התפרצותו של נגיף קורונה היכתה את העולם בתדהמה. אולם התפרצות הנגיף תהיה אף יותר הרסנית ללא שיתוף פעולה מדעי, רפואי והומניטרי. זהו משבר גלובלי הדורש סולידריות בינלאומית חזקה ושיתוף פעולה. אלה מהווים גם את מהות קיומו של האיחוד האירופי.

אנו מתמקדים בסיוע לאלה הזקוקים לו. ראשית, באמצעות סולידריות אירופית חסרת תקדים בזמן המגיפה. שנית, על ידי תמיכה מסיבית בחוסנה הכלכלי של אירופה, שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל. ושלישית, על ידי הובלת התגובה הבינלאומית באמצעות שיתוף פעולה.

בתחילת המשבר, המדינות החברות באיחוד הגיבו באופן טבעי ברמה הלאומית, היות שבריאות הציבור היא תחת סמכות לאומית. אך עד מהרה הן הבינו שרק ביחד, כאיחוד, נוכל לנצח את המגיפה. עם התבררות חומרתה של התופעה, הופעלו במהירות מנגנוני האיחוד למענה למשבר.

יותר מאי פעם, כל המדינות החברות באיחוד הושיטו יד של סולידריות אחת לשנייה. הן סיפקו מיליוני מסיכות לאלה הסובלים ממחסור, קיבלו לשטחן מטופלים ממדינות אחרות באיחוד ושלחו רופאים ורופאות ואחים ואחיות למדינות שנפגעו קשות. כל מדינות האיחוד – קטנות כגדולות – סייעו בהשבתם של כחצי מיליון מאזרחי האיחוד לביתם.

קורונה בספרד (צילום: רויטרס)
קורונה בספרד (צילום: רויטרס)

הן גם סייעו בכך למאות ישראלים. מתחילת הדרך נקטו המדינות החברות באיחוד אמצעים החלטיים, שהתבססו על מומחיות מדעית והמיושמים ברוח של סולידריות. האיחוד קבע מסלולים ירוקים כדי להבטיח את המשך המעבר היעיל של מטענים וסחורות בגבולותיו. 

בתוך כך, במטרה להאט את העברת הנגיף באמצעות נסיעות בינלאומיות, החליט האיחוד להטיל הגבלה זמנית על נסיעות שאינן הכרחיות ממדינות אחרות לאיחוד. אמצעים אלה נועדו להגן על כולם.

האיחוד האירופי אף הגדיל את תמיכתו בארגון הבריאות העולמי ורתם את תוכנית המחקר שלו, הורייזון 2020, למאבק בנגיף, בין היתר באמצעות פרויקטים רבים של שיתוף פעולה עם ישראל. 140 מיליון אירו הוקצו במהירות לסיוע במציאת חיסון, שיפור כלים דיאגנוסטיים וטיפול במחלה.

ההשלכות הסוציו־אקונומיות של המשבר מעוררות אף הן דאגה רבה. במשבר זה אין מקום לאמצעים חלקיים. האיחוד הסכים במהירות על צעדי סולידריות פיננסית מרחיקי לכת אף מאלו שיושמו במשבר הפיננסי של 2008. 

קורונה באיטליה (צילום: Piero Cruciatti, Getty Images)
קורונה באיטליה (צילום: Piero Cruciatti, Getty Images)

אמנת היציבות של האיחוד האירופי הושעתה, וכללים גמישים יותר לסיוע ממשלתי מאפשרים למדינות החברות באיחוד לנקוט פעולות שונות. האיחוד האירופי הקצה 37 מיליארד אירו לתמיכה מיידית, הבנק המרכזי האירופי הכריז על תוכנית לרכישת נכסים בשווי של 750 מיליארד אירו וב"יורוגרופ" אימצו צעדים בשווי של 500 מיליארד אירו, בהם 100 מיליארד אירו לכיסוי אובדן הכנסה ושימור מקומות עבודה. 

בנוסף לכך, הבנק האירופי להשקעות הצהיר על הלוואות בשווי 200 מיליארד אירו להגנה על עסקים קטנים ובינוניים. האיחוד האירופי והמדינות החברות בו גייסו כבר ארסנל של כשלושה טריליון אירו למלחמה משותפת בנגיף ובהשלכותיו הכלכליות, ומתקיימים דיונים שוטפים בנוגע לצעדים נוספים. האיחוד האירופי יעשה כל מה שיידרש.

במקביל, הקצה האיחוד 15 מיליארד אירו לסיוע לשותפותינו באפריקה, מערב הבלקן, אוקראינה, המזרח התיכון וצפון אפריקה, והגדיל את תמיכתו במערכת הבריאות הפלסטינית. אין זה הזמן לתחרות בין מדינות, אלא לעבודה משותפת. למה שקורה באיחוד יש משמעות גדולה מבחינת ישראל, בין היתר משום שהאיחוד הוא כאמור שותף הסחר הגדול ביותר שלה. ככל שנהיה מאוחדים יותר כעת, כך נעבור כולנו את המשבר הזה במהירות רבה יותר. 

הכותב הוא שגריר האיחוד האירופי בישראל.