שעון החורף השנה מגיע בדיוק בזמן! קצת אחרי שהילדים התאקלמו במסגרות לאחר הסגר, החושך המוקדם מהווה הזדמנות נהדרת להקדים קצת את ההתארגנות לקראת שינה ולהיכנס לשגרת חורף שמתחילה כבר בלילה שבת לראשון. באופן טבעי גם הגוף שלנו מפריש את הורמון השינה, המלטונין בשעות החשיכה ובזכותו הילדים יהיו יותר עייפים.

אין להם שעון, והקוד הפנימי שלהם מושפע מטקסים שאנו יוצרים עבורם. מהשיח, התיווך והתקשורת שלנו איתם, ובהקשר של שינה וערות, גם משעות האור והחושך. בעוד כמה ימים כולנו נעביר את השעון שעה אחת אחורה וניכנס לשעון החורף, אשר ישפיע על ילדיכם.

  • השינוי בשעון, כנראה יגרום לכך שילדיכם יתעוררו מוקדם יותר בימים הראשונים. הקפידו להגיד להם שעדיין לילה ושיחזרו לישון. אם תחשיכו את חדר הילדים יש סיכוי שהתופעה הזאת תעלם תוך זמן קצר. בכל מקרה, אל תחשבו שהרדמה מאוחרת יותר תדחה את שעת היקיצה. אין קשר בין הדברים.
  • שתפו את ילדיכם וספרו להם מה זה שעון חורף, כמובן ברמה שלהם, וביכולת שלהם לקלוט. זאת הזדמנות נהדרת לשוחח על זמנים, בבית שלכם ועל זמן בכלל. הראו להם את השעון, ספרו להם באיזו שעה אתם מצפים מהם ללכת לישון ומתי להתעורר. יש סיכוי שאם תעשו את זה בצורה כייפית ומעניינת תוכלי לרתום אותם לקחת אחריות ולהקפיד על שעות השינה והערות. אפשר גם לתלות שעון ברור וקל להבנה בחדר שלהם. מספיק שהם יבינו שעות עגולות, זאת כבר התחלה ואימון נהדר לפיתוח מודעות לגבי זמנים.

  • שיתוף: יש סיכוי ששעון החורף גורם לכם כמו להרבה אחרים, למוטיבציה למיין את הבגדים בארון, להוציא את הקטנים ולמסור, להעלות את הקצרים ולהוסיף בגדים ארוכים וחמימים למדפים. זכרו כי לפני שאתם מחליפים ומעלימים הכל, חשוב מאוד לשתף את ילדיכם ולהראות להם מה אתם עושים. להתייעץ איתם מה הבגדים שהם כבר לא אוהבים וגם להתרגש ולהתפעל מכמה הם גדלו במהלך הקיץ.
     
  • ארגון: ארגון הארונות יכול בהחלט להיות פעילות משפחתית שיש בה גם הרבה למידה! מיון לפי צבעים, מישוש של מרקמים שונים מהם עשויים הבגדים, ואימון מוטורי בקיפול הבגדים וגלגול הגרביים. ארגון נכון, בשיתוף פעולה, יאפשר אפילו לקטנים לחוש משמעותיים ולפתח עצמאות, ללמוד איפה נמצא כל דבר ולהחזיר למקום את מה שמתאים לכם- נעליים, גרביים וכד'.

  • הכנה: ילדים צעירים צריכים להתרגל לבגדים ארוכים, למרקמים שונים, לגרביים ולנעליים. יש את אלו שהכל זורם להם והם חווים את העולם בכיף ובנחת - גם הם ישמחו להכנה לפני שאתם מלבישים להם בגד ארוך. אצל ילדים שקשה להם עם מעברים, ויסות ומרקמים, ההכנה היא קריטית. המעבר צריך לקרות בהדרגה, תוך הקשבה מלאה לצרכים ולקצב שלהם. זכרו כי הבריאות הנפשית של ילדיכם חשובה כמו הבריאות הפיזית, אם יהיה לו חם אבל הוא יהיה חסר מנוחה ועצבני כל היום הוא עלול לפתח תשישות ועוד. כל מה שצריך כדי למנוע זאת זה להתנהל בקצב נכון ומתאים לכל ילד באופן אישי.

  • נעלי חורף: מצריכות גרביים ולגרביים יש תפרים שיכולים להיות מטרידים ומרגיזים. אז אם הקטן/ה שלכם חולץ את הנעליים יש סיכוי שהן קטנות עליו או שהתפר בגרב משגע אותו – כאן הפיתרון פשוט – הפכו אותן. איך תדעו? הקשיבו למסרים שלו במילים ובהתנהגות. לחלק מהילדים מאוד קשה לעבור לנעליים סגורות, והשנה, אחרי ימים ארוכים בהם התרוצצו יחפים יש סיכוי שיהיה קשה יותר. זה טבעי ולגמרי הגיוני, ככל שתהיו יותר רגועים יש סיכוי שתעברו את זה יותר מהר.
    גשם בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
    גשם בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)


  • בגדי חורף: אתם נהנים לקנות בגדים לקטנים? זכרו כי גם להם יש דעה, קחו אותם לפחות לקניה אחת אתכם ועוררו בהם את ההתרגשות והציפייה לבגדים החדשים שבארון. אם אתם רוכשים אונליין- שתפו אותם, הראו להם תמונות, שוחחו על הצבעים, הסבירו איך המוצר יגיע הביתה ומאיפה. ככל שהם יהיו יותר מעורבים, הם יותר יתרגשו מהשינוי. 

  •  בימי הקורונה, שינויים הפכו להיות חלק אינטגרלי מחיינו. אתם יכולים לפתח אצל ילדיכם צפייה והתרגשות לקראת שינוי חיובי, כמו שעון החורף. זאת הזדמנות להתכונן לשינוי ולהתרגש ממנו וממה שהוא מביא איתו, וכך גם תעזרו לילדיכם לקבל שינויים אחרים יותר בקלות ובנחת.

חורף טוב ובריא לכולם.

הכותבת היא מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית, יועצת להורים ואנשי מקצוע, מרצה להורים, מטפלות וגננות, מנהלת ומקימה מרכז טיפ- טף לגיל הרך וקבוצת הבית בפיג'מה בפייסבוק.