בדיוק כשחשבנו שזה כבר מאחורינו, בא נגיף הדלתא והזכיר לנו שהקורונה פה כדי להישאר, לפחות בינתיים. מספר הנדבקים והחולים שוב עולה, ובעקבותיו הבעיה המרכזית - עלייה במספר החולים הקשים.

העלייה בתחלואה ובאשפוז של מחוסנים קשישים היא בראש ובראשונה תוצאה ישירה של הידבקות ותחלואה נרחבת בנגיף בקרב האוכלוסייה הכללית, אשר לא פוסחת על הקשישים. ומכיוון שהם האוכלוסייה הרגישה ביותר להתפתחות מחלה קשה, רוב החולים הקשים הם מקרבם.

המפתח המרכזי לעצירת התפשטות נגיף הדלתא, שהוכח כמדבק הרבה יותר, הוא הגעה לשיעור מחוסנים גבוה יותר בקרב האוכלוסייה הכללית. זריקת דחף שלישית עשויה להגביר את רמת החסינות ובכך להפחית את הסיכון של מעבר מהידבקות למחלה קשה בקרב קשישים.

אפשרות זו עוד טעונה הוכחה, אך נטילת זריקה שלישית כרוכה בסיכון נמוך, ותוצאתה החיובית עשויה לבוא לידי ביטוי מהר יחסית. לעומת זאת, עבור האוכלוסייה הכללית, אין מקום בשלב זה להמליץ על מתן זריקה נוספת.

מן הניסיון הרב בחיסונים אחרים וממה שכבר למדנו במגיפת הקורונה, הרחבת היקף החיסונים לאוכלוסייה הכללית לשיעור שתואם את מידת המידבקות היא שמאפשרת למצות את השפעת החיסון ככלי לעצירת התפשטות מגיפה.

בנוסף, יעילותו הגבוהה והמוכחת היטב של החיסון הנוכחי מפני התפתחות מחלה קשה בנדבקים, היא הסיבה לכך שהעלייה במספר החולים הקשים נמוכה ממה שהיה בגלי ההתפרצות הקודמים.

יעילות זו היא המגן העיקרי כעת מפני איום החולים הקשים והסיכון לקריסת המערכת הרפואית ושגרת חיינו. כמיליון אזרחים במדינה, אלו שעדיין בוחרים שלא להתחסן, ממשיכים לסכן – את עצמם ואת הסובבים אותם. בידי המיליון הזה נמצא המפתח העיקרי למיגור המגיפה וחזרה לשגרה.

הכותב הוא מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית