לאחרונה דווח על כמה רעידות אדמה שפקדו את המדינה וצריכות לעורר דאגה רבה בקרב ציבור גדול. רעידות אדמה אלו מחייבות טיפול שורש עמוק, יסודי ומיידי וחיזוק היסודות הרעועים של הבניינים שנבנו כאן עד שנות ה־80.

גם יסודות מוסדות המשפט, הפרקליטות והמשטרה דורשים חיזוק לנוכח הפרסומים על עסקת הטיעון של נתניהו, שאומנם לא הבשילה עדיין לעסקה, אבל הדיה ונזקיה עדיין מהדהדים; לנוכח עסקת הטיעון עם השר לשעבר אריה דרעי שהסתיימה בהתפטרות של דרעי מהכנסת ובקנס של 180 אלף שקלים, ובעיקר ללא קלון; לנוכח עסקת “סלב” נוספת שנעשתה עם ח”כ חיים כץ, שנאשם בקשירת קשר להשגת מטרה כשרה באמצעים פסולים ויצא מזה במאסר על תנאי של חצי שנה וקנס של 75 אלף שקלים; ולנוכח עסקת הטיעון עם שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן, שהיועץ המשפטי המליץ להגיש נגדו כתב אישום על שיבוש הליכי משפט והפרת אמונים, עבירה שיש עמה קלון ועונש מאסר, ואילו ליצמן יצא מהפרשה עם מאסר על תנאי וקנס סמלי של 3,000 שקלים.

רעידות האדמה הללו לא פסחו על המשטרה. עוד בטרם הצליח הציבור להתאושש מפרשת תוכנת הריגול “פגסוס”, שבאמצעותה עקבה המשטרה לכאורה אחר טלפונים של אזרחים מן השורה, נחתה על ראשו פרשת ניצב ג’מאל חכרוש, שתועד מדלג מעל קורבן רצח כמו מעל שלולית ועורר תהיות רבות על נורמות ההתנהלות של צמרת משטרת ישראל. על מנת להשלים את התמונה העגומה הזו נחתה עלינו השופטת לשעבר אתי כרייף בראיון לתוכנית “עובדה”, שהותיר כל אדם שפוי פעור פה והלום עם השאלה: האם לשופטים האלה התכוון בזמנו מנחם בגין המנוח כשאמר: "יש שופטים בירושלים"?

אחרי כל אלה לא ברור מה מדאיג ומפחיד יותר, רעידות האדמה שעלולות לגרום כאן לקורבנות ונזקים רבים וקשים בגלל היסודות והבנייה הרעועים בבניינים הישנים, או פרצופה של המדינה כפי שהוא משתקף מעסקאות הטיעון המוזרות, מהתנהלות המשטרה ומערכת המשפט? דבר אחד ברור: אמון הציבור במערכת המשפט, בפרקליטות ובמשטרה מצוי בשפל שכמוהו לא ידעה המדינה מיום הקמתה, כשמצב ביטחון הפנים והמצב החברתי במדינה מחריפים מיום ליום.

אחת ההבטחות החשובות שניתנו על ידי ממשלת השינוי עם הקמתה לפני כשבעה חודשים הייתה טיפול בחוליים הללו. אך נכון להיום לא נעשה כאן מעשה של ממש. בתי המשפט, הפרקליטות והמשטרה הם מהיסודות החשובים ביותר לדמוקרטיה ולמדינה שפויה. בעניין זה גם ההתמודדות הקשה והמתישה של הממשלה עם הקורונה שגוזלת ממנה מאמצים ומשאבים רבים אינה יכולה להוות תירוץ. משטרת ישראל, כמו מערכת המשפט והפרקליטות, נדרשות לפינוי בינוי מיידי. אם נמשיך לראות כאן הסדרי טיעון כאלה, שופטים/ות ותופעות כמו אתי כרייף, והתנהלות של המשטרה כמו ההתנהלות של ניצב חכרוש, המדינה הזו תרעד ותתמוטט בלי רעידות אדמה.