שיעור הקשישים בישראל, בני 65 ומעלה, עומד כיום על 12%. מדובר ביותר ממיליון אזרחים שרובם לאחר פרישה לגמלאות. תוחלת החיים העולה וקצב ההזדקנות מייצרים אתגרים חברתיים, כלכליים ובריאותיים מחד גיסא, והזדמנות ליצירת חברה רב־דורית משלבת ותומכת מאידך גיסא. 



אין עוררין על כך שהקשישים הינם משאב חיוני לחברה; הם בעלי ידע, ניסיון, חוכמת חיים ומורשת שאותה אפשר וכדאי להעביר לדורות הבאים. אך למרות רצונם של מרבית הקשישים לחיות חיים פעילים ומשמעותיים, הם נתקלים בהדרה משוק העבודה בעקבות חוק גיל הפרישה, הקובע שהיציאה לגמלאות תלויה בגיל ללא קשר ליכולות העובד ולכישוריו, והם נתפסים לא אחת כאוכלוסייה מוחלשת ונזקקת. 
 
פתיחת שנת הלימודים תש"פ מעניקה לנו הזדמנות לעשות שינוי חברתי שייטיב עם הקשישים באוכלוסייה; זהו שינוי שיצמח מלמטה, דרך דור ההמשך. הטמעת תוכנית חינוכית, חברתית וערכית בבתי הספר, שתשלב פעילויות של ילדים וקשישים כמו גם תכנים בנושא הגיל השלישי, תייצר מפגשים בלתי אמצעיים שיניחו את אבני היסוד לחיים בחברה רב־דורית שמקבלת את הקשישים ואינה מדירה אותם. 
 

שילוב קשישים במערכת החינוך יכול להיעשות בדרכים מגוונות. ראשית, ניתן להעביר שיעורים בנושאים הקשורים לגיל השלישי ולרווחתם של הקשישים, ובתוך כך להבליט את הנושאים המשיקים לתלמידים ולקשישים יחד. שנית, הקשישים עצמם יכולים להעביר לילדים תכנים לחיזוק הקשר הבין־דורי. 
 
שלישית, יש לעודד בני נוער להתנדב במרכזי היום לקשיש הפרושים בכל רחבי הארץ. במרכזי היום ייחשפו בני הנוער לפעילות הענפה של הקשישים, ויותר מכך, לפעילות שנעשית למענם. התנדבות פרטנית חווייתית תאפשר ליצור קשר אישי בין־דורי, והתוצאה תהיה חיזוק הדדי ששני הצדדים יצאו ממנו נשכרים. 
 
מערכת החינוך מעצבת את דור העתיד, ובתוך כך מעצבת את פני החברה בישראל. לעיצוב התרבות ודפוסי ההתנהגות בגיל צעיר ישנן השלכות על עתיד החברה הישראלית. אם אנחנו רוצים לחיות בחברה שמאפשרת לכל השכבות שבה, מהצעירים ועד לקשישים, לקבל הזדמנות שווה לחיות בכבוד ולהזדקן בכבוד - מוטב שננחיל את הערכים לכבוד הדדי כבר בכיתה א', ולא נחכה לגיל בגרות. 
 
אני קורא לשר החינוך לשלב תוכניות לימוד בנושא הגיל השלישי ולשלב את האזרחים הוותיקים בתוכניות הלימוד של מערכת החינוך כדי להוביל את השינוי החברתי לחינוך לסובלנות ולשיפור היחס כלפי הקשישים. 
 
הכותב הוא מנכ"ל איגוד עמותות לזקן בישראל