מעסיקים רבים מבינים שגיוון נחוץ והכרחי מבחינה עסקית. עובדים מגוונים מעלים את היצירתיות, את החדשנות ואת מגוון הדעות בחברה. בחברות המספקות שירותים ללקוחות, גיוון נדרש עוד יותר, שכן אחת הדרכים היחידות למתן שירות מצוין ללקוחות היא להעסיק את כל מארג האוכלוסייה ולהכיר היטב את המאפיינים של כל הלקוחות.



חברות עדיין מתייחסות לגיוון תעסוקתי כמשימה בלעדית של מחלקת משאבי אנוש, אך מדובר במשימה ארגונית, שתחילתה בהחלטה של העומד בראש החברה על חשיבות העניין. כדי לשלב בצורה מוצלחת עובדים מאוכלוסיות מרוחקות מעולם העבודה, יש להתחיל במסרים ברורים מהנהלת החברה. יש לתקשר לכלל העובדים את המהלך, להכין תוכנית עבודה ולהכריז על גיוון כאג'נדה ארגונית. חברות שינהגו כך יקצרו פירות משמעותיים בהקדם, וגיוון תעסוקתי יהפוך לשגרה עבורן.



כבר לא מעט שנים שהביקוש וההיצע בעולם העבודה לא מצליחים להיפגש. יש דרישה משמעותית לעובדים וקושי ברור למצוא אותם. מהצד השני, מאות אלפי מועמדים נפלאים, שאינם גברים בהירים ממרכז תל אביב, שלא שירתו ב־8200, אך הם מסורים, בעלי מוטיבציה ניכרת ורק זקוקים לחברות שייתנו להם הזדמנות. מה נדרש לכך? לפתוח את המחשבה, לקבל כלים מתאימים לשילוב מוצלח של אוכלוסיות מתאימות, ובעיקר לבחון את ההלימה של האדם לתפקיד בהתאם ליכולות ולכישורים שלו, ולא בהתאם למגזר שאליו הוא משתייך.



מעוזר נהג לראש צוות בחברת הייטק


פאוזי, בחור מוכשר בשנות ה־30 לחייו, בעל שני תארים במדעי המחשב מחו"ל, היה מועמד מוכשר ואיכותי. כששב לארץ, כל ניסיונותיו להשתלב בתפקיד התחלתי בתחום לימודיו לא צלחו. כדי להתפרנס נאלץ לעבוד כעוזר נהג.



כיום פאוזי עובד בחברת הייטק כראש צוות, משום שבעזרת קשרים מתאימים ייצרנו עבורו את ההזדמנות המתאימה. הוא כבר עשה את כל השאר והתקבל לתפקיד בזכות עצמו. עמותת ITWorks עוקבת אחריו מקרוב, ואין לנו ספק שהוא יגיע רחוק. פאוזי הוא רק דוגמה אחת, אך בהחלט דוגמה מייצגת. ומה הלאה? החלום שלי הוא שלא נזדקק יותר לציין ימים מיוחדים כמו יום העיוור, ובכלל לא תהיה לנו עבודה. אנחנו ב־2017, הגיע הזמן שננהג בהתאם.



הכותבת היא מנכ"לית עמותת ITWorks, הפועלת לקידום גיוון בתעסוקה ומימוש הפוטנציאל התעסוקתי של אוכלוסיות שונות.