לטור המלא של יהודה שרוני:

1. העיקר ההישרדות

בשבוע הבא תאשר הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה ל־2021־2022. האישור הפך לעניין פורמלי. השאלה שנותרה על הפרק היא כמה זמן ממשלת השינוי תחזיק מעמד לאחר מכן, והאם כל מפלגה תמשוך לכיוון שלה עד שהקואליציה תתפרק.

הסכנה לשלום הקואליציה מגיעה בעיקר מהאגף הימני - ימינה ותקווה חדשה. לאגף השמאלי, הכולל את העבודה, מרצ ובמידה מסוימת רע"ם, ניתנה הזדמנות חד־פעמית להשפיע על קבלת ההחלטות, ולכן הן לא ירצו לפרק. ספק גדול אם הזדמנות כזאת להשפיע תחזור אי־פעם על עצמה.

נכון לעכשיו בנימין נתניהו הוא הדבק היעיל ביותר עבור שני הצדדים. לכן כולם מיישמים בצורה הטובה ביותר את אמרת האופנה "ללכת עם ולהרגיש בלי". זאת אחת הסיבות ל"יום הגיבוש" המתקיים היום ביוזמת שר החוץ יאיר לפיד (שעוד נחזור אליו בהמשך) בהסכמת ראש הממשלה נפתלי בנט. לפיד לא המציא את ימי הגיבוש הפוליטיים - קדם לו נתניהו. אלא שלפיד שכלל את השיטה, והוא מנצל לצורך העניין את ניסיונו כמלהק וכמגיש טלוויזיה מצליח לשעבר.

יש מספר סיבות שבגללן הקואליציה תשרוד. נתחיל עם שרת התחבורה מרב מיכאלי. הרכבת הקלה ערכה בשבוע שעבר נסיעת מבחן בקו האדום (פתח תקווה-בת ים), שהסתיימה בהצלחה. מנכ"ל נת"ע חיים גליק סיפר בראיון טלוויזיוני שבתחנת אלנבי בתל אביב לא יהיו ספסלים בגלל תנועת הנוסעים הערה ושבכל שלוש דקות תגיע רכבת, אך מיכאלי מיהרה לצייץ בטוויטר: "כמובן שיהיו ספסלים. שוחחתי הערב עם מנכ"ל נת"ע, שהבהיר את אמירתו על הספסלים. כל פרויקט, גדול ככל שיהיה, לא יכול להיות לתועלת הציבור ללא הבטחת המענים הבסיסיים של ישיבה, צל ונגישות".

עד לפני שנה מיכאלי רק יכלה לחלום שהיא תקבע בסוגיות כמו מיקום הספסלים בתחנות הרכבת, מיזוג האוויר ברכבת או הקמתו של שדה תעופה בעמק יזרעאל. לאלה יש להוסיף את מפעל הכיבודים הכולל מינויים בחברות הממשלתיות. את כל זה היא השיגה בזכות מעמדה כשרת התחבורה, והיא תתקשה להיפרד ממנעמי השלטון אף על פי ששר הביטחון בני גנץ מחליט, למורת רוחה, להכריז על שישה ארגונים פלסטיניים כעל ארגוני טרור ולסגור אותם.

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)


מיכאלי היא רק דוגמה. חברי מרצ מקטרים על הבנייה ועל הפשרת יחידות דיור מעבר לקו הירוק, אבל סותמים את האף וממשיכים לחגוג. "מדיניות הממשלה בשטחים הכבושים לא ראויה לאמוני, אך אני מצביע אמון בה בגלל האלטרנטיבה (פירוק הממשלה וחזרת ביבי - י"ש)", הצהיר ח"כ מוסי רז ממרצ את פשר ההידבקות לכיסא.

בזכות קואליציית השינוי יכול שר הבריאות ניצן הורוביץ להגיע לסיכומים עם הרופאים המתמחים בניגוד לדעתו של שר האוצר. בזכות הקואליציה יכולה השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג לתקוע את הסכם קצא"א־האמירויות עד להודעה חדשה, אף שהעסקה אושרה כדין על ידי קצא"א – שהיא חברה ממשלתית.

בשם ההגנה על ערכי הסביבה, הקואליציה אפשרה לזנדברג למסות כלי פלסטיק חד־פעמיים ולפגוע במשפחות מרובות ילדים מקרב החרדים והמיעוטים. רק בזכות הקואליציה יכול היה הורוביץ להרשות לעצמו לבקר את אבו מאזן במוקטעה למרות מחאות בנט והצד הימני בקואליציה.
גם שר הביטחון היה מת לפרק את ממשלת השינוי, אבל הוא לא יכול. שר הביטחון עדיין לא נגמל משאיפתו לראשות הממשלה, והוא מתוסכל מכך שהנמסיס שלו, לפיד, ייכנס לתפקיד בעוד שנה וחצי. בינתיים הוא עושה מה שהוא רוצה, ובנט לא יכול לעשות הרבה.

לאחר שקיבל את כל מבוקשו בתקציב הביטחון (תוספת של 7 מיליארד שקל בהשוואה לבסיס התקציב לפני שלוש וחצי שנים) ו"הלבין" את תוספות הרמטכ"ל לאנשי הקבע, התפנה גנץ לביקור במוקטעה (לאחר שדיווח על כך לבנט), לפירוק עמותות פלסטיניות ולניסיון להצניח את עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית.

גנץ נמצא בקואליציה על זמן שאול, ובדיוק כמו איילת שקד - הוא יזנק החוצה ברגע שתיווצר סיטואציה פוליטית מתאימה. הברית עם לפיד מבחינתו אינה חתונה קתולית.

לפיד בוודאי שלא יפרק את הקואליציה. השבוע הוא לקח פסק זמן משיטוטיו בעולם וירד השבוע ליישובים הבדואיים בדרום בליווי מנסור עבאס. הוא עשה את העבודה השחורה של שרת הפנים שקד, כי חיזוק הדבק הקואליציוני הוא מטרת־העל שלו בדרך לראשות הממשלה.
מלבד גנץ, הסכנה לשלמות הקואליציה תגיע כאמור מתקווה חדשה ומימינה. הם הסובלים הגדולים ביותר מקואליציית השינוי, אבל כל עוד נתניהו בסביבה, שום דבר לא ישתנה. יום לאחר שראש הממשלה לשעבר יודיע על פרישתו הסופית, ניתן יהיה לומר קדיש על קואליציית השינוי.

2. ממשלת שינוי לרעה

בשבוע שעבר חיתן שר האוצר לשעבר משה כחלון את בנו באירוע רב־משתתפים בגן האירועים טרה קיסריה. באירוע נכחו פוליטיקאים ואנשי עסקים מכל גוני הקשת הפוליטית, והנושאים שעמדו על הפרק היו בין השאר ממשלת השינוי ותפקודה.

באחד השולחנות הסתודדו מספר מוזמנים, ובהם יו"ר חברת החשמל לשעבר יפתח רון טל וח"כ דודי אמסלם. אחד מנושאי השיחה נגע למינויים בחברות ממשלתיות, ובאופן ספציפי לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת החשמל. כידוע, שרת האנרגיה קארין אלהרר המליצה למנות לתפקיד את אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר. רון טל טען בפני הנוכחים שמדובר במינוי בעייתי, שכן פלמור היא חסרת ניסיון עסקי, וחברת החשמל נמצאת בתקופה הרגישה ביותר בתולדותיה מבחינה עסקית.

"המינוי האפשרי של פלמור הוא הכי בעייתי שאני מכיר ומדובר בהימור לא אחראי. פרשתי מתפקידי כיו"ר חברת החשמל ב־1 באוגוסט, ומאז אין יו"ר וזה חוסר אחריות. לא ייתכן שהתפקיד יישמר לפלמור רק בתקווה שבסופו של דבר המינוי יאושר", אמר רון טל הנסער.

רון טל משמש כיום כיו"ר קבוצת מגדל ביטוח, ועם זאת, הוא חרד לגורלה של ענקית האנרגיה הממשלתית, שאותה הצליח להפוך מארגון על סף פשיטת רגל לחברה מצליחה תוך כדי רפורמה.רון טל סירב, בתגובה לפנייתי, להגיב על הדברים.

יפתח רון טל (צילום: פלאש 90)
יפתח רון טל (צילום: פלאש 90)


אמסלם, שבממשלת נתניהו שימש כאחראי על החברות הממשלתיות, שקל בשלב מסוים לפרק את נבחרת הדירקטורים שהוקמה על ידי לפיד בתקופתו באוצר. אלא שחוות דעת של המשנה לפרקליט המדינה דינה זילבר מנעה זאת ממנו. כעת מדובר על החייאתה של נבחרת הדירקטורים וקביעת רשימת קריטריונים עדכנית. אחד מהם, מסלול ניהולי ציבורי, עשוי להכשיר את הדרך לאישורה של פלמור לתפקיד.

הרי פלמור כלל אינה חברה בנבחרת הדירקטורים ואין לה הכישורים הנדרשים לתפקיד. לכן תמוה בכלל מדוע מישהו פרסם את דבר מועמדותה. כעת, אם לא תמונה, עלול להיגרם נזק לשמה הטוב.

חזרה לחתונה. אמסלם הבהיר לכל מי שעמד סביבו ורצה לשמוע שאם הקריטריונים של נבחרת הדירקטורים ישונו לטובת פלמור, הוא לא יהסס לעתור מיידית לבג"ץ (כפי שנעשה נגדו). תגובתו של אמסלם לדברים לא התקבלה.

סיפור מינויה המאולץ של פלמור מעמיד באור לא מחמיא את התנהלות ממשלת השינוי. שר השיכון יואב גלנט סיפר לי כי כאשר ניסה להביא למינוי בחברה ממשלתית קצינים שהשתחררו מקבע, הם נפסלו מכיוון שלא ענו על הקריטריון של ניסיון ניהולי.

גלנט כעס מאוד והיה מתוסכל, אבל הוא לא יכול היה לעשות הרבה. וכעת, כשעל הפרק עומד מינוי אפשרי של בכיר לחברה ממשלתית, בממשלת השינוי לא מהססים לשנות את הקריטריונים ולהתאימם למועמד. והרי זאת בדיוק הייתה הביקורת כלפי ממשלת נתניהו.

אמי פלמור אינה לבד. שר הכלכלה לשעבר עמיר פרץ קודם כאמור על ידי גנץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, אף שהוא אינו חבר בנבחרת הדירקטורים וגם הוא אינו עונה על הקריטריונים. זאת הסיבה שוועדת גילאור לאישור מינויים בשירות הציבורי פסלה את מועמדותו.

למרות זאת, גנץ מתעקש למנות את מי שניצב לימינו לאורך הימים הקשים שבהם שימש כשר הביטחון בממשלת נתניהו, ומבזה בכך את פרץ עצמו. אז אם כבר מדברים על ממשלת שינוי, בנוגע למינויים דבר לא השתנה. אולי ההפך, ומדובר בממשלת שינוי לרעה.

3. קניות נובמבר

כאילו אין די בקדחת הקניות השגרתית של הישראלים, וכבר נמצאים בפתח מבצעי הקניות המסורתיים של נובמבר. והשנה, כך מתברר, מתכוונים לחגוג את סיום הקורונה, שמבחינת הקונים הייתה חלום רע.

בניגוד לכל השמועות, הישראלים קונים ובגדול. הגידול בצריכה הפרטית, המתבטא בהיקף גיהוצי כרטיסי האשראי, הוא אחד הגורמים המרכזיים המסבירים את הצמיחה במשק מתחילת 2021. וזה לא רק שהישראלים מפצים את עצמם על עוצר הקניות בעקבות הקורונה: הריבית האפסית מעודדת אותנו לפתוח את הארנק, כי אין מה לעשות בכסף.

הבורסה לני"ע עולה, ואיתה גם רמת הסיכון, אפילו באפיקים סולידיים. על יתרת הזכות לא רק שלא מקבלים ריבית, אלא שבמקרים מסוימים גם צריכים לשלם. מחירי הדירות בשמיים. אז מה עושים בכסף? מפצים על החסך בקניות, משדרגים את הבית, קונים מכוניות או מבזבזים על מוצרי צריכה.

גם התייקרויות של יותר מ־10% של מוצרי החשמל והאלקטרוניקה (בעיקר עקב הזינוק בעלויות ההובלה והמחסור ברכיבים אלקטרוניים) אינן מרתיעות את הקונים. בדרך לקניות, הצרכנות הנבונה נזרקה לפח. חוויית הקנייה, הכוללת את הביקור בחנות ובדיקה פיזית של המוצר, נעלמה. העובדה שהמחירים באתרים נמוכים יותר (בזכות המחיר עצמו והפטור ממע"מ) - מפצה על היעדר חוויית הקנייה. והתוצאות ניכרות בשטח.  

ענקית הקמעונאות אמזון מבינה ללבו של הצרכן הישראלי - ומציעה לקונים משלוחים חינם על קנייה בסכום של 49 דולר ומעלה. האוצר ממשיך לגלות נדיבות, ועל חשבון הסוחרים הישראלים פוטר ממע"מ קניות ברשת בחו"ל בסכום של עד 75 דולר. בקבוצת כרטיסי האשראי ויזה כאל מעריכים שרכישות האונליין יזנקו בנובמבר ב־30% לעומת נובמבר 2020, ויסתכמו ב־1.8 מיליארד שקל. בהשוואה לנובמבר 2019 מדובר בזינוק מצטבר של 130%. באתרי האופנה יקנו בנובמבר השנה ב־800 מיליון שקל - גידול של 40% לעומת אשתקד.

חגיגת המבצעים תתחיל בקניות שופינג IL ב־10־11 בנובמבר, והקמפיינים הפרסומיים כבר החלו. את החגיגה כחול־לבן יזמה גוגל ישראל, והישראלים נענים בחפץ כיס. ב־11.11 יגיע יום הרווקים הסיני (אגב, הוא מכונה כך בגלל הספרה 1 החוזרת על עצמה). אם הרווקים לא יספיקו להתאושש, שבועיים לאחר מכן יגיע בלאק פריידיי ב־26 בנובמבר - חגיגת קניות אונליין שנולדה בארה"ב. ב־29 נקנח עם סייבר מאנדיי (של יום שני המגיע אחרי סופ"ש ארוך). בחברות כרטיסי האשראי מדווחים שגם בין "החגים" המבצעים והדילים יימשכו כרגיל.

"הלקוח הישראלי פתוח הרבה יותר לקניות אונליין", אומר איתי חזן, מנהל מערך דאטה ודיגיטל בוויזה כאל. "אנחנו חיים בסוג של אי, לא חוששים, רוצים להרגיש חו"ל. קהלים שמעולם לא היו באינטרנט כבר נמצאים שם. אבא שלי בן ה־72 הזמין מוניטור למחשב באמזון. פעם הוא לא היה חולם לקנות ברשת". לדבריו, "אין ספק שהקורונה האיצה את המגמה והביאה לרשת קהלים חדשים. חששנו שאחרי השיא של 2020 תהיה האטה, אבל התחזיות התבדו. גובה סל הקניות הממוצע גדל ב־15%, וגם מספר הקונים. בניגוד לעבר, בישראל כבר לא קונים שטויות כמו איזה מגן מסך או גאדג'ט, אלא מוצרי חשמל ואופנה".

כשאני שואל על החשש מזיופים של כרטיסי אשראי והונאות רשת, חזן מרגיע: "אנחנו מציעים ללקוחות הרבה כלים לעקוב אחרי העסקאות, ואם המוצר לא מגיע, ניתן להתלונן ולקבל זיכוי. גם במקרה של הונאה ברשת - חברת כרטיסי האשראי תזַכה".

איתי חזן (צילום: סיוון פרג')
איתי חזן (צילום: סיוון פרג')

4. עוד כרטיס מועדון


קבוצת שופרסל השיקה שלשום את כרטיס מועדון הלקוחות הגדול בישראל תחת הכותרת שופרסל SUPREME. האירוע שנערך בחלל הפתוח במתחם ה־VIP של אצטדיון בלומפילד סימל בפועל את סוף עידן הקורונה במגזר העסקי.

הבנק מבטיח כי כרטיס המועדון הדיגיטלי יאפשר ל־2 מיליון לקוחות חוויית משתמש דיגיטלית ופרסונלית עם חיבור קל ומהיר לארנק הדיגיטלי פייבוקס של דיסקונט, לצד תוכנית צבירה חדשנית.

לאיציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, יש הרבה מה לומר על המהלך: "השקת תוכנית המועדון משקפת נדבך נוסף בחיזוק הקשר עם הלקוחות ושדרוג הצעות הערך הייחודיות עבורם. SUPREME מאפשרת ללקוחות שיקנו מדי חודש ב־500 שקל ומעלה לצבור מטבעות וירטואליים הניתנים להמרה למגוון של מוצרים. 650 אלף לקוחות מחזיקים את כרטיסי האשראי של שופרסל, ונרחיב את פעילותנו בתחום הפיננסים".

בשביל מה צריך עוד כרטיס מועדון לקוחות? האם לא די בכרטיסי המועדון הקיימים?
"זה לא עוד מועדון לקוחות, אלא משהו אחר לגמרי. מדובר במהלך המשלב את המערך המסורתי של שופרסל, שבא לידי ביטוי בסניפים הפיזיים - עם הקדמה הטכנולוגית. המועדון החדש ישים קץ לעידן הקופונים. וחוץ מזה, יש לנו שיתוף פעולה עם פייבוקס של דיסקונט, שיאפשר לנצל את המטבעות הווירטואליים למגוון רחב הרבה יותר של מוצרים. מבחינתנו המועדון נועד לסייע בשימור הלקוח".

"בכל העולם יש שניים עד שישה מתחרים על כל לקוח. אני מכבד את כל המתחרים, אבל כדי להמשיך להיות חברת הקמעונאות המובילה בישראל אני חייב לייצר תוכנית נאמנות ואהדה לשופרסל. עברנו כברת דרך רצינית ביותר מאז המחאה החברתית, שהייתה מאוד קשה לשופרסל בגלל הבעיה התדמיתית. שופרסל הפסיקה להיות סתם קבוצת סופרמרקטים",הוסיף.

והאם הצלחתם באמת לשנות את התדמית? עדיין יש ביקורת עליכם ועל המחירים?
"שינינו את החברה מקצה לקצה. באחרונה הקמנו אגף מיוחד, שכל תפקידו הוא להסביר שהלקוח הוא המהות של כל הביזנס. שכללנו את שרשרת האספקה, את הדאטה ואת מערכת היחסים עם הספקים ועם הלקוחות. הרחבנו משמעותית את פעילותנו בתחום המותג הפרטי, ובסופו של דבר זה הביא להורדת מחירים עבור הלקוחות. זיהינו את הטרנד באינטרנט, ובניגוד למקומות רבים בעולם, שם יש איסוף, החלטנו להביא את המוצר המוזמן עד לביתו של הלקוח, כי אנחנו מעדיפים לתת שירות מלא. הקמנו יחידה חדשה של אי־קומרס".

"היינו רוצים לעשות הרבה יותר, אבל קיים מחסור חריף בעובדים. אני מוכן נכון להיום לקלוט 100 עובדים, 500 עובדים ואפילו 1,000 עובדים, אבל לא בתפקידי פקידות אלא בעבודה בשטח. לצערי, חלק מהאנשים לא אוהבים לעבוד קשה".

מנכ''ל שופרסל, איציק אברכהן (צילום: סיוון פרג')
מנכ''ל שופרסל, איציק אברכהן (צילום: סיוון פרג')


בוא נדבר על המחירים, אולי הגורם החשוב ביותר מבחינת הלקוח. מחירי מוצרי המזון וגם הפירות והירקות עומדים לעלות. מדוע זה קורה אף על פי שהבטחת שתעשה ככל יכולתך למנוע את העליות?
"אני לא מייצג את היצרנים, אבל אני יכול בהחלט לומר כי מחירי הקומודיטיס עלו בכל העולם ב־30%־60%. אני מדבר בין השאר על סוכר, שמנים, קפה, קקאו, מוצרי נייר ועוד. יש להוסיף לכך את הזינוק של אלפי אחוזים במחירי השינוע וההובלה הימית מהמזרח ומאירופה. תוסיף לכך את הדיבורים על עסקת חבילה שבמסגרתה שכר המינימום יעלה ל־6,000 שקל בחודש. כל זה חייב לבוא לידי ביטוי במחיר, כי זה משפיע על היצרנים והיבואנים ויאלץ אותם להעלות מחירים".

האם קיבלת פניות מיצרנים להעלאת מחירים?
"לא קיבלתי פניות משום יצרן גדול, כי כולם עושים מאמץ להימנע מעליית מחירים. אבל אני מאמין שבשבועות הקרובים הפניות אכן יגיעו, ואני לא יודע להגיד באיזה קצב ומה גובה בקשת ההעלאה. בינתיים הגיעו פניות לעליית מחירים מצד יצרנים קטנים ובינוניים לחלק מהמוצרים כמו מוצרי נייר, כי מבחינתם הם כבר לא יכולים לספוג את העלויות".

בימים האחרונים אתם מדברים על החלפת סימון המחירים הישן בצגים אלקטרוניים, וזה כבר מעורר חששות לניצול המהלך להעלאת מחירים.
"אני יכול לגלות לך שלפני מספר שבועות נפגשנו ודנו בנושא עם שרת הכלכלה, והיא רואה לנגד עיניה את טובתו של הצרכן. הצג האלקטרוני לא נועד לפגוע בצרכן, אלא לסייע לו. ישראל נמצאת בקדמת הטכנולוגיה בעולם, ואין סיבה שנהיה האחרונים לאמץ את מה שכבר קיים בעולם. אני יכול להתחייב ששופרסל לא תנצל את השינוי ולא תעלה מחירים. בשיטה הנוכחית אין אפשרות לשנות את המחיר המופיע בצג ביחס למה שמופיע בקופה. זה יהיה אותו מחיר. אנחנו חייבים להתקדם טכנולוגית, כי אין לנו כוח אדם, והדבקת המחירים היא עתירת כוח אדם. השקענו במהלך הצגים האלקטרוניים יותר מ־100 מיליון שקל, ואנחנו מקווים מאוד שניתן יהיה להוציא אותו אל הפועל".

בימים אלה אושרה רפורמה היבוא, שאמורה להוזיל את עלויות המוצרים. האם אתה באמת רואה אפשרות להורדת מחירים?
"אני מחזק את ידי הממשלה ושרת הכלכלה על ההחלטות לפתוח את השווקים ליבוא ולהרחיב את מגוון המוצרים. לדעתי, המהלך יגדיל את התחרות, ולאורך זמן הצרכן ייהנה ממחירים נוחים יותר. פתיחת השוק ליבוא היא החלטה מתבקשת. אנחנו בשופרסל תומכים בה ונעשה הכל כדי לייצר תחרות".