיוואן וסיוע הומניטרי לפלשתינאיים. ההצבעה על החוק צפויה להתקיים ביום שבת הקרוב.

אין להפריז בלחץ שבו עומד יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון. ייתכן שזה יהיה מעשה החקיקה האחרון שלו בתפקיד היו"ר, אלא אם כן, ויש לי יותר מיסוד סביר להניח, הנשיא ביידן הבטיח לו רשת ביטחון עד יוני. ביוני, חברי הקונגרס יוצאים לקרבות הפריימריז והבחירות של נובמבר 2024.

אם אכן הובטחה רשת ביטחון שכזאת, הרי זה יעיד על מהלך שבמסגרתו המפלגה הדמוקרטית תתקן את אי העמידה שלה לצידו של היו"ר הקודם מק'ארתי שהודח ע"י הפלג הפופוליסטי בבית הנבחרים, ביתרון קטן של אותם חברים הלאומנים והדמוקרטים. יתרון זה אפשר לחבורה של 11 לאומנים להשתלט על הקונגרס, לשתק אותו מבחינת חקיקה ולהוביל אותו למונח של "קונגרס שבור" באנגלית, או "משותק" בעברית.

כל שניתן כעת לעשות הוא להמתין ליום שבת ולראות האם מלאכת החקיקה תושלם בהצלחה. נותר לראות האם הלאומנים יממשו את האיום להדיח את יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני ג'ונסון, ואם כן, כיצד תתנהג המפלגה הדמוקרטית בתגובה. תשובות לשאלות אלו יתקבלו בימים הקרובים ממש.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי"