בשדות התעופה בארה"ב לא יושמה המלצת ארגון הבריאות העולמי לשמור מרחק של שני מטרים בין אנשים כדי להקטין את הסיכון להידבקות בקורונה. תורים ארוכים וצפופים השתרכו במשך שעות בשדות התעופה בעקבות החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לעצור כניסות מאירופה ולהגביר את הבדיקות הרפואיות לנכנסים.

בכפוף להחלטה לאסור כניסת מבקרים מ־28 מדינות באירופה לשטחי ארה"ב, למעט אזרחים ותושבים אמריקאים, הקצה הממשל 13 שדות תעופה בארה"ב בלבד לקבלת  הטיסות הנכנסות. הנוסעים שיגיעו יעברו תשאול על היסטוריית הנסיעה שלהם ויעברו בדיקות רפואיות, ואם יתגלה נשא של הנגיף, הוא עשוי להישלח לבידוד במתקן פדרלי.

רבבות אמריקאים מיהרו לטוס חזרה לארה"ב ומאז שבת אחר הצהריים נוצרו תורי ענק בנמלי התעופה הייעודיים, וזאת בניגוד להמלצות הרפואיות. נוסעים העלו צילומים וסרטונים לרשתות החברתיות ודיווחו על דוחק, חרדות ולא מעט שיעולים. "התורים בנמל התעופה א'והייר אינם מתקבלים על הדעת ויש לטפל בהם מיד", זעם מושל אילינוי, ג'יי. בי. פריצקר. בשפה בוטה פנה בסדרת ציוצים אל טראמפ ודרש: "הממשל הפדרלי חייב לטפל בחרא הזה יחד. כעת".

אנשים בניו יורק נערכים לבידוד (צילום: רויטרס)
אנשים בניו יורק נערכים לבידוד (צילום: רויטרס)


טראמפ לא התייחס עדיין לבלגן בשדות התעופה, אולם אתמול יכול היה לנשום לרווחה לאחר שהתבשר שתוצאת הבדיקה שעבר לאיתור נגיף הקורונה הייתה שלילית. רופאו של הנשיא, שון קונלי, מסר שטראמפ לא הראה סימפטומים כלשהם בשבוע שחלף מאז פגישתו עם עמיתו הברזילאי, ז'איר בולסונארו, שהדובר שלו וחברים נוספים במשלחתו נדבקו בנגיף.

בבריטניה מתו עוד 13 בני אדם והתגלו 232 מקרים מאומתים נוספים. שר הבריאות מאט הנקוק הודיע כי בקרוב יתבקשו בני 70 ומעלה להיכנס לבידוד עצמי למשך ארבעה חודשים. "הדור שלנו מעולם לא נבחן ככה", אמר. "הסבים שלנו עמדו למבחן במהלך מלחמת העולם השנייה, כשערינו היו תחת בליץ של הפצצות. אף שהותקפו מדי לילה, ולמרות האבידות, הם התאחדו במאמץ לאומי אדיר. היום הדור שלנו ניצב בפני המבחן שלו ונלחם נגד מחלה אמיתית וחדשה".

מדינות נוספות בעולם ממשיכות להסלים את הצעדים שהן נוקטות נגד המגיפה. אוסטרליה הורתה על חובת בידוד לכל מי שנכנס למדינה; במנילה נכנסה לתוקפה חובת בידוד כללי וכל הטיסות נעצרו לחודש; ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, הודיע שצפויה הטלת הסגר כללי על המדינה; ממשלת אוסטריה אסרה על התכנסות של יותר מחמישה אנשים, הורתה על סגירת המסעדות ממחר והתושבים נקראו שלא לצאת מבתיהם פרט לצורך קניות ולעבודה. גם קזחסטן הכריזה על מצב חירום ומונעת כניסה אליה כמעט לגמרי.

קורונה: כיכר קטלוניה בספרד ריקה מאדם (צילום: ארנון בוסאני)
קורונה: כיכר קטלוניה בספרד ריקה מאדם (צילום: ארנון בוסאני)


ואילו ספרד צפויה ללכת בדרכה של איטליה ולהחיל הסגר כללי שיאסור על נסיעות בלתי חיוניות. זאת לאחר זינוק חד במספר הנדבקים והמתים בתחומה. ספרד מדורגת במקום השני באירופה, אחרי איטליה, במספר מקרי ההידבקות ובמספר הנספים: ביממה האחרונה מתו בה 100 חולים ונדבקו עוד כ־2,000. נכון לאתמול מתו בספרד מהנגיף בסך הכל 290 בני אדם, ולפי ההערכות יהיו עד סוף השבוע יותר מ־10,000 נדבקים.

סלובניה אוסרת על תחבורה ציבורית, קניה מונעת כניסה מארצות שבהן יש חולים בנגיף, גרמניה צפויה לסגור את גבולותיה עם צרפת, אוסטריה ושווייץ, והולנד סוגרת את כל בתי הספר, הפאבים והמסעדות.

שלט מחווה בירושלים המוקדש לאיטליה (צילום: ארנון בוסאני)
שלט מחווה בירושלים המוקדש לאיטליה (צילום: ארנון בוסאני)


באיטליה, שם החל אתמול השבוע השני של ההסגר במדינה, הנגיף ממשיך להשתולל. אתמול נמסר על 368 קורבנות נוספים, המספר הגבוה ביותר מאז פרוץ המשבר, בנוסף ל-3,590 מקרים חדשים. מניין הקורבנות עומד על 1,809 בני אדם ובסך הכל נמנו כמעט 25 אלף מקרי הידבקות ודאיים. נחמה קטנה יכולה איטליה למצוא במחווה של עיריית ירושלים, שהקרינה על חומת העיר העתיקה את הדגל האיטלקי עם הכתובת: "איטליה, ירושלים איתך".