ההשפעה הפוטנציאלית של הסכם השלום עם איחוד האמירויות על המשק הישראלי היא מעל ומעבר להשפעה החולפת שיש למשב רוח רענן באמצע הקיץ הישראלי הלוהט. בעיצומו של משבר כלכלי גלובלי, מהמורכבים שידעה המדינה, הגיעה הבשורה על ההסכם עם איחוד האמירויות, שטומן בחובו אפשרויות ארוכות טווח עבור המשק הישראלי. 

שיחת וידאו בעברית בין נתניהו למלווה מהאמירויות של המשלחת הישראלית. צילום: דוברות רה"מ

איחוד האמירויות היא אחת הכלכלות העשירות בעולם, בעיקר בשל מצבורי הנפט והגז הטבעי שיש בה. המדינה הקטנה (כ־10 מיליון תושבים, 85% מהם עובדים זרים) מדורגת במקום ה־13 במדד קלות בעשיית עסקים (Doing Business), והחוזקות שלה משקפות הקלות בפתיחת עסקים חדשים, הקלות בקבלת אישורי בנייה ורישום נכסים, אכיפת חוזים באופן יעיל, שמירה על זכויות בעלי מיעוט בחברות וכן חיבור חשמל שנחשב לטוב בעולם. 

איחוד האמירויות נהנית מפרופיל פיסקלי יציב ומחוזק בחשבונות החיצוניים. שיעור החוב, כאחוז מהתוצר במדינה, נמוך מאוד (כ־20% מהתוצר בשנים האחרונות). אלה הן כמה מהסיבות לכך שהמדינה נחשבת ליעד אטרקטיבי למשקיעים מכל העולם. 

בצד הדומה שבין ישראל לאמירויות ניתן לציין את גודל האוכלוסייה, את סך היקף התוצר ובהתאם לכך את התוצר הממוצע לנפש. בעוד שרשימת קווי הדמיון בין המדינות קצרה יחסית, ההבדלים הכלכליים והחברתיים ניכרים. דווקא בהבדלים שבין ישראל לבין איחוד האמירויות ניתן למצוא את תחומי הפעילות שיכולים להועיל לשתי המדינות בדרך של "הפכים משלימים". 

חשוב לזכור כי מדובר במדינה בעלת אורח חיים שונה ובלתי מוכר לישראלים. נוסף לכך, מדובר במדינה מוטת יצוא בתחומים מאוד ספציפיים וצרים ובעלת תלות גבוהה בסחר העולמי בכלל ובסחר בשוק האנרגיה והתיירות בפרט. במובן זה ישראל מציעה מגוון רחב הרבה יותר של סוגי ידע ויצוא של סחורות ושירותים. 

כמו כן, בעוד שבאיחוד האמירויות ישנה התבססות על עובדים זרים גם במקצועות "הגבוהים" ביותר, בישראל ישנה התבססות על ההון האנושי המקומי כמנוע חדשנות וצמיחה. הנהגת איחוד האמירויות מבקשת לצמצם את מידת התלות בנפט גולמי כמקור אנרגיה וכמקור הכנסה ופעילות לכלכלה ולפעול לגיוון רב יותר, וזהו בסיס חשוב לחיבור פוטנציאלי חזק בין שתי המדינות.

בדומה למרבית מדינות העולם, מגיפת הקורונה לא פסחה גם על האמירויות. לערכתנו, התמ"ג של איחוד האמירויות צפוי להתכווץ זמנית ב־2020, אך לצמוח שוב ב־2021. האינפלציה צפויה להישאר מתונה בשנים הקרובות עד להתאוששות כלל עולמית, ובפרט בתחומים החשובים למדינה זו, כמו הביקוש לאנרגיה, שירותי תעופה ועוד. 

למרות הנסיגה הזמנית בפעילות, פוטנציאל הסחר עם ישראל הוא משמעותי בעת הנוכחית, ומצוי בין היתר במגוון של שירותים ומוצרים בתחומים עתירי ידע כמו תחומי הטכנולוגיות הפיננסיות (פינטק), סייבר, טכנולוגיות חקלאות מתקדמות, טכנולוגיות של "מים חכמים", תיירות, תעופה ואנרגיה. 

פוטנציאל משמעותי נוסף לשיתופי פעולה קיים בתחום שירותי הרפואה וטכנולוגיות הרפואה. בתחום הרפואה, איחוד האמירויות יכולה להיעזר בישראל כיוון שתוחלת החיים הנמוכה יחסית שם מעלה את הצורך בפתרונות רפואיים שישראל מסוגלת לספק בצורות שונות.

בתחום החקלאות, למשל, איחוד האמירויות מעוניינת להרחיב את "ביטחון המזון" שלה בשל האקלים המדברי והתלות הניכרת ביבוא סחורות חקלאיות מהעולם, ולכן מתעניינת בטכנולוגיות ובחידושים בתחום. בתחום טכנולוגיות המים ישראל היא אחת המדינות המתקדמות בעולם. תחום המים מגוון מאוד וכולל בין היתר שימוש יעיל במים, מחזור מים, אבטחה וניטור של מערכות מים וגם התפלת מי ים.

מעבר לפוטנציאל הישיר שטמון בהסכם עם איחוד האמירויות, במשק הישראלי מקווים כי הוא עשוי להוות גשר ליצירת קשרים עם מדינות ערב נוספות, ואולי אף לסלול את הדרך להסכמי שלום נוספים, בדרך למימוש אפשרי של חזון "המזרח התיכון החדש" בעידן שאחרי משבר הקורונה. 

הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי