עלילת האפרטהייד היא נשק גרעיני: דו"ח אמנסטי אינטרנשיונל שפורסם השבוע, מבקש להפעיל נגד מדינת ישראל את המקבילה הדיפלומטית של נשק גרעיני: עלילת האפרטהייד.ההאשמה הזו היא שקר שאין לו שום בסיס במציאות. היא מחללת את זכרם של קרבנות האפרטהייד האמיתי, ועושה שימוש ציני במונח לטובת צורה אחרת של שנאה קדומה: אנטישמיות. אבל השחיתות וההונאה שבה, עושות אותה מסוכנת לא פחות.

כוונתם של אלו המדביקים את תווית האפרטהייד על ישראל זהה בדיוק לזו של המשטר האיראני: להשמיד את המדינה היהודית. הם פשוט משתמשים בנשק אחר - קטלני באותה מידה.

אני אומר את זה כמי שגדל בדרום אפריקה בשנות ה-80 של המאה ה-20, וחווה על בשרו את השפעות הסנקציות שהטיל העולם על ממשלת האפרטהייד. זה היה מאבק מוסרי להכניע את משטר הרֶשע של המפלגה הלאומית, ולהביא לסיומו של חוסר הצדק של מערכת אפרטהייד אמיתית. והוא הצליח עד כאב. הוא גרם לכך שלהיות אזרח דרום אפריקאי היה בושה. הוא ריסק לחלוטין את כוח העמידה של הדרום אפריקאים הלבנים להמשיך במדיניות האפרטהייד. הסקציות הכלכליות פגעו לאנשים בכיס, וההחרמה מאירועי תרבות וספורט בעולם - בעלת המשמעות הסמלית האדירה - גרמה לדרום אפריקאים להרגיש מנודים. לנסוע ברחבי העולם עם דרכון דרום אפריקאי, הרגיש כמו להסתובב עם אות קלון.

הכוונה מאחורי ההאשמה הכוזבת של ישראל באפרטהייד, היא לשבור את נחישותם של אזרחיה האמיצים, לגרום להם להתבייש במדינה שלהם, לסרב לשרת בצבא או לשלם מסים, ולנסות להגר ממנה כדי להימלט מהחרפה והצער הנלווים לסנקציות ונידוי בינלאומיים.

על ממשלת ישראל לפעול בנחישות ההולמת את חומרת האיום הקיומי שהעלילה הזו מעמידה. ארבע שנים לקח למומחי אמנסטי לחבר את הדו"ח הזה, אבל השורה התחתונה שלו - ההכרזה שישראל היא מדינת אפרטהייד וקריאה להתנגדות בינלאומית - נתונה הייתה כבר מן היום הראשון. מדוע אפוא התגובה החלושה?

מאמצי ממשלת ישראל למנוע איראן גרעינית, נחושים ומקיפים במידה הנדרשת. אלא שעלילת האפרטהייד היא איום קיומי לא פחות ממנה, ועל כן יש להילחם בה באותה נחישות ובמשאבים לא פחותים.

הממשלה צריכה ליזום שינוי פרדיגמה קיצוני כדי להתנגד לאיום האשמת האפרטהייד. אם לא תיתקל בהתנגדות - ההאשמה תדבק, למרות סילוף המציאות הקיצוני שלה. כמו שאמר שר התעמולה הנאצי, יוזף גבלס הנודע לשמצה: "אם חוזרים על שקר מספיק פעמים הוא הופך להיות אמת". ועל השקר הזה חוזרים אויבי ישראל בכל יום בבירות העולם.

וחייבים להגיב עליו. מדינת ישראל אינה יכולה להרשות להשמצה הזו להתקיים. היא אות קלון. אם עלילת האפרטהייד לא תובס, היא תטיל צל על ההיסטוריה היהודית ומדינת ישראל אף פעם לא תוכל להיות בטוחה באמת.

עדיין לא מאוחר. עלילת האפרטהייד עוד לא השתרשה. אבל היא תשתרש. הזמן פועל לרעתנו. על ממשלת ישראל לפעול מיד ולרכז את כל המשאבים העומדים לרשותה כדי להזים את אשמת השווא המחרידה הזו. ויהדות העולם וכל ידידותיה של ישראל בעולם יתגייסו לתמוך בה.

יש להוציא אל הפועל במהירות אסטרטגיה קוהרנטית, רבת פנים, ממומנת בנדיבות, להתמודדות עם האיום. יש להושיב צוותי חשיבה ומכוני מחקר שיכינו תגובה לכל היבט - קטן כגדול - בהאשמת האפרטהייד. כל פרט בדו"ח חייב לקבל מענה. למען התיעוד ההיסטורי של עם ישראל, ולמען המשך קיומה של מדינת ישראל. יש לצייד את אזרחי ישראל בכל הגילים, את יהודֵי העולם ואת תומכי ישראל מכל הדתות, בנתונים מן המחקר האמור. יש להקצות צוותים משפטיים נרחבים, שיערערו על ההאשמה בפורומים משפטיים ברחבי העולם. יש למלא כל פלטפורמת תקשורת פנויה בתוכן מקיף, מוגש במקצועיות, שמפריך את השקרים. ויש ליזום התקפה דיפלומטית היסטורית, שתכשיר ותצייד את כל השגרירים והדיפלומטים הישראליים, בכל רמה, בנשק להתמודדות עם האיום הזה.

הצעד הראשון הוא לזהות נכונה את מזימת האפרטהייד: איום קיומי; המקבילה הדיפלומטית של נשק גרעיני. יש צורך דחוף בשינוי פרדיגמה בגישת ממשלת ישראל. עתיד המדינה היהודית ושלמות ההיסטוריה היהודית מונחים על הכף. יש לפעול עכשיו - לפני שיהיה מאוחר מדי.

הכותב הוא הרב הראשי של דרום אפריקה וד״ר למשפטים וזכויות אדם

הרב ד''ר זאב וורן גולדשטיין, הרב הראשי של דרום אפריקה (צילום: באדיבות המצולם)
הרב ד''ר זאב וורן גולדשטיין, הרב הראשי של דרום אפריקה (צילום: באדיבות המצולם)