מה המשותף לחוק הפיקוח על מעונות היום, המאבק לקידום התוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה וחוק הצהרונים? לכאורה מדובר בנושאים שאמורים להטריד את כולנו. בפועל, שלושתם קודמו בידי נשים.

שני אירועים בעלי חשיבות מצטלבים בטווח של שבוע אחד: הבחירות ויום האישה הבינלאומי. השניים קשורים זה בזה קשר הדוק, כזה שלא ניתן להתעלם ממנו. אין זה סוד שייצוג הנשים בכנסת אינו משקף באופן הולם את יחסן באוכלוסייה הישראלית: בכנסת ה־23 תכהנה כ־30 נשים בלבד – רבע ממושבי המשכן. אבל בעיית הייצוג אינה הבעיה היחידה שעלינו לדבר עליה ביום האישה הבינלאומי. 

אין זה סוד שחקיקה הנוגעת לענייני נשים, כמו ייצוג נשי הולם, גיל הפרישה, שוויון בשכר או מניעת הדרת נשים ממקומות ציבוריים, מקודמת באופן בלעדי על ידי נשים. זה לא מפתיע; את המהפכות המגדריות הגדולות ביותר ביצעו נשים. הן מבינות לעומק את גודלם של העיוותים ההיסטוריים. הן הלוחמות הטובות ביותר במאבק לשיפור מעמדה של כמעט מחצית מהאוכלוסייה ומייצגות את האינטרס הנשי בצורה מרבית.

האם זה אומר שהן היחידות שצריכות להיאבק על חקיקה שנועדה לנפץ תפיסות שאין להן מקום במאה ה־21? לטעמי האישי, לא. אלו נושאים שאמורים להטריד את כולנו, נשים וגברים כאחד, כחברה מתקדמת ונאורה.

אבל הבעיה לא נעצרת כאן. האמת העגומה היא שהתפיסות הפטריארכליות קיימות ומושרשות גם במקום שאמור להוות מודל לחברה כולה ולקדם ערכים, כמו שוויון מגדרי. בכנסת ישראל גם נושאים אשר רק נתפסים כ"נשיים" יותר, כמו משפחה, ילדים, חינוך ואפילו בריאות, ממשיכים להיות מקודמים באופן כמעט גורף בידי נשים. בחינה זריזה של הפעילות הפרלמנטרית תראה שמרבית החקיקה, השאילתות וההצעות לסדר בנושאים הללו, צבועות בצבע מגדרי מובהק.

השאלה שעלינו לשאול את עצמנו כיום היא מדוע הנושאים הללו ממשיכים להיות מובלים באופן מובהק על ידי נשים? הרי בשנת 2020 ברור לכל שלגברים אכפת מהתכנים שמועברים לילדיהם בבית הספר, מהבטיחות שלהם בהפסקות ומזהותם של האנשים ששומרים על התינוקות שלהם בפעוטונים.

אם חס וחלילה ילד כלשהו נפגע מינית, תהיו בטוחים שהרחקת העבריין מהסביבה של הילד היא אינטרס של אביו, לא פחות משל אמו. כשילד אלרגי נמצא בסכנת חיים במצב שבו חברו לכיתה מביא בטעות כריך עם חמאת בוטנים, אין ספק שגם אביו רוצה שהמדינה תדאג שתהיה לו סייעת צמודה, שתוכל לשמור עליו. כשזוג צעיר עובר תהליכי פוריות במטרה להקים משפחה, גם לבעל יש אינטרס שאשתו לא תאבד את מקום עבודתה. לנשים שסובלות מאלימות במשפחה יש אב, אח או אפילו דוד, שהיו רוצים לשים קץ לתופעה הזו.

ערב השבעת הכנסת ה־23 וביום האישה הבינלאומי, אלו השאלות שצריכות להישאל.

הכותבת היא חברת כנסת מטעם כחול לבן