הפעם נראה שארגון אמנסטי עבר כל גבול. ההכרזה של הארגון שמדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד הוכיחה כי מזמן אמנסטי איבד קשר עם המציאות וכי הוא מוטה פוליטית. בפועל, הדוח שכתב אמנסטי לאחרונה כולל אי־דיוקים משפטיים עמוקים וחד־צדדיות בולטת. למשל, השימוש במונח "אפרטהייד", אשר מקורו בתיאור ההפרדה הגזעית שנעשתה בדרום אפריקה בין לבנים לשחורים, הינו משולל כל הבנה של המציאות השוררת בישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

בעוד בדרום אפריקה, תחת משטר האפרטהייד, שחורים לא יכלו להצביע בבחירות ונשללו מהם זכויות אזרחיות רבות, הרי שבישראל נהנים כל האזרחים משוויון זכויות מלא. אזרחי ישראל הלא יהודים בוחרים ונבחרים לפרלמנט, מכהנים בבית המשפט העליון, ממלאים עמדות מפתח במשרדי ממשלה, בצבא, במשטרה ובכלי התקשורת, ולמעשה מהווים חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. אפילו קפטן נבחרת ישראל בכדורגל אינו יהודי. במילים אחרות, ישראל היא אחת הדמוקרטיות הליברליות ביותר בעולם, ולא מדינת אפרטהייד כפי שטוען ארגון אמנסטי, אשר מנהל קו ברור נגד המדינה היהודית היחידה בעולם.


למרות ההתנהלות הארסית של ארגון אמנסטי נגד המדינה היהודית, והציפייה כי מדינות רבות ביבשת אירופה יאמצו את מסקנות הארגון, בחרו מדינות חשובות באירופה לתמוך בצורה חד־משמעית במדינת ישראל. רבות מידידותיה של ישראל באירופה מבינות כי הגדרת ישראל כ"מדינת אפרטהייד" היא איוולת. למעשה, במקביל לשאיפה של רבות ממדינות אירופה כי הסכסוך הישראלי־פלסטיני ייפתר על בסיס רעיון שתי המדינות לשני עמים, מבינים שם היטב כי אף מדינה בעולם לא תעניק זכויות אזרח למי שאינם אזרחי המדינה. באירופה יודעים כי הפלסטינים החיים בגדה המערבית וברצועת עזה אינם אזרחים של מדינת ישראל, ועל כן אינם זכאים לזכויות אזרחיות.

ארגון אמנסטי כבר מזמן הוכיח כי הוא מנהל קמפיין שקרי ואובססיבי נגד מדינת היהודים במטרה להשחיר אותה בקרב הקהילה הבינלאומית. לשם השוואה, בעוד שעל צפון קוריאה הנחשבת למדינה הדיקטטורית ביותר על פני הגלובוס כתב אמנסטי כ־40 דוחות, הרי שהדוח האחרון שפורסם הוא ה־208 במספר שחיבר הארגון על מדינת ישראל.


תגובות ממשלות באירופה ממחישות בבירור את העובדה כי הן עומדות לצדה של ישראל. בגרמניה דחו משרד החוץ ופוליטיקאים מכל רחבי הקשת הפוליטית בפרלמנט הגרמני את השימוש במונח "אפרטהייד", ביקרו את הדוח של אמנסטי וטענו שהוא לא מקדם את השלום במזרח התיכון. בבריטניה הבהיר משרד החוץ כי אין להשתמש במונח הזה בהקשר של ישראל. גם באוסטריה דחה משרד החוץ את ההאשמות שהטיח אמנסטי במדינת היהודים. הגדיל לעשות נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, אשר שלח מכתב לנשיא המדינה הרצוג, ובו גינה את ההתבטאות של אמנסטי.

הגיבוי שמדינת ישראל זוכה לו אינו מקרי, ומקורו בעבודה סיזיפית הן של משרד החוץ הישראלי והן של ארגונים ישראליים לא ממשלתיים הפועלים לחיזוק הקשר בין מדינת ישראל לבין מדינות אירופה. מדובר במאמץ מתמשך להראות למדינות אירופה, אשר לעתים מחזיקות בעמדה ביקורתית כלפי ישראל בסוגיית הסכסוך עם הפלסטינים, כי מדינת היהודים שואפת לשלום עם שכנותיה. 


הכותב הוא מנכ"ל ELNET אירופה־ישראל, לשעבר הקונסול הכללי של ישראל בבוסטון, הקונסול הכללי של ישראל במיאמי, ראש משלחת הקרן הקיימת לבריטניה, יועץ התקשורת של ראש הממשלה, עיתונאי ופרשן