נקודת מוצא: עימות חריף פרץ בצמרת הליכוד כאשר יו”ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, האשים את שר האוצר ישראל כ”ץ ב”התנשאות אשכנזית”. אנחנו פרצנו בצחוק. אשכנזים וספרדים הפכו לביטויים שזמנם עבר. זו שפה נלעגת. בימים של ראשית המדינה אכן ההתנשאות האשכנזית זינקה לגבהים. ההבחנה בינינו לבינם, בין הנישאים מעם לבין הנחותים והירודים שמוצאם בארצות נחשלות לכאורה, פילגה והרחיבה פערים. אבל היום? כיצד ניתן בכלל להבחין.

אשכנזים וספרדים איבדו את ייחודם. הבליל והתערובת טלטלו את כל נידחי החברה הישראלית ואת הנישאים מעם. אני מבקש להביא כדוגמה את משפחתו של כותב השורות הללו. הורינו אשכנזים טהורים, לכאורה מורמים מעם, שהרי הגיעו לארצנו בימים רחוקים ממוצא אירופי עליון.

ישראל כ''ץ, מיקי זוהר (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ, מיקי זוהר (צילום: פלאש 90)

והיום? נכדינו הם בליל של תערובות ומוצאים כתוצאה מבורכת של נישואים מעורבים נטולי הבחנה מוצאית. מי יכול להבדיל מי הוא מי? אנחנו סוקרים את מוצאנו האשכנזי הטהור ומעיפים מבט במשפחתנו ששוכנים בה אושר ואהבה. אנחנו מגלים את סודנו ברבים – יש בקרב משפחתנו, מאז עלו הורינו מאירופה, מרוקאים, פרסים, בולגרים וכמובן אשכנזים. בדור הבא, כאשר נכדינו יתחתנו הם יעלימו כליל את המושג העדתי שעבר זמנו ובטל קורבנו. השר כ”ץ המואשם בהתנשאות אשכנזית מוזמן בזה לחשוף את מוצאיה הנפתלים של משפחתו. אני בטוח כי לא יימצאו הבחנות והבדלים בינם לבין השפע הרב הזה של בליל העדות שמרכיב את ארצנו.

מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

התהליך הזה של מיזוג כל העדות והמוצאים עדיין בעיצומו. גם המבטאים שבעבר ידעו להצביע על מוצא אבדו לבלי שוב. כאשר מנהיגינו היו נושאים את דבריהם מעל כל בימה רמה היה ניתן להבחין בקלות על פי מבטאם במוצאם. ארצות המוצא של משפחתם לא היו ניתנות לטשטוש ולאי־הבחנה, אבל כל אלה חלפו לבלי שוב. נכון, ראשי ממשלתנו מאז ועד הלום הם על פי ההבחנה, שזמנה עבר, אשכנזים – מבן גוריון ועד נתניהו. אבל ילדיהם וניניהם שוב לא יוכלו לשאת בגאווה את מוצאם הלכאורה מתנשא ועליון יותר.

הבה נתחבק כולנו ונחדל מלהטיח גינויים שמקורם במוצאו או במבטאו או בגון עורו של מי שאנחנו מתנגדים לדעותיו והשקפותיו. יש להסיר מעל סדר יומנו האישי והציבורי את ההבחנה הזו. ח"כ מיקי זוהר ראוי לחזור בו מדבריו ויפה שעה אחת קודם.