ב־27 בפברואר 2020 התגלה חולה הקורונה הראשון בישראל. היה זה כזכור בעליה של חנות "הפיראט האדום" באור יהודה. מרגע הגילוי, המציאות השתנתה ללא היכר. אור יהודה הוכתה בתדהמה, בחוסר ודאות, חרדה גדולה ברחוב. המבקרים הרבים שנהגו אז לפקוד את אזורי התעסוקה בעיר הדירו את רגליהם וגזרו מכה כלכלית ראשונה, ובוודאי לא אחרונה, על מאות עסקים. הוואטסאפ הפרטי שלי הפך למוקד פניות ציבור, וכך גם המוקד העירוני שהוצף באלפי פניות של תושבים. זה היה האות עבורי לקחת פיקוד על האירוע ולקדם פעולות שיסייעו לנו לצלוח את התקופה.

שבועיים קודם לאיתור החולה הראשון זכינו לסוג של חזרה גנרלית, כשמישהו פרסם ידיעה כוזבת, ובה נכתב שהחולה הראשון בקורונה אותר באור יהודה. הפאניקה שאחזה בציבור הייתה בשיאה, אבל זה היה אימון משמעותי עבורנו כרשות מקומית להתמודדות עם פייק ניוז והשלכותיו.
ההיערכות שלנו הייתה מיידית בכל התחומים. החמ"ל העירוני שהתכונן כל השנים לתרחישי קיצון כמו רעידות אדמה ומתקפת טילים, נאלץ להתמודד כעת עם מתקפה מסוג אחר, להמציא עצמו מחדש ולהיות בחוד החנית של המאבק.

בהלת הקורונה: מאבטח מבצע בדיקת חום בכניסה לסופר באור יהודה (צילום: פלאש 90)
בהלת הקורונה: מאבטח מבצע בדיקת חום בכניסה לסופר באור יהודה (צילום: פלאש 90)


ידענו שהסיוע ההיקפי יגיע רק מאוחר יותר, ועיניו של הציבור נשואות אלינו. התחלנו במסעות הסברה נרחבים ובטיפול באוכלוסייה, בעיקר בקשישים, במבודדים ובאוכלוסיות בסיכון. גיבשנו תוכניות ולמדנו תוך כדי תנועה. בימים הבאים קיבלתי עשרות טלפונים מראשי רשויות שביקשו לקבל עצות כיצד לטפל באוכלוסייה, ואילו מסרים להעביר לציבור.

שנה חלפה מאז. זו הייתה רכבת הרים תלולה שזימנה לנו התמודדויות יומיומיות עם רמות תחלואה משתנות, עם צורך לתת פתרונות מיידיים לאוכלוסיות שונות בעיר, להבטיח שמערכת החינוך ממשיכה לפעול גם מרחוק, ואפילו לספק פעילויות תרבותיות וחווייתיות לאלפי מבודדים ולעשרות אלפי תושבים שהיו נתונים בסגר ממושך.

כמי שמאמינה שכל משבר הוא הזדמנות, הקורונה סיפקה לנו, ראשי הרשויות, הזדמנות לקחת את המושכות, להוביל פתרונות, להיות מי שעומדים בחזית המאבק בנגיף. בתקופה הזו הוכח יותר מכל עד כמה ראשי הערים הם יצירתיים ומנהיגים, ועד כמה אנחנו, נבחרי הציבור ברשויות, יודעים יותר מכל מה נדרש עבור תושבינו, ואיך ניתן לטפל באופן ממוקד בבעיות שעולות. לצערי גם היום יש בידינו מעט סמכויות, ואם יש מסקנה שעולה מהמשבר הזה היא שיש צורך להעניק סמכויות גדולות יותר לראשי הערים, לא רק בסוגיית הטיפול בקורונה, אלא בתחומים רבים נוספים שמתרחשים בגזרה שלנו.

הקורונה עדיין כאן, רחוקה מלהסתיים, אבל האתגר המרכזי שלנו כעת הוא להחזיר את החיים למסלולם, להשיב לילדים שלנו את הזמן שאבד, לשקם את העסקים שנפגעו קשות ולהתחיל להתכונן ליום שאחרי. על אף התפקיד המכריע שאמור להיות לממשלה בנושא הזה, יש לי הרגשה שאת מרבית הנטל נישא אנחנו, ראשי הרשויות, שיצטרכו לפעול במגוון דרכים יצירתיות כדי לשקם את מה שנהרס. את כל ההשלכות הכבדות של המשבר אנחנו עדיין לא רואים, הן עוד יבואו בחודשים ואפילו בשנים הקרובות, והן יהיו כואבות וקשות. אנחנו, ראשי הערים, נהיה כאן כדי להתמודד איתן ולנצח אותן למען התושבים שלנו. 

הכותבת היא ראשת עיריית אור יהודה.