הקמת קו המטרו בתל אביב היא מקרה קלאסי של הקצאת משאבים לאומית אדירה, שמלווה בתכנון לקוי, חסר ובזבזני. פרויקט שמטרתו לעשות טוב, אבל עלול לעלות בעוגמת נפש וסבל לתושבים רבים. התוכנית שמתארת את קו המטרו העתידי כוללת מעברים תת קרקעיים מתחת לבתי שכונות מגורים – חלקם מבנים בני 50 שנים ויותר. מהיכרותי עם האזור, אני יכולה להעיד שמדובר באזור אורבני צפוף ורגיש, שעלול לסבול מפגעים שמאפיינים אתרי חפירה אחרים (כמו בולענים ברמת גן). 

חשוב להבין: התכנון, כפי שהוא מוצג כיום, אינו עומד ברף המינימלי של הנדסה ובטיחות. לתוכנית יש השלכות סביבתיות כבדות משקל שיפגעו בתושבים: רעש, רעידות, יציבות מבני המגורים, זיהום אוויר וזיהום הקרקע ומי התהום. הדברים האלה, אגב, לא מבוססים על דעתי הפרטית בלבד אלא על הערכה מקצועית של המהנדס דוד דוד, מומחה קרקע מהמובילים בישראל (שהשתתף בתכנון מגדלי עזריאלי). 

אחד המחדלים הגדולים ביותר של התוכנית הוא שלא בדקו חלופות לתוואי מסלול הקו, למרות שהוא עובר ישירות מתחת לבתי מגורים. בדרישות הבסיס שפרסם מתכנן הקו במקור דווקא נבחנה אפשרות להעביר את הקו מתחת לקווים ראשיים, מה שמעיד על כך שהוא מודע לנזקים שהבחירה הנוכחית עלולה לגרום. במקום זאת, הדיונים העדכניים על הקו התמקדו במיקום התחנות בלבד, בהשתתפות משרדים מקומיים שמעולם לא תכננו פרויקט בהיקף שכזה. את הסוגיות הקריטיות ביותר דחו המתכננים לשלב הביצוע – ואז כבר יהיה מאוחר מכדי לתקן. 

מומחה נוסף שהתבקש לחוות את דעתו על הקו הוא המהנדס הבינלאומי ומומחה לתכנון מסילות רכבת תחתית, ד״ר נייג׳ל האריס. אחרי שהיה מעורב ב-250 פרויקטים (בהם תכנון הרכבת התחתית באנגליה), האריס אומר שיש מסלול חלופי זמין שיאפשר למקם את קו המטרו מתחת לצירי תנועה קיימים, תוך שימוש בתשתיות הקיימות באזור. המסלול שהוא מציע יעיל משמעותית מהמסלול שמוצע כעת ויאפשר למטרו לנסוע מהר יותר, לאסוף כמות גדולה יותר של נוסעים ולחסוך מאות מיליוני שקלים בשנה למשלם המסים. 

כשניגשים לפרויקט חסר תקדים בהיקפו – שאמור לכלול יותר מ-100 קילומטרים של מנהרות ויותר ממאה תחנות בעלות מוערכת של כ-150 מיליארד שקלים – חייבים לאמץ גישה זהירה, שקולה ואחראית הרבה יותר. זה הזמן לעצור, לקבל את התנגדות התושבים בדיוני הוועדה לתכנון כבר ביום ראשון הקרוב ולדון מחדש בחלופות לסבל העתידי העצום ובזבוז הכספים האדיר.

הטור נכתב בשם מטה המאבק של רמת החייל, שיכון דן ורביבים - תל אביב