ביום שישי האחרון נפתחה בבייג'ינג אולימפיאדת החורף ה־24. סין מתכוננת לאולימפיאדת החורף מאז החלטת הוועד האולימפי בסוף 2015. צוות פורום סין במכון למחקרי ביטחון לאומי, שביקר במרכז התכנון והשליטה שהוקם בסין לניהול האירוע, התרשם מהיקף המאמץ וההשקעה הכולל קו רכבת מהירה לאחד משלושת אתרי התחרויות הנמצא 220 קילומטרים מבייג'ינג.

משחקי החורף זוכים בדרך כלל לפחות התעניינות בעולם מאולימפיאדת הקיץ, אבל זו שנפתחה בסוף השבוע זוכה כבר שבועות ארוכים לכותרות, ולאו דווקא בעמודי הספורט. גורמים לכך מגיפת הקורונה והחרם הדיפלומטי שהטילה ארצות הברית על המשחקים, בלי למנוע מאתלטים אמריקאים להשתתף.

בקורונה נלחמת סין בצעדים דרסטיים, ובעיקר על ידי ניהול כל אירועי הספורט במעין בועה סטרילית ללא נוכחות קהל צופים, בידוד הספורטאים עצמם וצמצום תנועותיהם למינימום ההכרחי. החרם האמריקאי, ענני המלחמה מעל אוקראינה והדיווחים על התכווצות כלכלת סין מול התאוששותה של הכלכלה בארצות הברית, על אף האינפלציה הגואה בה, גרמו לסין להציג גם את החרם הדיפלומטי וגם את המתיחות באוקראינה כניסיון אמריקאי מכוון לחבל בהצלחת סין בארגון אולימפיאדת החורף על אף משבר הקורונה.

נשיא רוסיה זכה להכרת תודה מיוחדת על היותו ראש המדינה הראשון שהודיע על בואו לפתיחת המשחקים, כשאליו יצטרפו עוד 31 מנהיגים, ובהם מזכ"ל האו"ם ומנכ"ל ארגון הבריאות העולמי. השתתפותם של נשיא מצרים א־סיסי, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן, יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן־זייד ואמיר קטר תמים בן חמד ראויה לתשומת לב. יש אלמנט של התרסה כלפי ארצות הברית בהחלטה של כמה מהם להשתתף באירוע המוחרם על ידיה.

כזכור, ארצות הברית הטילה חרם על האולימפיאדה במוסקבה ב־1980 משום ששנה קודם לכן פלשה ברית המועצות לאפגניסטן. מחרימה אחרת של אולימפיאדת הקיץ ב־1980 הייתה סין עצמה בשל הקרע האידיאולוגי בינה לבין ברית המועצות. קודם לכן החרימה סין את האולימפיאדות מאז 1956 בשל האישור שנתן הוועד האולימפי לטייוואן להשתתף במשחקים תחת שמה הרשמי "הרפובליקה של סין". סין העממית חזרה להשתתף במשחקים האולימפיים ב־1984, כאשר הוועד האולימפי הבינלאומי החליט שטייוואן תשתתף תחת השם "טאיפיי הסינית".

בטקס הפתיחה הנוכחי צעדו שישה ספורטאים ישראלים, אבל לא היה בו נציג ישראלי רשמי כדי להימנע מחילול השבת. ההשתתפות הישראלית באולימפיאדה חשובה, אבל לא פחות חשובה היא הבהרה חד־משמעית כי ישראל לא מצטרפת לחרם דיפלומטי או אחר על משחקי החורף בסין.

מאז הקמתה נפגעה ישראל מהחרם שמטילות מדינות בעולם שאוסרות על הספורטאים שלהן להתחרות עם ספורטאים ישראלים. בכמה ענפי ספורט משובצת ישראל באירופה בבתים המוקדמים לקביעת המשתתפות באולימפיאדות או אליפויות העולם משום שחלק גדול ממדינות אסיה מחרימות אותה. כדאי ששר התרבות והספורט חילי טרופר ישגר ברכה לעמיתו הסיני לפתיחת אולימפיאדת החורף ויאחל לסין הצלחה במאמץ הכביר שהושקע בקיומם של המשחקים, על אף הקשיים שנגרמים בשל מגבלות הקורונה. צעד כזה בוודאי יתקבל בהערכה בבייג'ינג. 

הכותב הוא שגריר ישראל בירדן ובאיחוד האירופי לשעבר, וכיום חוקר בכיר בתוכנית ישראל-סין במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב