יוני בן מנחם הוא עיתונאי שכיהן בעברו כמנכ"ל רשות השידור וכמנהל קול ישראל. הוא שירת בחיל המודיעין והשתחרר בדרגת סרן ואז למד לתואר ראשון בשפה וספרות ערבית ולתואר שני בלימודי מזרח אסיה. בן מנחם הוא מזרחן שדובר ערבית שוטפת במספר ניבים וככזה מילא לאורך תקופה תפקיד של כתב הערוץ הראשון וקול ישראל לענייני שטחים.

גורם מדיני על החשש מצווי מעצר בינ"ל: "החלטה שתצית גל אנטישמיות קשה"
הלב נשבר: שני לוחמים מילואים נפלו בקרבות במרכז הרצועה

הוא הראשון שראיין את יאסר ערפאת לפני הסכם אוסלו וסיקר בין היתר את המגעים המדיניים של ישראל עם הפלסטינים, עם סוריה, בהסכם וואי, ובעידת קמפ דיוויד ועוד. כיום הוא משמש כחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, פרשן בערוצי תקשורת ערביים וכמרצה בתחום המזרח התיכון.

בנוסף, הוא יועץ לטיפול במשברים מדיניים ופוליטיים ויועץ לענייני מודיעין וטרור. מיומנויותיו, ניסיונו וההכרות העמוקה שלו עם הניואנסים של המזרח התיכון מאפשרות לו לנתח את המציאות והאתגרים עמם ישראל מתמודדת בימים האלה. מעריב ביקש להיתרם מנקודת מבטו, במיוחד כדי להבין את מצרים כשחקנית במארג הכולל של האינטרסים במרחב.

פיצוץ מנהרת חמאס בבית חאנון (צילום :דובר צה"ל)

בן מנחם מעדכן, שלמרות דיווחים שונים על כך שתנועת החמאס התייחסה בחיוב לתשובה הישראלית להצעה המצרית, עיזת רישק, חבר הלשכה המדינית של חמאס הצהיר אחה"צ (שבת) שבחמאס לא פרסמו שום התייחסות לעסקת החטופים. רישק מסר, שחמאס עוד בוחנת אותה ושהפרסומים בישראל נועדו ליצור בלבול.

בן מנחם מעיר, שגורמי החמאס טורחים לקרר את ההתלהבות, זו בישראל וזו של בלינקן, שר החוץ האמריקני שנמצא עכשיו בסעודיה. הוא מסתמך בניתוח הזה גם על דברים יצאו מצדו של בלינקן הבוקר, על כך שההצעה המצרית נדיבה, שהחמאס צריכה לקחת אותה, ושבארה"ב מקווים שחמאס תחליט מהר. 

משמעות ההודעה המצננת של חמאס מפיו של רישק להבנתו של בן מנחם היא, "שישראלים, אמריקאים או מצרים מנסים להכניס את חמאס ללחץ ודוחקים אותם לעסקה הזאת. בחמאס מצידם אומרים – אנחנו לא ממהרים לשום מקום". פרטי ההצעה המצרית ידועים, עם זאת, בן מנחם מדגיש שאף אחד לא באמת יודע איזה הסתייגויות העבירה ישראל למשלחת המודיעין המצרית שהביאה את ההצעה שלה.

פרסום אחד בלבד של ירון אברהם טען שישראל מוכנה לסגת מהמסדרון נצרים. בן מנחם מטיל ספק בכך ואומר "לא נראה לי כל כך הגיוני, כי זה אחד הקלפים של ישראל. המסדרון מבתר את הרצועה לשניים, חוסם את המעבר של העקורים מצפון הרצועה וחזרה. זה מנוף לחץ רציני מאוד על חמאס". 

לתפיסתו, העסקה במתווה המצרי היא רעה לישראל. "מכיוון שמדובר על בין 20 ל-40 חטופים שישוחררו מתוך 133. גם המספר הזה הוא לא סופי, כי בחמאס טוענים שיתקשו להתחייב על 40 חטופים חיים, ושהוא לא בדיוק שולט ולא יודע מה קורה עם החטופים האחרים, שהם לא מוחזקים אצלם. בחמאס מוכנים להתחייב על 20 בלבד".

מהצד השני, הוא מפרט ש"ישראל דורשת לפי הנתונים המודיעיניים שיש ברשותה, לפחות 33 חטופים". בן מנחם טוען ש"אפילו אם במקרה הכי טוב, חמאס יחזירו 33 חטופים חיים, המשמעות היא שבידי חמאס יישארו 100 חטופים ישראלים". 

בן מנחם גורס שוויתורים גדולים ומשמעותיים כאלה בשלב כזה, משאיר אצל חמאס מלבד את רוב החטופים גם מנוף לחץ גדול מאוד על ישראל להמשך. הוא מזהה את המוטיבציה שלהם: "הדרישות הבסיסיות שלהם הן שישראל תפסיק את המלחמה לגמרי ותיסוג מרצועת עזה לגמרי.

זאת אומרת שהם יישארו בשלטון, והמצב יחזור לקדמותו". אם אכן כך, בן מנחם אומר: "הם רצחו 1400 ישראלים, אנחנו איבדנו עוד כמה מאות חיילים ואלפי פצועים במלחמה, ובסופו של דבר הם ניצחו, כי אנחנו בתמורת ל-33 חטופים (בתחזית האופטימית ביותר), נשחרר מאות מחבלים, בהם רוצחים מסוכנים ביותר".

חשוב לו להדגיש שברשימת האסירים קרוב לוודאי יהיו אף יותר מסוכנים מסינוואר, למשל עבדאללה ברגותי שמרצה בכלא הישראלי 67 מאסרי עולם. בן מנחם ממשיך ואומר "אם אתה לוקח את המאזן של העסקה הזאת, היא תבוסה לישראל, הכי גרועה לישראל. כי רוב החטופים נותרים מוחזקים בידיהם, ואין לנו שום מנוף לחץ להמשך". הערכתו, שהסיכויים לעסקה הם של 50%. על כך שלכאורה ישראל מסכימה לעצירת המלחמה, הוא אומר ש"זה משהו שכל אחד יכול לפרש אותו איך שהוא רוצה". 

שאלנו – ממה המצרים כל כך חוששים? בן מנחם מאשר שהם אכן חוששים ומפרט בפנינו מספר סיבות לכך. ראשית הוא מסביר: "הם ראו איך צה"ל תקף כשהתחילה המלחמה. בצפון הרצועה, אנחנו הטלנו שם פצצות והרגנו שם, לא יודע אם המספרים הפלסטיניים נכונים ויכול להיות שהם מוגזמים, אבל אין ספק שהרגנו שם, התקפנו שם 'עלא באב אללא' מה שנקרא...".

המצרים לדבריו, ערים לכלי התקשורת הישראלים, הם שומעים שם שמח"ט חטיבה מצהיר ש'ניכנס בעוצמה צבאית לא פחותה שעשינו בצפון הרצועה' והדברים מעוררים חשש גדול אצלם. בשטח קטן של 20 ק"מ בערך יש מעל מיליון עקורים, אם תכנסנה לשם שתי אוגדות של צה"ל, בתוספת הפצצות מהאוויר, העזתיים יתחילו לברוח לכיוונם. 

המצרים לדבריו מעריכים שחמאס רוצה לסבך אותם בכך שידחפו עקורים לפרוץ את הגדר ולעבור לשטחם. "זה קרה בעבר" הוא מזכיר "לפני כמה שנים הם פרצו בכוח את הגדר ואז המצרים נאלצו לירות בהם".

הוא מספר שאתמול ראה תמונה באחד האתרים הערביים,  של ילדים פלסטינים ממחנה פליטים מהצד הפלסטיני של רפיח, שחצו את הגבול ועלו למגדל שמירה מצרי, כך שתסריט בו תהיה נהירה מצד העזתי למצרי, אינו מופרך, "המצרים חוששים באמת שיהיה מעבר של אלפי פליטים בכוח".

בן מנחם סבור שהמצרים לא יוכלו לעצור אלפי פלסטינים שינועו מפחד הפצצות, או מכך שהחמאס ידחוף אותם. "המצרים לא יוכלו לפתוח באש ולהרוג אלפי פלסטינים ולכן ייכנסו פלסטינים לתוך השטח המצרי וזה כבר יוצר בעיה גדולה מאוד לנשיא מצרים". בן מנחם מזכיר שא-סיסי התחייב בפני העם המצרי כמה פעמים מתחילת המלחמה, שהוא לא יאפשר דבר כזה.

עוד הוא מוסיף סיבה שנייה": "זה יערער מיד את היציבות ואת המצב הפנימי במצרים" ומבאר: "חמאס הוא חלק מתנועת האחים המוסלמים, שהיא תנועת האופוזיציה הראשית במצרים לנשיא א-סיסי, אשר מנסה להפיל אותו מהשלטון. כשהוא עלה לשלטון הוא דיכא אותם בכוח והוציא אותם מחוץ לחוק, כיום היא נחשבת במצרים לארגון טרור". 

בן מנחם משווה את מה שקורה בחודש האחרון במצרים לבין מה שקורה בירדן, וטוען שהמלך עבדאללה איבד את השליטה. "האחים המוסלמים וחמאס עושים שם הפגנות ענק ומאיימים בגלוי להפיל אותו מהשלטון. במצרים הם חוששים, הכול נמצא תחת לחץ של גורמי הביטחון המצרי, שמבצעים מעצרי מנע ומחזיקים בכוח את סיר הלחץ שלא יתפוצץ".

בן מנחם סבור, שהמצרים מחזיקים יותר טוב את המצב הפנימי מהירדנים. הנשיא א-סיסי חושש שברגע שיפרצו, יהיה טבח ושתקשורת החמאסית והקאטרית ילבו את זה. "זה ייצור הפגנות ענק במצרים, שעלולות פשוט להפיל אותו מהשלטון". בן מנחם משקף שזה מה שמדאיג את השליטים הערבים, "היציבות של השלטון שלהם". יש נתק לדבריו בין מה שהמנהיגים חושבים, לבין מה שהרוב הערבי חושב: "הרוב הערבי אוהד את חמאס ב-100 אחוזים ושונא את ישראל. הרוב נגד הסכמי השלום.

השליטים לעומת זאת, משחקים את המשחק האמריקני, כי הם צריכים את האמריקנים. מצריים למשל צריכה את אמריקה לסיוע צבאי וכלכלי, שבלעדיו היא תקרוס, השלטון המצרי יקרוס". בן מנחם מוסיף עוד אינטרס של המצרים: "הם צריכים גם את העזרה של ישראל, שתעשה לובי בקונגרס ובסנאט עבורם". הוא תולה בכך את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל ומצרים. 

בן מנחם חושף שיחות ודברים שהוא שומע מגורמי ביטחון: "פשוט המצרים חוששים שערוותם תתגלה ברבים, כי ברגע שצה"ל יתפוס את ציר פילדלפי הוא יגלה את המנהרות שנמצאות מתחת, שמשמשות להברחת נשק לתוך הרצועה ממצרים במשך שנים". לדבריו, המצרים מתכחשים לממצאים אפשריים כאלה. "הם אומרים שאין שום הברחות מתחת לציר פילדלפי, אין מנהרות, שהם הציפו בשנת 2012 את המנהרות במים וסגרו את כולן, ושזה הכול המצאות ישראליות כדי לכבוש את רפיח". 

בן מנחם מציין שיש גורם ביטחוני ישראלי שאמר שיש 130 מנהרות מתחת לציר הפילדלפי, אך מסייג: "לא יודע אם זה נכון, או תעמולה ישראלית, אבל ישראל מתעקשת שיש. המצרים חוששים שאם ישראל תתפוס את המנהרות זאת תהיה פדיחה גדולה עבורם ברמה העולמית, לאור התעקשותם שאין אף מנהרה, שהכול שקרים ישראלים". 

הוא חושף סיבה נוספת לחשש וההתנהלות המצרית הנוכחית: "הם חושבים שבסופו של דבר, ישראל כפי שהיא מתנהלת ונלחמת, לא תנצח את חמאס. על הישארות חמאס בשלטון ברצועה, מצריים עלולה לשלם מחיר יקר".

בן מנחם מבהיר ומפרט: "עד שנת 2017 חמאס עזה השתתפה בפיגועים נגד המשטרה והצבא המצרי בתוך שטח מצרים, יחד עם האחים המוסלמים ועם שלוחת דאעש מצפון סיני. הם אפילו היו שותפים בפיגוע מאוד מפורסם של התובע הכללי המצרי. שיתוף הפעולה הזה, בין חמאס לאחים המוסלמים ודאעש נגד השלטון של א-סיסי מאוד הדאיג את המצרים.

ב-2017 סינוואר נבחר כמנהיג חמאס והגיע להסכמה עם המודיעין המצרי, שהזרוע הצבאית תפסיק את הפיגועים בשטח מצרים ובתמורה יפתח מעבר רפיח באופן רצוף למעבר אדם וסחורות, שער פתוח לחמאס אל העולם החיצון.

סינוואר עמד בהתחייבות שלו מול המצרים". בן מנחם משקף את חשש המצרים: "אם הוא יישאר בשלטון, הוא יבוא חשבון עם מצרים, על כל מה שהיה. אם הוא ייצא מנצח במלחמה, הוא יחדש את הטרור עם האחים המוסלמים ודאעש נגד שלטון א-סיסי. המצריים לא רואים נחישות ישראלית לחסל את חמאס. הם מאוד מודאגים מהדבר הזה".