מראות הבתים שעלו באש, התושבים שפונו מזכרון יעקב, נווה שלום, נטף או עתלית, מזכירים לנו מראות טרגיים יותר משנים עברו. חקירת המשטרה שבוודאי תתנהל סביב השריפות שפוקדות את ישראל בימים האחרונים תקבע אם יד אדם הייתה מעורבת בהן. אולם דבר אחד בטוח: כדור הארץ, ובייחוד האזור שבו אנו חיים, נעשה רגיש יותר ויותר להתפרצות האש בגלל התחממותו.



שריפות שכיחות הן אחד הביטויים הבולטים של שינוי האקלים שפוקד אותנו ביתר שאת בשנים האחרונות והוכתר לפני שנה כ"אתגר הגדול שבפניו ניצבת האנושות" בוועידת פריז. הסיבה המדעית מובנת: טמפרטורת כדור הארץ עלתה בכמעט מעלה אחת ביחס למה שהייתה לפני המהפכה התעשייתית. עלייה זו מתאפיינת בהקצנה אקלימית ובה גלי חום, הארכה של תקופות יובש אך גם הצפות.



מחקר שפורסם לאחרונה מצא ששטח היערות שעלה באש בארצות הברית הוכפל ב-40 השנים האחרונות. גם הסיבה כפולה: עלייה של 50% במספר הימים בשנה המוגדרים כמסוכנים במיוחד בגלל הטמפרטורה הגבוהה החריגה, והתפשטות חרקים שניזונים מעץ לאזורים שבעבר היו קרים יותר, שבעקבותיה כמות חומר הבעירה גדלה.



גם ארצנו הקטנטונת רגישה הרבה יותר לשריפות מבעבר. כשאנחנו רגע לפני דצמבר והגשם לא הגיע, האדמה יבשה וכל רשלנות או מזימה עלולים להעלות אזור שלם באש. תוסיפו לזה את הטמפרטורות הגבוהות שפקדו את אזורנו בשבועות האחרונים וקיבלנו מתכון לאסון.



שנת 2016 תהיה השנה החמה ביותר שנמדדה אי פעם על פני כדור הארץ. כמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה גדלה ב-30% ב-50 השנים האחרונות ועברה את הרמה הבעייתית של 400 חלקים למיליון. המזרח התיכון ספג מכה קשה במיוחד כשהתחמם כבר במעלה וחצי. השירותים המטאורולוגיים מאשרים שגלי החום נעשים שכיחים הרבה יותר בשנים האחרונות בישראל.

היינו מופת למהפכה הסולארית הראשונה, בואו נוביל את השנייה

התוהו ובוהו האקלימי שעוד מצפה לנו עד סוף המאה הנוכחית אינו גזירת גורל עבור ילדינו ונכדינו. שני שלישים ממנו נובעים משריפת דלקים מחצביים: פחם, נפט וגז. אם רוצים להציל את כדור הארץ שלנו, וששריפות לא ישתוללו על ימין ועל שמאל – לא רק בישראל אלא בכל העולם – עלינו לעבור עד אמצע המאה לכלכלה דלת פחמן, שבה 100% מהחשמל מיוצר מאנרגיות מתחדשות.



ישראל אינה שחקן כבד משקל בתרומתו לתופעה – אנו פולטים 0.2% מגזי החממה בעולם. אולם, אנחנו עשויים להיות חשובים בקידום הפתרון. הובלנו את המהפכה הסולארית הראשונה בשנות ה-50 וה-60, עם דודי השמש, ועלינו להוות דוגמה ומופת למהפכה הסולארית השנייה: ייצור חשמל מהשמש. אנרגיה סולארית נקייה לסביבה ולבריאות הציבור, וכבר היום כל בעל גג יכול להתחבר אליה ולחסוך בהוצאות חשמל.



זו רק ההתחלה: בשנים הקרובות, עלינו להעלות את ייצור החשמל ממקורות מתחדשים מ-2.5% זעומים לעשרות אחוזים. זו החלופה לשימוש בפחם המזהם, ששר האנרגיה שטייניץ התחייב לצמצמו. זהו המענה ההכרחי להקצנה האקלימית: פחם out, אנרגיה סולארית in. 



הכותב הוא מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל