תמיד בכותרות: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה מצוינים ברחבי הארץ במרחב הווירטואלי, בגלל שהקורונה סוגרת כמעט את כולם בבתים. בזמנים רגילים, בימים אלו היו מתקיימים אירועים נרחבים לציון היום המיוחד הזה ברחבי הארץ ובשגרירויות בעולם: טקסים, מצעד החיים באושוויץ, מטס חיל האוויר, “זיכרון בסלון” ובעיקר עשייה נרחבת סביב הנושא שלעולם אינו יורד מסדר היום של חיינו – אנטישמיות ופרצופה האלים. כואב הלב לדעת שהשנה ישבו ניצולי שואה והורינו המבוגרים בבית לבד, בלי חברה, ויצפו בשידורי הטלוויזיה בגפם. לא יהיה מישהו לידם לשמוע את הסיפור שלהם, לא יהיה מישהו לידם למחות את הדמעות, להגיש להם כוס תה חם או רק כדי לשבת ביחד ולשתוק. כי כבר אין מה לומר. הבידוד החברתי נועד לשמור על בריאותם, אך הוא אולי אפילו יותר מסוכן מהנגיף, כי הבידוד משאיר את המבוגרים בתחושה שהם נטושים וזנוחים. אין בשביל מה לחיות.

בשעה שכולם מוגפים בבתיהם, נדמה היה כי מספר התקיפות וגילויי האנטישמיות היה אמור לרדת באופן ניכר. אך למעשה ההפך הוא הנכון.

בשעה שהעולם מתמודד עם הנגיף, ארס האנטישמיות תוסס ביתר שאת ומעלה את טבלת האירועים לשיאים חדשים. מי שאמון על הטיפול בנושא הוא שר התפוצות וההסברה. כן, יש משרד כזה וגם שרה חדשה העומדת מזה שלושה חודשים בראש המשרד, ציפי חוטבלי. לפניה החזיק בתיק התפוצות ראש הממשלה נתניהו. בשנה שעברה הגיש מנהל המאבק באנטישמיות במשרד התפוצות לממשלת ישראל דוח בן 132 עמודים לקראת יום השואה הבינלאומי. בדוח תמונת מצב, מגמות ואירועים בדבר האנטישמיות בעולם. הדוח מפרט את אירועי האנטישמיות בעולם על פי מדינות ומציג דרכים להתמודד מולם. בתחילת השנה התקיים בירושלים פורום יום השואה הבינלאומי בסימן “זוכרים את השואה ונלחמים באנטישמיות”.

מחאה בברלין נגד אנטישמיות (צילום: AFP)
מחאה בברלין נגד אנטישמיות (צילום: AFP)

מנהיגי אירופה הגיעו לשאת דברים ולגנות את האנטישמיות. זה היה מפגן מרשים ומעודד. “לאירוע תהיה השפעה עצומה על הקהילות היהודיות בעולם”, אמר הנשיא ריבלין, ורק כמה חודשים אחרי מפגן האחדות, האנטישמיות באירופה שוב מרימה את ראשה בעוצמה מחודשת וענפה יותר.

חשוב לציין כי מבין הנציגים הבכירים שהשתתפו בפורום השואה הבינלאומי בלט בהיעדרותו נשיא פולין אנדז’יי דודה. הנשיא הפולני סירב ליטול חלק באירוע משום שלא ניתנה לו זכות לשאת נאום. כמי שעומד בראש המדינה אשר שמה נקשר למחנות ההשמדה אשר התקיימו על אדמתה, הוא רצה לשאת דברים, בעוד נשיא רוסיה פוטין קיבל במה נרחבת בטקס והשתלח בפולנים על שיתוף פעולה עם הנאצים, תוך התעלמות ועיוות היסטורי על שהתרחש על אדמת רוסיה. הייתי בטוחה שבסופו של יום, יימצאו מספר דקות נוספות לטובת נאומו החשוב של נשיא פולין אך כנראה שאירוח של נשיא רוסיה במעון ראש הממשלה יחד עם יפה יששכר אמה של נעמה, היה חשוב יותר. כי יחסי ציבור לקראת בחירות היו ונשארו האג’נדה.

“שומרים על הבריאות, נשארים בבית” זו בדיוק תפיסת העולם של ראש הממשלה. אנחנו וגם הוא נישאר בבית. אנחנו בשלנו והוא בבלפור. אנחנו בגפנו והוא עם משפחתו כי הם גרים במתחם. יום השואה הוא תזכורת עבורנו לשמור על אחדות, ערבות הדדית, כי בזה כוחנו. כך שרדנו את הזוועות, ביחד.