באופן סמלי, עוד לפני העיסוק בסיפור יציאת מצרים, חג הפסח מתאפיין בישראל בניקיון. חלק מהמשפחות מנצלות את ההזדמנות לניקיון יסודי, ואחרות בעיקר מנקות את הלכלוך על פני השטח או מניידות אותו לאזורים חשוכים. הבעיה בניקיון כזה היא שהוא שטחי ולא נוגע בשורש הבעיה.

בכך אנחנו נידונים לחזור מדי שנה על אותו הטקס, לחוש רווחה זמנית ולחיות עם ערימות הבלגן והלכלוך בשאר השנה. כמובן שמדובר לתפיסתי במשל לחברה הישראלית, שנדרשת בימים אלה לסדר חדש.

רגע אחרי בחירות רביעיות בתוך שנתיים, ואחרי שנת הקורונה, ישנה תחושה שהכאוס משחר לפתחנו. עלינו לשאול את עצמנו: מה נשתנה הפסח הזה? ולהחליט שהפעם אנחנו מטפלים גם בפינות הנסתרות שאף אחד אף פעם לא מגיע אליהן ולחתור לסדר חברתי־אזרחי חדש. לסדר מחדש ולנקות מהשורש, לא רק להעביר סמרטוט. לזה נדרש חזון, אומץ ואוויר לנשימה.

הבעיות בחברה הישראלית רבות וידועות. רבים מכלל המגזרים מרגישים כי הגענו לנקודת משבר. ברמה המוסרית והפרקטית כאחד, התיקון יהא עלינו, האזרחים, לא פחות מאשר על המדינה. עלינו לשאול את עצמנו מה האחריות שלנו - האישית, החברתית והאזרחית - ליצירת שינוי ומה ביכולתנו לעשות כדי לקדמו.

האם אנחנו מוכנים ורוצים לחתור לסדר יסודי חדש? סדר חדש ידרוש מכל אחד מאיתנו לשנות במידת מה את שהתרגל אליו, להעז ולהקשיב זה לזה. צריך להתעורר בנו האומץ לשנות את השיח, לפגוש את השונה ולזהות בו את נקודות החיבור. לאחר מכן נוכל לבנות חברה סולידרית.

כמי שעומד בראש מרכז חינוכי־חברתי הפועל בתוך החברה הישראלית, אני זוכה לראות מקרוב צעירים חילונים, מסורתיים ודתיים, יהודים וערבים, המבקשים לבנות מנהיגות משותפת. בהם גם צעירים חרדים המשוועים למצוא את מקומם בחברה הישראלית ולחיות במדינה בה כל אזרחיה שווי זכויות והזדמנויות.

אחרי שנסדר מחדש את יחסינו בינינו לבין עצמנו וננקה את השיח האלים, את הגזענות והשנאה, תצטרך המדינה לכרות חוזה חדש בינה לבין אזרחיה. להציג חזון ארוך טווח שלו תעדוף ערכי־חברתי שקוף וראוי. היא לא תעשה זאת בלי ועד בית חזק בן חורין שידע לנהל את הערכים והאינטרסים של כלל דייריו ולדרוש את המגיע לו, במקום להיות מנוהל על ידי אינטרסים צרים של המושלים בכיפה.

אז מה נשתנה בפסח הזה? נצא לחירות מחשבתית ובאומץ נדרוש ונקדם סדר חברתי, אזרחי ומדיני מחודש. אחרת אי־הסדר והלכלוך יארבו לנו מעבר לפינה בצאת הסדר. 

הכותב הוא מנכ"ל בית יגאל אלון, מרכז חינוכי וחברתי לקידום מנהיגות ראויה וחברה שוויונית