ה־14 במאי היה היום האלים ביותר ברצועת עזה מאז מבצע “צוק איתן” לפני כארבע שנים, שבו נהרגו כמה עשרות פלסטינים ונפצעו יותר מאלף, בעימותים עם כוחות צה”ל על גדר הגבול עם ישראל. תנועת חמאס הובילה במשך חודש וחצי, בהשראה ובמימון איראני, את “קמפיין “צעדת השיבה”, ששיאו מתפרס על יומיים – אתמול, ה־14 במאי, יום העברת שגרירות ארה”ב לירושלים; והיום, ה־15 במאי, שהוא “יום הנכבה” הפלסטיני. יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, הגדיר את שני הימים האלה כ”ימים מכריעים בהיסטוריה הפלסטינית”.



כהונתו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ תירשם כאסון בהיסטוריה הפלסטינית. הוא הכריז על ירושלים כבירת ישראל, הוריד אותה משולחן המשא ומתן, העביר אליה את שגרירות ארה”ב והחל בצעדים שמטרתם לבטל את “זכות השיבה” של הפליטים הפלסטינים. בנוסף הוא קיצץ את התקציב לאונר”א והחל במגעים עם מנהיגים ערביים על יישוב הפליטים הפלסטינים במקומות שבהם הם מתגוררים במדינות ערב.



מבחינת הפלסטינים, טראמפ הכריז מלחמה על “הקווים האדומים” של הפלסטינים, שנחשבים ל “קווים קדושים”, ששום מנהיג פלסטיני לא יכול לוותר עליהם. יאסר ערפאת טירפד את פסגת קמפ דיוויד בשל חוסר נכונותו להתפשר על הקווים האלה, ואבו מאזן עומד לפרוש מהזירה הפוליטית הפלסטינית מבלי לוותר עליהם. הפלסטינים יישארו תקועים עם חלום השמירה על “הקווים האדומים” ־ אך ללא פתרון.



הצתת מעבר כרם שלום ותקיפה אווירית של יעד חמאס. צילום: דובר צה"ל

יום המחאה הפלסטיני על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים הפך לעקוב מדם מכיוון שהנהגת חמאס ניסתה להחדיר מאות פלסטינים לשטח ישראל ולבצע פיגועים נגד אזרחים וחיילים. כוחות צה”ל פעלו כמתחייב כדי להגן על מדינת ישראל, והטענה הפלסטינית כי מדובר ב”טבח” הינה שקרית. ישראל מזהירה את הפלסטינים כבר חודשיים להתרחק מגדר הגבול ולא לנסות לחדור לשטח ישראל.



עימותים בגבול הרצועה. צילום: AFP



הכתובת הייתה על הקיר, אך הנהגת חמאס התעלמה ממנה. היא רצתה במספר נפגעים גבוה כדי לעורר רעש בינלאומי ולהעלות את הבעיה הפלסטינית לסדר היום העולמי. היום, “יום הנכבה” הפלסטיני, אמור להיות השיא של קמפיין “צעדת השיבה”. זאת למרות שחמאס מתכנן להאריך אותו עד ה־5 ביוני שהוא “יום הנכסה” (פתיחת מלחמת ששת הימים).



חמאס ינסה להביא היום לגבול מספר מרבי של תושבים מהרצועה כדי להציג הפגנת כוח מרשימה וחסרת תקדים נגד חיילי צה”ל, מה שצפוי לגרום שוב למספר גדול של הרוגים ופצועים בצד הפלסטיני. הנהגת חמאס מוליכה שולל את תושבי הרצועה. היא יודעת היטב כי קמפיין “צעדת השיבה” לא יבטל את ההכרה של ארה”ב בירושלים כבירת ישראל ולא יחזיר את השגרירות האמריקאית לתל אביב. היא גם יודעת שמימוש “זכות השיבה” הוא בלתי ריאלי, משום שמדובר במתכון להשמדת מדינת ישראל. לכן, הקמפיין הינו תרגיל תעמולה פלסטיני והפגנת כוח חמאסית־איראנית, שהמטרה האמיתית שלו הינה לשבור את המצור הישראלי המוטל כבר 11 שנים על הרצועה.



הנהגת חמאס רוצה ליצור באמצעותו “רעידת אדמה” ביטחונית שתיצור גל הדף אזורי שיזעזע את היציבות במצרים ובירדן, יגרום לחשש בישראל מפני פיצוץ גדול ברצועה וידחוף את הקהילה הבינלאומית לאלץ את ישראל להסיר את המצור.



בינתיים, לפחות, חמאס לא הצליח. ירושלים הוכרה כבירת ישראל על ידי ארה”ב, בקרוב ילכו בעקבותיה מדינות נוספות, וחמאס לא יוכל להחזיר את הגלגל לאחור. בינתיים צה”ל גם הצליח לבלום ניסיון לחדור לישראל ולבצע פיגועים במהלך קמפיין “צעדת השיבה” ־ וזהו הישג גדול. אולם, האתגר הגדול צפוי היום, “יום הנכבה”, שבו בוודאי ינסה חמאס לרשום הישגים שעד כה לא הצליח להשיג.



הכותב הוא מזרחן, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה