עם היוודע דבר המקרה, געשה הרשת. פוליטיקאים וכוכבי תרבות ובידור גינו את המעשה בכל פה. הרחובות התמלאו באנשים שיצאו להפגין נגד האונס האכזרי שעברה נערה בת 16. הייתה תחושה שמדובר באירוע חריג ויוצא דופן. האומנם?
תרבות האונס הוא מונח סוציולוגי הלקוח מתחום לימודי המגדר, שנטבע לראשונה בשנות ה־70 בארצות הברית ושמגלם בתוכו את האופן שבו חברה תבחר למסגר את הנרטיב של אירועי אלימות כלפי נשים.
לאירועי הזוועה האלה יש גם ביטויים תרבותיים, כאלה שהתרגלנו אליהם ושאנחנו לא יודעים להעריך את השלכותיהם המסוכנות. למשל, טקסטים שכוכבי הנוער בוחרים לשלב בשיריהם, או פרסומות לגלידות שמפשיטות נשים והופכות אותם לקולב.
אחרי שנים שבהן העלמנו עין, הגיעה העת להבין את ההבדל בין חברה ליברלית ומתירנית לבין חברה שמקדשת את תרבות האונס. לא מדובר רק בנורמות ובקודים תרבותיים, גם לממסד יש תרומה ניכרת לתרבות האונס שהתפתחה כאן. הדוגמאות, על אף התחושה שישנו שיפור בתחום, הן עדיין רבות.
החינוך מתחיל בבית
לא ייתכן שבישראל של שנת 2020 צריכות נשים שנאנסו להעתיק את מקום מגוריהן מחשש שייתקלו בגבר שתקף אותן. השבוע נחשפתי לסיפורה המזעזע של א', שנאנסה באכזריות על ידי תוקף המתגורר ברחוב שבו היא גרה. כעת, עם השחרור הצפוי של האנס מהכלא וחזרתו לבית מגוריו, א' מבינה שאין לה ברירה - והיא ובני משפחתה יעקרו את חייהם מהמקום שבו התגוררו שנים רבות ויעתיקו את מקום מגוריהם. בשל מצבם הכלכלי הם נאלצים לגייס כספים לביצוע המעבר, וכל זאת משום שלא חוקק חוק שלפיו על האנס להתגורר במרחק רב מהקורבן שלו.
ישנם ליקויים רבים שמביאים לכך שנשים שנפגעו ונאנסו הופכות לנפגעות המערכת. רק השבוע נחשף על ידי יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עודד פורר, שבחוזר משרד הבריאות לטיפול בנפגעות תקיפה מינית, ישנו סעיף שבו יש לתשאל נאנסת או מוטרדת על הרגלי האוננות שלה. האבסורד הוא שגם בטיוטת הנוהל החדש של המשרד, שבא לתקן את הנוהל משנת 2003, מתכננים לשנות את הנוסח ל"הרגלי נגיעה". כל אלה, אם במפורש ואם במרומז, תורמים לתחושה שהקורבן - האישה - היא הבעיה.
אולי האשמה הגדולה ביותר של הממסד היא בכך שמרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית קורסים. במרכזים מדווחים על כך שכמות הפניות אליהם עלתה ביותר מ־100%. בחודש מאי האחרון למשל, התקבלו 2,080 פניות לקו הסיוע 1202.
המרכזים הללו הפכו לפושטי יד. הם אינם מצליחים לשרוד מבחינה כלכלית. במקום לקבל כספים מהממסד, הם ממשיכים לקבל הבטחות ונאלצים לעבוד עם כוח אדם מצומצם. האתגר הופך לקשה עוד יותר בשל המשבר הכלכלי שמקשה על גיוס כספי תרומות לפעילות הנדרשת. בחצי השנה האחרונה נאלצו במסל"ן, מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ואלימות בנגב, לפטר שתי עובדות סוציאליות ולהוציא לחל"ת שמונה עובדים שיש ביכולתם לסייע לשיקום הנפגעות ואולי אף למנוע את המקרה הבא בעזרת תוכניות חינוך המיועדות לצעירים ולצעירות.
בשבוע שבו נחשפה פרשת האונס המזעזעת באילת הייתה תחושה שמשהו עשוי להשתנות. אבל השינוי הנדרש הוא עמוק. יש לשנות את האופן שבו החברה מתייחסת לנשים, להביא לכך שהתרבות הפופולרית תפסיק להחפיץ אותן, ולגרום לכך ששלוש הרשויות ייקחו חלק במיגור התופעה: הממשלה בהקצאת משאבים, הכנסת בחקיקת חוקים רלוונטיים, רשויות המשפט בענישה מחמירה והמשטרה באכיפה משמעותית.