מיגרנות – לא לנשים בלבד: ארגון הבריאות הגדיר אותה כסיבה העיקרית לנכות בקרב אנשים מתחת לגיל 50, ובכל זאת אנשים רבים חושבים שמיגרנה היא בסך הכול כאב ראש. למעשה מדובר במחלה נוירולוגית קשה, שיכולה להתעורר על רקע משפחתי, והיא מתפרצת בשל נטייה לערנות יתר במערכת העצבים המוביל לכאב שהולך ומתעצם. זו הסיבה לכך שהמוח המיגרנותי רגיש יותר לגורמים סביבתיים כמו אור ורעש וכן לשינויים בשגרה. התקף מיגרנה יכול להתעורר על רקע של תזונה לקויה, התייבשות או וירוסים וכן לחץ חרדה, דיכאון, מחסור בשינה ואפילו חילופי עונות. כל אלו בסופו של דבר מובילים התקף.

עוצמת הכאב שהמיגרנה מביאה עמה גורמת לפגיעה קשה מאוד בתפקוד. בזמן התקף מיגרנה הסובל ממנה נעשה רגיש לכל גורם סביבתי – רעש, ריח ואור. מעבר לכאב ראש, המיגרנה יכולה להיות מלווה בבחילות, הקאות ובקשיי ראייה. התקף מיגרנה הוא בלתי צפוי ולרוב לא יתאים ללו"ז של הסובל ממנה, אם זה באמצע יום עבודה עמוס, בדרך לבית הספר לאסוף את הילדים או אפילו בדרך לסוף שבוע עם בן או בת הזוג. 

מיגרנה אמנם נפוצה יותר בקרב נשים- רבע מהנשים סובלות ממיגרנה לעומת עשירית מהגברים, אך דווקא מהסיבה הזו אבחון של מיגרנה אצל גברים מאתגר יותר. באופן כללי, 44% מהסובלים ממיגרנה לא מקבלים אבחון נכון למחלתם, ופעמים רבות מדובר בגברים. כיוון שהמיגרנה מזוהה בעיקר עם נשים, רופאים שנתקלים במטופל שסובל ממיגרנה לא תמיד מבחינים בכך שהתסמינים שעליהם מתלונן המטופל נובעים ממיגרנה. גם המטופלים עצמם לא בהכרח יודעים שלא מדובר במחלה 'של נשים'. עובדה נוספת שמקשה על אבחון המחלה היא שהמיגרנה באה לידי ביטוי באופן מעט שונה בקרב גברים, ולעיתים תסמינים קלאסיים כמו רגישות לאור והקאות לא מתקיימים אצלם, אך עוצמת הכאב עדיין גבוהה מאוד, ובלתי נסבלת. אם לא די בכך, נראה שהגבר הישראלי הממוצע יעדיף לנסות להתגבר לבד על הכאב כדי לשמר פרסונה מאצ'ואיסטית וכך לא יגיע לכדי אבחון.

אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)

למעשה, גברים ונשים יכולים לקבל היום טיפול יעיל שיכול להקל ואפילו להעלים את כאבם. ישנן אפשרויות טיפול תרופתיות חדשות שניתנות אחת לחודש או אחת לשלושה חודשים וחוסמות את חלבון CGRP, החלבון המרכזי במערכת העצבים שגורם לכאב מיגרנה. תרופות אלו, וכן טכנולוגיות חדשות הפועלות בשיטה על מיסוך כאב ולא כוללים התערבות רפואית ותופעות לוואי, יכולים לעצור את ההתקף ולאפשר לחולים לחזור במהרה לשגרה. 

עם זאת, חשוב להבין כי טיפולים תרופתיים וטכנולוגיות כאלה ואחרות, יכולות לסייע עד לגבול מסוים. לכן ישנה חשיבות עצומה לטיפול המונע שנוגע בשורש הבעיה, בכל אותם טריגרים גרעיניים שמעוררים את ההתקפים. כך למשל על הסובלים ממיגרנה לנסות לשמור ככל האפשר על השגרה, שכן כאמור כל שינוי ולו הקטן ביותר יכול להוות טריגר להופעת מיגרנה. מומלץ להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת, שתייה מרובה של מים ושינה בשעות מסודרות. חשוב במיוחד לנסות להימנע ממצבים המעוררים לחץ וחרדה. זה אולי נשמע בלתי אפשרי במציאות התובענית שבה אנו חיים, שכן עצם המחשבה על עומסי העבודה, הפקקים בכביש, המחויבויות המשפחתיות והחברתיות יכולה להוביל למיגרנה. אך כשהתוצאה של עומס ולחץ היא התקף מיגרנה קשה שמשבית את הסובל ממנה, וכשתדירות התקפי המיגרנה עולה, חשוב לבחון את אורח החיים ולנסות בכל זאת להגיע למצב מאוזן ורגוע יותר.

עד שהמודעות לכך שמיגרנה היא תופעה שכיחה מאוד בקרב גברים הן בקהילה הרפואית והן בקרב הציבור כולו, גברים הסובלים ממיגרנות עלולים להמשיך ולשאת בסבל, לא לקבל מענה וחבל. קיימים פתרונות - גשו לקבלת טיפול. 

הכותב הוא מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב ומנהל המרכז לכאבי וראש ופנים במרכז הרפואי "תל השומר"