בשבועיים האחרונים אנחנו חווים שינוי משמעותי בפעילות במלר"ד הילדים שלנו. המיון שקט ורגוע, מספר הביקורים נמוך וממשיך לרדת. מאז פרוץ המגיפה העולמית מדווחים בכל המרכזים לרפואה דחופה לילדים (חדרי המיון) בארץ על ירידה משמעותית במספר הביקורים. דיווחים דומים מתקבלים גם בעולם.

ואני תוהה, לאן נעלמו הילדים?

ראשית, בחנתי את הנתונים. בהשוואה לתאריכים המקבילים בשנה הקודמת, ניכרת ירידה של 35% במספר הפניות ביחס לתקופה שמאז הפסקת הלימודים. בחמשת הימים האחרונים מדובר כבר בירידה של 55% בהשוואה לתאריכים המקבילים אשתקד. כלומר, מספר הפניות למלר"ד ירד לפחות ממחצית הפניות בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

האם הילדים הפונים חולים יותר? כנראה לא, שיעור האשפוזים שלנו נשאר דומה. אולי מגיעים רק ילדים פצועים? לא, אחוז הפצועים מתוך כלל הפונים נשאר כמעט ללא שינוי. אז מה קרה?

ישנן כמה תשובות אפשריות לשאלה הזו: אולי הילדים שהוצאו מחוץ למסגרות בריאים יותר? האם ייתכן שההוצאה של הילדים ממסגרות חינוך והגנים/פעוטונים מפחיתה את שיעור ההדבקה במחלות עונתיות? האם הילדים נפצעים פחות כיוון שאין הפסקות בבית הספר? האם סגירת גני השעשועים והפסקת פעילויות בחוץ הביאו לכך שלא מתרחשות חבלות הנגרמות מפעילות בחוץ כמו בעת נפילה ממתקן שעשועים או מאופניים? האם המשפחות שיפרו את הרגלי ההיגיינה ולכן יש פחות אירועי הדבקה במחלות "רגילות" בתוך המשפחה? האם הבידוד החברתי שנכפה עלינו עצר גם מחלות מידבקות אחרות?

לעניות דעתי, לכל הסיבות הרשומות לעיל תרומה לירידה במספר הביקורים במיון, אך ככל הנראה יש פקטור אחר משמעותי אשר אני רוצה לכנות בשם "מאזן האימה". בשגרת יומנו אנחנו מטפלים במצבים רבים בדרגות חומרה שונות. לא פעם אנו מטפלים בילדים שניתן היה לדעתנו לטפל בהם בבית, או לכל היותר בעזרת רופא הילדים במרפאה.

בתקופה הנוכחית נראה שדאגת ההורים מחשיפה לנגיף הקורונה גוברת על דאגת ההורים ממצב רפואי שמאפשר טיפול במסגרת הביתית. למאזן האימה יש גם צד מסוכן. כבר התחלנו לראות מקרים שבהם החשש להביא את הילד לבדיקה במלר"ד גרר הידרדרות במצב הילד כתוצאה מן העיכוב בפנייה לטיפול רפואי.

בתום תקופה מאתגרת זו יהיה עלינו לבחון אם לאחר שהמגיפה תחלוף יחזרו נתוני הביקורים במלר"ד למצבם כפי שהיו קודם לכן, או שהאירוע ישנה את דפוסי ההתנהגות בעולם ביחס לשימוש בשירותי רפואה דחופה.

הכותבת היא מנהלת מלר"ד ילדים, בית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד