בכל שנה תחלואת השפעת מטרידה רבות את מערכת הבריאות הישראלית. השנה, נגיף קורונה שמכה גלים בכל העולם וגם בישראל כמובן, מאיים להפוך את החורף הנוכחי לקשה אף יותר מהרגיל, בין היתר גם עבור הצוותים הרפואיים במחלקות הפנימיות ובמחלקות לרפואה דחופה שבשנה רגילה מגיעות לשיעורי תפוסה של כ־150%.

האתגר הראשוני של הצוותים הרפואיים יהיה להבדיל בין חולי קורונה לבין חולי שפעת, וזה אתגר לא פשוט. שתי המחלות מתבטאות בתסמינים כמו חום, שיעול, קוצר נשימה, כאבי שרירים ולעתים כאב גרון. היום אנו כבר יודעים לומר שלקורונה יש תסמין ייחודי שלא מופיע בשפעת – אובדן חוש ריח וטעם הנגרם מפגיעה עצבית ולא מגודש באף. בנוסף, בקורונה יש גם תסמיני מערכת עיכול שפחות נפוצים בעת תחלואה בשפעת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון לקורונה (צילום: TPS)

עד כה כ־20% בלבד מאזרחי ישראל התחסנו לשפעת. חיסוני השפעת הקיימים כיום נבדקו במאות מחקרים וניתנו למאות מיליוני בני אדם, והם בטוחים ויעילים מאוד. בניגוד למה שרבים חושבים, החיסון לא מונע הדבקה בשפעת ב־100%, אך מפחית את הסיכון להידבק, את הסיכון לחלות ואת הסיכון לפתח סיבוכים קשים מהמחלה כגון דלקת ריאות. על פי מחקרים, ילדים עד גיל 4 ומבוגרים מעל גיל 65 נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלה קשה, יחד עם אנשים הסובלים ממחלות כרוניות, נשים בהריון וחולים הנוטלים תרופות המחלישות את מערכת החיסון. כיוון שחלק משמעותי של ההדבקות בשפעת קורה במסגרות חינוכיות, ילד מחוסן יגן על האנשים שסביבו הנמצאים בסיכון.

החורף הנוכחי כאמור יהיה שונה. כל אדם שיסבול מחום או שיעול יהיה חשוד כחולה קורונה באופן מיידי ומשפחות שלמות ייכנסו ללחץ כאשר בן המשפחה החולה ייכנס לבידוד עד קבלת תשובת בדיקת קורונה שלילית. לכן השנה, יותר מבכל שנה אחרת, מומלץ להתחסן כדי להימנע מלכתחילה מהגעה לבית החולים או למרפאות הקהילתיות. בשל מחסור במיטות אשפוז בעקבות הסבתן של מחלקות פנימיות ומחלקות טיפול נמרץ למחלקות קורונה, יש חשש אמיתי שבתי החולים יהיו תחת עומס רב בזמן עונת השפעת, יותר מאשר בשנים קודמות.

נכון שהשפעת טרם הכתה בישראל בעוצמה השנה, וכמה מדינות בכדור הארץ הדרומי אף דיווחו על שיעור נמוך יותר של תחלואת שפעת במהלך עונת החורף כתוצאה מכללי הריחוק החברתי ועטיית מסיכות. עם זאת, צריך לזכור שאנחנו נמצאים רק בתחילת עונת החורף. רבים נוטים לזלזל במחלת השפעת, אך שפעת עשויה להיות מחלה קשה ומסוכנת. מדי חורף וגם בחורף אשתקד היה צבר של מקרי שפעת קשה בצעירים ללא מחלות רקע, חלקם אושפזו בטיפול נמרץ ואף נפטרו כתוצאה מסיבוכי המחלה.

האם ניתן להידבק גם בקורונה וגם בשפעת בו זמנית? בהחלט. אין לנו עדיין מספיק מידע על המשמעות של הידבקות כפולה – בשפעת ובקורונה – אבל סביר להניח ששילוב של השתיים יגרום למחלה קשה יותר באופן משמעותי.

רוב חיסוני השפעת בישראל מכילים את ארבעה הזנים הנפוצים של שפעת. במהלך החיסון מחדירים לגוף נגיף מומת. חיסון נוסף מסוג וירוס חי מוחלש ניתן בתרסיס לאף ומאושר לשימוש בגילאי 2־49 שנים. בנוסף, השנה זמין חיסון במינון גבוה עבור מבוגרים בני 65 ומעלה. החיסון הזה הראה הגנה טובה יותר מפני תחלואה בשפעת, דלקת ריאות ותמותה בהשוואה לחיסונים אחרים הניתנים לאותן קבוצות גילאים. 

לסיכום, לכל אדם מומלץ להתחסן החורף אפילו אם אינו נמצא בקבוצת סיכון. כמעט כל אחד נמצא בקשר עם הורה, בן/בת זוג, קרוב משפחה או עמית מהעבודה, שנמצא באוכלוסיית סיכון, ועל מנת להגן על עצמנו ועל האנשים היקרים לנו, חשוב שגם אנחנו נהיה מחוסנים. 

הכותב הוא מומחה למחלות זיהומיות ומנהל המכון לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר