הסכם נרמול היחסים עם מרוקו היווה בשורה גדולה עבור היהודים יוצאי מרוקו בישראל ובתפוצות, ועבור מיליוני ערבים מרוקנים המשתוקקים לבקר בישראל. עבורם זהו חלום כמוס: לפגוש את ידידיהם משנים עברו, יוצאי מרוקו, בישראל. יוצאי מרוקו בישראל ובפזורה קשורים בקשרי אהבה לארץ המגרב. מאות בשנים חיו בהרמוניה עם האוכלוסייה המוסלמית במרוקו, הודות ליחס השושלת העלאווית. שם זכו באוטונומיה מלאה, בחופש הדת והפולחן, התרבות, הכלכלה והמסחר. אחדים מיהודי מדינה זו כיהנו כיועצים למלכים, כשגרירים וכשרים.

יותר מחצי מיליון איש עלו ארצה ממרוקו. זוהי קהילה מסורתית, שהותירה אחריה אלפי מקומות מקודשים: בתי כנסת, בתי מדרש, בתי קברות, קברי צדיקים וגנזכים. השלטונות במרוקו הציבו שומרים בפתחי מקומות אלה. לאחרונה מימן מלך מרוקו מוחמד השישי מכספו הפרטי שיפוץ של בתי כנסת ושכונות יהודיות במרוקו בעשרות מיליוני דולרים. בניגוד למדינות ערב כמו מצרים, סוריה, לבנון, עיראק, תוניסיה ולוב, אף נכס יהודי לא הוחרם על ידי שלטונות מרוקו. רבים מישראל הוכיחו את הבעלות על נכסיהם ומכרו אותם. שלטונות מרוקו, כמו אוכלוסייתה, גאים בהישגינו בישראל בכל התחומים. זה עשרות בשנים מבקרים כל שנה במרוקו כ־50 אלף ישראלים. בשווקים למדו המוכרים הערבים לדבר בעברית.

נתניהו על הסכם הנורמליזציה עם מרוקו. צילום: רויטרס

את מרוקו, ארץ הולדתי, ביקרתי יותר מ־150 פעמים מאז 1983, לרבות 40 שליחויות שביצעתי להוד מלכותו חסן השני מטעם פרס, רבין ושמיר, ובידי איגרות ומסרים בעל פה ובכתב. הבולטת שבשליחויות הייתה העלאת עצמותיהם של מעפילי ספינת "אגוז" משנת 1961 לקבורה בירושלים, שעליה חלמו ובדרך אליה קיפחו את חייהם, במבצע שכונה "איילת השחר" ויצא לדרך ב־1992. בשליחותי ה־39 למלך היו לו שני תנאים: א. שכל ההוצאות הקשורות להגעת המשלחת לישראל ממרוקו יהיו על חשבון המלך כולל אכסונם, העמדת ארונות קבורה ותכריכים, כשצבא הוד מלכותו, בנוכחותנו, יסייע בפתיחת הקברים, ועד הטסת הארונות מאל־חוסימה ללוד, בציינו: "אני רוצה ברכה זו בשבילי". ב. המלך חסן השני ביקש שאני, ולא אחר, אהיה הדובר של המלך בעקבות מעשהו זה ואציין שזוהי מחווה לאיש השלום יצחק רבין ומחווה למאות אלפי יוצאי מרוקו בישראל. הוא תמיד כינה אותם "בניו".

בהגיעי ארצה בשלהי 1992, בפגישה עם חנא סניורה, עורך העיתון הפלסטיני "אל־פג'ר", ביקשתיו לצטט ממכתב התודה שלי שמסרתי בתום המבצע למלך מרוקו. למחרת, הפתעתי הייתה רבה: לאורך טור שלם, בשער הראשי, הופיעה תמונת המלך חסן השני ותרגום מכתבי למלך לערבית תחת הכותרת "מסמך". כאות הוקרה למלך חסן השני, שמעון פרס ז"ל ואנוכי יזמנו שורה של אתרי הנצחות לזכרו: כיכרות, רחובות, שדרות, פארקים, ואף הוצאנו סרט לכבוד המלך ושתי חוברות המספרות על מעשיו.

כבר שנים אני יוצא בראש משלחת של נבחרים וראשי הפדרציה למרוקו. אנו מקיימים רב־שיח עם חברי הסנאט וחברי הפרלמנט, וכל ערב עורכות לכבודנו הקהילות היהודיות בקזבלנקה, ברבאט, במקנס, בפס, במרקש ובאגאדיר ארוחת מלכים עם תוכנית אמנותית. זוהי מרוקו. 

הכותב הוא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו ומפקד מבצע "איילת השחר"