הכל נוסה לשווא. עוצר לילי נושם או הדוק, סגר חלקי או כללי, וגם רמזור רב־צבעים ומהבהב, ותשועה מנגע הקורונה עדיין אין. עת צרה היא לישראל, וממנה איך ניוושע? מומחים רבים מופיעים בוקר וערב בכלי התקשורת ומציעים מרשמים לחיסול המגיפה; מרשמים שנראים לי כמעין קריאה לאובות ולידעונים. הסיבה: חלקים ניכרים מעם ישראל אינם נשמעים להנחיות ולהגבלות. שרשרת ההדבקה מתארכת סביב צווארנו, אינה נקטעת ומפילה חללים.

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: דוברות המשטרה)

האם אין פתרון? יש ויש. אפרטו בהמשך, אך בל נקדים את המאוחר. חתונות אחדות התקיימו במגזר הערבי חרף העוצר והסגר. השתתפו בהן אלפים ללא שמירת מרחק וללא עטיית מסיכות. כל חתונה נמשכת יומיים או שלושה, כי זה המנהג, ולעזאזל הבריאות והחוק. גם חלקים מהסקטורים החרדיים לא טמנו ידם בצלחת. חלקם ערכו חתונות, לוויות והכנסת ספרי תורה, בהשתתפות אלפים. יש להם על מי לסמוך, שיגבו את התנהגויותיהם - נציגיהם בכנסת. הם יודעים איך לכופף את נתניהו לרצונם.

גם הסגר הטוטאלי שבו אנו מצויים כעת – לא מן הנמנע כי יופר על ידי בעלי אולמות שמחה ובהתקהלויות בחיק הטבע. הרי כמה עצמאים ואנשי עסקים הכריזו בשער בת־רבים שלא יכבדו את הסגר ויפתחו את עסקיהם. אז מה הועילו חכמים בתקנותיהם?

כזכור, הרב חיים קנייבסקי הורה להפסיק את בדיקות הקורונה בישיבות. רב, שאין לו כנראה כל מושג ברפואה ובנגיף הארור המכה בנו. העיקר לדאוג שתלמידיו לא יתבטלו מלימודיהם. ומה עם הצו "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"? ראש עיריית נצרת מצדו הטיף לאנשי עירו שלא להישמע להנחיות ולהגבלות.

הפתרון לדעתי: מתן קנסות כספיים כבדים שיעשו חור בכיס העבריינים מפירי החוק. בעל אולם, מסעדה וחצר בית שיערוך חתונה או מסיבה להמונים, ייקנס, למשל, בסכום של 100 אלף שקלים. כל מי שלא יעטה מסיכה ייקנס ב־5,000 שקלים. מן המפורסמות היא ש"ממונו של אדם חביב עליו". לכן להכות בממון. עבריינים שיסרבו להזדהות יילקחו למעצר עד שימציאו תעודות מזהות.

הצעתי אפוא היא שכל אנשי משטרת ישראל, הפקחים העירוניים ופיקוד מרכז יעסקו אך ורק במשימה אחת ויחידה: לקנוס מפירי החוק או להביאם לדין. אם המדינה תמשיך כבעבר, הרי שלמרבה הצער, הגל השלישי לקראת החורף יגרום לעוד אלפי חולים להצטרף לסטטיסטיקה. 
 
הכותב הוא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו