אנחנו רוצים ונותנים לילדים שלנו הכל, אבל את הדבר החשוב ביותר אנחנו לא מצליחים להעניק להם: עתיד בטוח. על מנת לעצור את הנזקים של ההתחממות הגלובלית, המאבק הכי חשוב היום של כולנו צריך להיות לצמצום הפליטות של פחמן דו־חמצני וגזים אחרים שמגבירים את אפקט החממה, ובפרט הפליטות המסוכנות והרעילות שמסכנות את הציבור שחי ומתגורר בסמוך לתחנות הכוח.

ישראל הצטרפה למחויבות של מדינות ה־OECD ושמה לה למטרה לצמצם לאפס את פליטות הפחמן עד שנת 2050. אלא שבימים אלו, כשתחנת הכוח רדינג שנטועה בלב מטרופולין תל אביב הייתה צריכה לחדול מפעולתה, התבשרנו שבהוראה מיוחדת של המועצה הארצית, רדינג תמשיך לפעול לפחות עד 2030 עם אופציה להארכה.

ועידת האקלים בגלזגו (צילום: רויטרס)
ועידת האקלים בגלזגו (צילום: רויטרס)


רדינג הוקמה ב־1937 תוך שימוש נרחב בטכנולוגיה מיושנת העושה שימוש בצינורות אסבסט. למרות שידוע כבר שנים רבות שהמדינה חייבת לתכנן תשתיות חלופיות לרדינג, לא יצאה לפועל אף תוכנית כזאת. החלופה שמוצעת לרדינג היא מכירה של השטח שעליו היא יושבת לבניית דירות ובנייה של שתי תחנות כוח חדשות באזור המרכז. אלא שכך לא פתרנו את בעיית הזיהום, רק את בעיית העלייה הצפויה בביקוש לחשמל. לכן כל מי שאיכות הסביבה ובריאות הציבור חשובות לו, צריך להיות מודאג.

בעולם החדש כולם כבר מדברים על פתרונות של אנרגיה מתחדשת. בקליפורניה, למשל, נותנים מענקים והחזרי מס לתושבים ובעלי עסקים שמרכיבים מערכות סולאריות על גגות הבתים שלהם, אבל ייצור של חשמל מאנרגיית השמש פותר רק חלק מהבעיה. הבעיה היא כשהשמש שוקעת ואז הביקוש מזנק. הביקוש לחשמל רק הולך וגדל בעיקר לנוכח הדרישה העולה לקירור והעלייה ברכישה של רכבים חשמליים. הפתרון המתבקש הוא אגירת אנרגיה בבניינים מסחריים בשעות שבהן היא זולה ונקייה יותר באמצעות השקעה בתשתית אגירה, וכך להסיט את הביקושים של אותם בניינים משעות השיא לשעות השפל. זו הדרך הטובה והכלכלית ביותר לייתר את השימוש בתחנות כוח מזהמות.

מהפכת האנרגיה הנקייה היא מהפכה מבוזרת, שבה לצרכנים יש תפקיד וערך. רק הקמת תשתית מתאימה לניהול ביקושים בגוש דן תאפשר לצמצם את ההפעלה של תחנות כוח למינימום ההכרחי ולהגן על בריאות הציבור.

זו חשיבה חדשה, אבל כל כך הגיונית, אז איך לא חשבו על זה קודם? כי קודם הדלק היה זול, ובעולם האנרגיה שלטו בעלי שדות הנפט. העולם החדש הוא העולם של הצעירים שלא נזקקים לתקשורת הממוסדת שנמצאת ברשות התאגידים הגדולים כדי להשמיע את הקול שלהם או ליצור אפקט, הם הקימו אלטרנטיבה לתקשורת הממוסדת.

לצעירים, כמו הבת שלי, חשוב אם המוסד שבו הם אוכלים, לנים או מבקרים הוא עם מודעות ומצפון חברתי וסביבתי. בתי עסק בקליפורניה שרוצים את הביזנס של הדור הצעיר מאמצים את הערכים האלו - בתחילה מתוך אינטרס כלכלי, אבל זה גם מאפשר להם לספר שהם אנשים טובים. בקרוב גם אצלנו.