לפני שנים התקשר אליי טלפונית נשיא המדינה המכהן, עזר ויצמן המנוח. הסיבה לכך הייתה שהוא שמע את דעתי בתוכנית רדיו ידועה בשם "דין ודברים", אותה הוביל במשך שנים רבות איש הרדיו והמשפטן, פרופ' משה נגבי. באותה תוכנית אמרתי שאנו במדינת ישראל מקילים יתר על המידה, ועל פי שיטה קלוקלת שהתבססה, עם אלה שהורשעו ברצח.

במרבית ארצות העולם מעשה של רצח או בגידה במולדת או מעשה ריגול נחשבים לחמורים שבפשעים אותם מבצע בן אנוש, להוציא כמובן פשע נגד האנושות, ובכמה מדינות עדיין קיים עונש מוות על מעשה רצח. במדינות שבהן בוטל עונש המוות הוא הומר לענישה של מאסר עולם לכל תקופת חייו של הרוצח, וכך גם קובע החוק הפלילי בישראל.

עזר ויצמן (צילום: פלאש 90)
עזר ויצמן (צילום: פלאש 90)

אבל במשרד המשפטים שלנו החליטו לפני שנים רבות שצריך להקל בעונשם של רוצחים, ובפועל שינו את הוראות החוק. שם החליטו כי מאסר עולם הוא עונש כבד מדי עבור רוצחים, ועל כן יש לקצר את מאסר העולם לתקופת מאסר של 25 שנה לגבר ו־20 שנה לאישה. אבל אנחנו מאוד נחמדים, ואין אנו מסתפקים רק בקציבת תקופת המאסר. מתקופת מאסר זו של 25 או 20 שנה ניתן עדיין לנכות שליש בגין "התנהגות טובה", במסגרת תקופת המאסר ולאחר ההרשעה בדין. התוצאה היא שבהרבה מקרים צפויות משפחות שאיבדו בן משפחה להיפגש באיזשהו מקום במרחב הציבורי, לאחר 17 או 18 שנה מיום שבו החל ריצוי העונש, עם זה שרצח את בן משפחתם.

נורמה זו גובשה בניגוד להוראת חוק מפורשת, ולשם כך גויס מוסד החנינה. רוב המורשעים ברצח מקבלים קציבה אוטומטית של תקופת המאסר. לפעמים מנמקים זאת בכך שזה גם מקל על הצפיפות בבתי הסוהר. בדרך זו אנו מאפשרים לרוצחים שהורשעו להסתובב בקרבנו לאחר תקופות מאסר לא ארוכות במיוחד.

יונה אברושמי בבית המשפט, ארכיון (צילום: פלאש 90)
יונה אברושמי בבית המשפט, ארכיון (צילום: פלאש 90)

על הענקת החנינה, בהמלצת משרד המשפטים, צריך לחתום על פי החוק גם נשיא המדינה, ובתקופה שכיהן עזר ויצמן כנשיא הובאו בפניו, דרך שגרה, מסמכים לחתימה על הענקת חנינה לרוצחים. הוא לא אהב את זה; הוא סבר שיש בכך נורמה פסולה, אך הלחצים עליו שזוהי המסורת לא פסקו. כשהוא שמע את דעתי בשידור הרדיו, הוא התקשר אליי על מנת לבחון את הנימוקים שלי שהיו דומים במידה רבה לעמדתו.

את ההוכחה הטובה ביותר מדוע אסור להיות סלחנים לרוצחים ומדוע קציבת העונש היא מעשה נורמטיבי פסול קיבלנו לאחרונה מיונה אברושמי, מי שהורשע ברצח אמיל גרינצווייג, נידון למאסר עולם ועונשו נקצב. כשהתראיין לאחרונה בטלוויזיה הוא לא הביע שביב חרטה על מעשהו. זריקת רימון על קבוצת מפגינים שגרמה להריגתו של חף מפשע לא כל כך הטרידה אותו. הוא דיבר על אירוע הרצח כמשהו שאין צורך להתרגש ממנו. בפוזה טלוויזיונית זו הוא שם ללעג את כל מערכת המשפט ואכיפת החוק בישראל. זה הוכיח לכולנו מה אנו באמת משיגים כאשר אנו מתנהלים בסלחנות כלפי רוצחים.

בית כלא, ארכיון (צילום: שב''ס)
בית כלא, ארכיון (צילום: שב''ס)

אולי הגיע הזמן שגם משרד המשפטים וגם ועדת החוקה בכנסת ישקלו מחדש את ההצדקה להמשך קיומה של אותה נורמת חנינה, שעל פיה אנו הופכים באופן אוטומטי עונש מאסר עולם על רצח לעונש קצוב של מאסר של 25 שנה לגבר ו־20 שנה לאישה. בסופו של דבר מדובר במעשה רצח, אחד הפשעים המתועבים ביותר שיכול לבצע אדם כלפי זולתו.