באחרונה הגשנו, ארגון "נכה, לא חצי בן אדם", חנן טל ואני, באמצעות עו”ד חני דקל־אלבז בהתנדבות, עתירה לבית המשפט העליון למתן צו המורה לממשלה ליישם את חוק הנכים. לפני חמש שנים בדיוק יצא לדרך מאבק הנכים להעלאת קצבאות הנכות. כל אזרחי ישראל היו עדים למאבק העיקש שהובלנו ולהישגים שאליהם הגענו למען ציבור הנכים, שכעת הממשלה שוב מנסה לרמוס.

למי שלא בקיא בפרטים, קצבת הנכות משולמת לכ־260 אלף איש בגיל העבודה אשר המוסד לביטוח לאומי קבע כי אינם מסוגלים להשתכר. כלומר, הקצבה אמורה להחליף את ההכנסה המינימלית של אותו אדם ולאפשר לו קיום בסיסי בכבוד. ב־2003 החליט שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, להקפיא את קצבאות הנכות, הזקנה וקצבאות נוספות. במרוצת השנים הקצבאות נשחקו באופן דרסטי ומאות אלפי אנשים נותרו מאחור, בעוני וברעב. ב־2015 לאחר היוודע על העלאת שכר המינימום ל־5,300 שקלים ולקראת הבחירות לכנסת ה־20, יזמתי את קמפיין ‘’נכה, לא חצי בן אדם’’ במטרה לעורר מודעות לקצבת הנכות הזעומה (2,342 שקלים), שהיא פחות ממחצית משכר המינימום. 

הקמפיין ואני התגלגלנו למאבק ארוך וממושך מול הממשלה והעומד בראשה – אותו נתניהו שהקפיא אך שכח להפשיר. בסופו של דבר המאבק נשא פרי ובפברואר 2018 הצלחנו לחוקק את חוק הנכים בהיקף חסר תקדים של 4.3 מיליארד שקלים הכולל גם סעיף של הצמדה לשכר הממוצע במשק, אשר יבטיח כי הקצבה לא תישחק בעתיד. נתניהו מיהר לברך ולהכריז כי מדובר בחוק היסטורי. הפעימה הראשונה מתוך שלוש שולמה כחודש לאחר העברת החוק והקצבה הועלתה ל־3,272 שקלים (כיום 3,321 בעקבות המדד). לפי החוק, ועדה בין־משרדית הייתה אמורה להמליץ על אופן חלוקת שתי הפעימות הנוספות עד סוף 2019. בניגוד לחוק ובתירוץ הבחירות החוזרות והנשנות, הוועדה לא הגישה המלצות והפעימה הקבועה לינואר 2020 לא הועברה לנכים.

במקום פעימות לנכים, קיבלנו בחירות בפעימות. שתי המפלגות הגדולות יכלו להקים ממשלה אחרי סבב ב’, היו להם ביחד 65 מנדטים, ולהתחיל לדאוג למה שחשוב באמת, אבל הם העדיפו לקחת אותנו לבחירות נוספות, יקרות ומיותרות, שכצפוי לא שינו הרבה ולא הובילו להכרעה. שלושת הסבבים מלמדים רק דבר אחד: הציבור קורא לאחדות, איחוי הקרעים וסיום השיתוק המתמשך. 

על מנהיגי ישראל לגלות אחריות אל מול האתגרים הכלכליים, החברתיים והביטחוניים. הגיע הזמן לסיים את קמפיין הבחירות ולהתחיל לעבוד לטובת הציבור, הזוגות הצעירים, מערכת הבריאות, הנכים והקשישים. חשוב לזכור כי לפעמים טובת המדינה דורשת הקרבות אישיות, בכך נמדדת מנהיגות חזקה וראויה. כולי תקווה כי כבר בשבועות הקרובים תיכנס לתוקף הפעימה השנייה בחוק הנכים ולא נגיע לפעימה רביעית של בחירות. 

הכותב הוא מייסד ויו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם"