ביום שלישי תסתיים תקופת כהונתו של ד"ר אביחי מנדלבליט כיועץ המשפטי לממשלה לאחר קדנציה שהייתה אולי הסוערת ביותר אשר שידע תפקיד זה. רוב רובה של הסערה אשר ליוותה את מנדלבליט נסובה בעיקרה סביב החלטתו הידועה לאשר את הגשת כתב אישום כנגד ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, אך המאבקים שהתחילו בעניין זה התרחבו עד לשאלות נוקבות על מהות תפקידו של היועץ מול הממשלה. 

באופן כללי, ניתן לומר כי כמעט כל כהונתו של מנדבליט לוותה בסערות ובחוסר שקט ניכר. ניתן להיזכר כיצד כאשר מונה מנדבליט לתפקיד, סערה הארץ על ידי צד אחד של המפה הפוליטית, אשר חשדה בכוונותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ובהמשך לאחר ההחלטה על הגשת כתבי האישום של נתניהו היה זה הצד השני של המפה הפוליטית שהחל לסעור ולרגוש.  

גם נתניהו עבר מקצה אחד לקצה שני, שכן נתניהו שהיה ידוע כאחד משומריו של בית המשפט העליון ושל הפרקליטות, שינה מרגע הגשת כתב האישום, את עמדתו,  ויתכן כי כחלק מאסטרטגיה המשפטית שלו, החל לטעון כי "תפרו לו תיק" ובכך החל במסע של תקיפה חזיתית של מוסד הפרקליטות והעומד בראשו. יש האומרים כי הדבר הביא לפגיעה חמורה באמון הציבור במערכת המשפטית כולה. 

אחד משיאי המלחמה היה במאבק על מינוי ממלא המקום פרקליט המדינה קרב אשר ניטש בין שר המשפטים דאז אמיר אוחנה לבין מנדלבליט. בעוד שהאחרון ביקש למנות את המשנה ליועמ"ש שלמה למברגר, שר המשפטים ביקש למנות את המשנה לפרקליטות מחוז מרכז עו"ד אורלי בן ארי. בסופו של דבר מונה לתפקיד בכיר אחר מתוך הפרקליטות – עו"ד דן אלדד למשך זמן קצר, עד שכזכור, מנדלבליט קבע כי קיימת מניעה משפטית להארכת תפקידו ומינה עצמו לתפקיד. 

ללא תיקי נתניהו, נראה דווקא כי היה מדובר ביועץ נוח יחסית לממשלה. תפיסתו המוצהרת, כפי שהיטיב לבטא בטקס הפרידה שערך אתמול היא: "סיוע לממשלה להגשים את מדיניותה, והאחריות לשמירת קיומו של הדין". הווה אומר, לעמדתו יש לעשות כל שביכולתו של היועץ המשפטי לממשלה על מנת לסייע לממשלה לבצע את מדיניותה כל עוד היא עומדת בהוראות החוק, וכשהדברים התנגשו מצא מנדלביט פתרונות דווקא יצירתיים. 

בימים האחרונים מנדלבליט פעל על מנת לסיים תיקים מרכזיים בהם היה מעורב נגד אישי ציבור. לאחרונה הוא הביא לסיום את פרשת ניסיון התערבותו של חה"כ יעקב ליצמן בחקירת מלכה לייפר, כשהסכים לאשר הסדר טיעון מקל שבמסגרתו ליצמן הודה בעבירה של מרמה והפרת אמונים, שילם קנס קטן וקיבל על עצמו מאסר על תנאי. המשמעות היא כי קיים סיכוי כי ליצמן יוכל בהמשך לשוב ולכהן כחבר כנסת מהשורה.

גם התיק של אריה דרעי שהחל בקול תרועה נסגר בקול ענות חלושה, נוכח וויתור נדיב יחסית,  מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה, כאשר דרעי הסכים להיות מורשע בעבירות מס, ושילם קנס בגובה 180 אלף שקלים. דרעי אולץ אמנם להתפטר מהכנסת, אך ללא השתת קלון - דבר שיאפשר לו לנסות שוב ולהיבחר לכנסת מחדש כבר בבחירות הקרובות. 

כידוע, מה שלא נותר פתור, למרות כוונותיו הכנות, היו תיקי נתניהו. נתניהו מעט התמהמה והציע באיחור מה הסדר שלא היה כלול בו קלון, והייתה זו שעת הכושר של מתנגדי העסקה להפעיל לחץ מסיבי על היועץ לסגת מהעניין.  לבסוף מנדלבליט סירב להצעת נתניהו כשהציב תנאי לעסקה: השתת קלון ו- 7 שנים מחוץ לפוליטיקה. בסופו של דבר המהלך לא הבשיל בעיקר עקב המחלוקת על שאלת הקלון. מנדלבליט גם הקשיח את דרישתו לעבודות השירות כחלק מההסדר מ-3 חודשים ומטה ל-7-9 חודשים. 

אומנם מסגרת הסדר הטיעון שורטטה כבר, אך היא תמתין ליועץ המשפטי הבא. מוקדם עוד לדעת לאן ילך מנדלבליט ,אך מה שבטוח שכהונתו הייתה סוערת ומלאת תהפוכות.