מי רצח את תאיר ראדה? תלוי את מי שואלים. בעוד כשבועיים יתכנס בית המשפט העליון כדי להחליט אם לקיים משפט חוזר ברצח שהסעיר את המדינה לפני 15 שנים.

מאז קום המדינה ועד היום הורה בית המשפט העליון לקיים משפט חוזר ב־33 מקרים בלבד. כדי לזכות במשפט חוזר יש צורך להציג בפני בית המשפט העליון עובדות או ראיות חדשות, בנוסף לאלה שהוצגו בפניו, שיש בהן לשנות את תוצאות המשפט, או לשכנע את בית המשפט העליון שראיה שהוצגה במשפט ועל תוצאותיה מבקשים לערער, יסודה בשקר או בזיוף, ואלמלא אותה ראיה היה פסק הדין שניתן משתנה לטובתו של הנאשם. מי שמערערים ומבקשים משפט חוזר צריכים לשכנע את בית המשפט העליון שמי שהורשע בעבירה הוא לא מי שביצע אותה.

רומן זדורוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רומן זדורוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


הניסיונות לקיים משפט חוזר בפרשה אינם חדשים. כזכור הפרקליטות התנגדה לבקשתו של זדורוב לצרף כראיה הקלטת הרצאה לסטודנטים שנשא מנהל המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל, מאחר שמדובר ב"עדות שמיעה שאינה קבילה" והתנגדה לכך שד"ר קוגל יגיש חוות דעת משפטית בגלל טענתה ל"ניגוד עניינים". זדורוב הורשע בשלוש ערכאות, ולמרות ההרשעות ישנם מי שסבורים שהוא לא הרוצח. יצחק אילן ז"ל, שהיה סגן ראש השב"כ, האמין עד ימיו האחרונים בחפותו של זדורוב. לכן הוא החליט להצטרף בהתנדבות לצוות ההגנה של זדורוב.

באוקטובר האחרון הלך אילן לעולמו לאחר שנדבק בקורונה. בראיון שהעניק לפני מותו הוא אמר כי בעבודתו בשב"כ הוא ביצע חקירות רבות, וטרם נתקל בהודאת שווא כפי שהודה זדורוב. הוא טען כי זדורוב לא ידע 40 פרטים מוכמנים מהחקירה. הוא לא ידע לטענתו, למשל, באיזו דרך יצא הרוצח מתא השירותים שבו התגלתה גופתה של תאיר ראדה, ובעת השחזור מסר לדבריו זדורוב גרסה אחרת מזו שמסר בחקירתו.

אילן ז"ל טען גם כי העדות שנתן זדורוב בשפה הרוסית אינה תואמת את זו שתורגמה לעברית. לכן הוא השתכנע שזדורוב אינו הרוצח. גם אילנה ראדה, אמה של תאיר ראדה ז"ל, שותפה לדעה שזדורוב חף מפשע.

לפני חמש שנים עוררה הסדרה "צל של אמת", שזכתה בפרסים ובשבחים, ספקות רבים לגבי התנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשה, לאחר שהציגה ארבע אפשרויות שונות לגבי האשם ברצח. הפרק הרביעי בסדרה היה המטלטל מכולם, והוצגה בו עדות של מי שזוהתה בראשי התיבות א"ק. לטענת בן זוגה לשעבר, היא התוודתה בפניו שהיא זו שרצחה את תאיר ראדה ז"ל.

אולה קרבצ'נקו, א''ק, מתוך הראיון ב''חדשות 13'' (צילום: צילום מסך רשת 13)
אולה קרבצ'נקו, א''ק, מתוך הראיון ב''חדשות 13'' (צילום: צילום מסך רשת 13)


לאחרונה התייצבה אולה קרבצ'נקו, שעד כה שמה נאסר לפרסום, בפני המצלמות בפנים גלויות והודתה שהיא "חולת נפש", אבל לא רצחה את תאיר ראדה. לטענתה "הסדרה העניקה במה" לבן זוגה לשעבר, שהוא לדבריה "גבר אלים ומתעלל", שביקש לנקום בה אחרי שהחליטה לעזוב אותו, ולכן הוא בחר להאשים אותה ברצח.

גם יוצרי הסדרה נשמעים היום פחות חד־משמעיים. "באותו לילה שהידיעה (על ראיית דנ"א שנמצאה – מ"נ) יצאה - טעינו, שנינו, ואנחנו לוקחים אחריות מלאה, האמירות לא היו אמורות להיאמר, ותוקנו מיד לאחר מכן", אמרו לאחרונה. "המידע שהיה בידינו היה אמת לשעתה, היה לא נכון ולא דיברנו בהתאם".

ביולי 2016 החליטה מי שהייתה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בעניין זה ש"סוגיה בעלת תהודה ציבורית או תקשורתית אינה בגדר עילה משפטית לקיום דיון נוסף". הנשיאה נאור כתבה אז בהחלטתה ש"יש להבחין בענייננו בין העניין הציבורי לבין דרישות הדין, ובית המשפט לא יורה על קיום דיון נוסף במקום שאין הצדקה משפטית לעשות כן, יהיה העניין הציבורי רב ככל שיהיה". למרות העיסוק התקשורתי הנרחב בפרשה, נראה שזו תהיה גם הפעם עמדת בית המשפט העליון.