הסדר העולמי מעוצב בכוח, מלחמות גדולות מעצבות את חלוקת השלל העולמי. בתום מלחמת העולם השנייה, ייצרה ארה"ב יותר ממחצית התוצר העולמי. זה הביא לכך שהיא הייתה זאת שעיצבה את כל המוסדות הבינלאומיים באופן שמחזק את עוצמתה ואת שליטתה בהם. במאה ה־21 אנו נוכחים לראות את הירידה בכוחו של הכוח. היכולת של המעצמות להמיר הפעלת כוח לתועלת פוליטית־מדינית פוחתת, והמחיר מאמיר. ארה"ב למדה את השיעור בשתי מלחמות מדממות במזרח התיכון.

אומנם יש הרבה דברים שלא השתנו, הזהות והלאום מאחדים אנשים, מדינות מחפשות משאבים חיוניים, דואגות לנתיבי שיט חופשיים ונאבקות על השפעה אזורית. אבל בראייה רחבה, המאבק בין המעצמות הוא על מי תצליח להתעשר, תוך הימנעות מהסתבכות צבאית קטסטרופלית. הקושי לתרגם כוח לעיצוב סדר עולמי מקדם מציאות של "חוסר סדר עולמי". זה יוביל לכך שיהיו הרבה יותר בריתות אד הוק, וצריך יהיה לדעת לתמרן ביניהן.

בחוסר הסדר הזה פרץ משבר ויראלי גלובלי, שהוביל גם למשבר כלכלי חריף. הנגזרת של המשבר היא שהיכולת להפעיל כוח ולהסתבך במלחמות יקרות פוחתת במידה ניכרת. עוד לפני המשבר החליטה ארה"ב אסטרטגית שהיא מצמצמת את השפעתה במזרח התיכון. מחירי הנפט ייפגעו לכמה שנים, מה שיוריד עוד יותר את חשיבותו של המזרח התיכון.

הפעלת כוח לא תאפשר לבנות או לקדם אינטרסים, אלא לכל היותר לנטרל או לחסום. במשבר כלכלי, יהיה צריך לעשות זאת במחיר מינימלי, כדי שהכלכלה הרעועה לא תקרוס. במציאות הזאת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מלחמות בזבזניות כמו בארבעת המבצעים האחרונים, שבכולם ישראל לא קידמה מציאות אסטרטגית טובה יותר.

השימוש בכוח הצבאי היה בזבזני ולא אפקטיבי. צוק איתן עלה לישראל 6.5־9 מיליארד שקלים. חיל האוויר תקף 5,262 מטרות, נורו 43,000 פגזי ארטילריה, 39,000 פגזי טנקים ויותר מ־4 מיליון כדורים. הכל יחד הביא להריגת 700־1,000 פעילי טרור, יחס עלות־תוצאה גבוה בצורה בלתי־נסבלת.

אילוצים ומשבר אינם רצויים, אבל בלי חרב על הצוואר ארגונים לא נוטים להשתנות. בצד צמצום חופש הפעולה והצורך להימנע מהסתבכות במלחמה גדולה בעת הזאת, המשבר יכול אולי להביא את צה"ל לשינוי תפיסת ההפעלה השבלונית שבה הוא יורה המון - עד שהמלחמה נגמרת.

ישראל צריכה לשנות גישה. במקום לדבר ברהב על ניצחונות הרואיים שלא יקרו, הדגש הצבאי צריך להיות על סיכול יכולות וצמצום הנזק בבית. להבנתי, ארה"ב עומדת להיפגע מהמשבר הזה במיוחד, והמשמעות היא שיכולתה להקרין כוח - תפחת. *הכותב הוא סא"ל (במיל') בחיל האוויר, שירת בחטיבה האסטרטגית באג"ת ובעל הבלוג "עמר־אסטרטגיה".