על פי כל הסימנים, ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בטורקיה קורם עור וגידים, וכנראה יתקיים בקרוב. אני סבור שבשלב זה יש לדחות ביקור ברמה כה בכירה ולהעדיף צעדים מדודים יותר על מנת לעמוד על טיב מטרותיו של הנשיא הטורקי ארדואן.

לישראל אין בעיה עם המדינה הנקראת טורקיה. משקלה האסטרטגי ותפקידה האזורי ברורים. לישראל יש בעיה עם מי שעומד בראש המדינה, הנשיא ארדואן. כמובן שטוב היה לו היו לישראל יחסים ידידותיים ושקופים עם אנקרה. השאלה היא אם הנשיא הטורקי, בחיזוריו הפומביים אחר ישראל, מתכוון גם לשנות את חברבורותיו. הקולות המגיעים מטורקיה מפי בכירים כמו שר החוץ הטורקי, מלמדים שארדואן לא מתכוון לשנות את מדיניותו באזור. הקושי נעוץ בכך שארדואן הוא בלתי צפוי, וכאשר הוא מותח ביקורת עלינו, הוא עושה זאת בקיצוניות, מלווה בשקרים ובעלבונות. כך היה בעבר, וכאמור אין סימנים לכך שהוא לא יחזור על זה גם אחרי נרמול היחסים בין המדינות.

ראינו כיצד ארדואן התנהג בכנס דאבוס ב־2009 בנוכחותו של הנשיא דאז שמעון פרס, ראינו אותו בפרשת המרמרה ב־2010 וגם בסבבי הלחימה נגד חמאס. לפני למעלה מעשר שנים, בפורום הכלכלי העולמי המוכר ככנס דאבוס בשווייץ, נפגשתי עם ארדואן כאשר נתלוויתי לשר החוץ שלנו דאז סילבן שלום. כבר אז היה האיש בוטה וקשה מאוד, והוא לא חסך את שבטו מאיתנו. יצאנו מהפגישה ושאלנו את עצמנו מה יקרה אם האיש יהפוך לנשיאה של טורקיה. ובכן הוא נהיה לנשיא, וכלום לא השתנה אצלו. איזו ערובה יש היום שארדואן ישנה את יחסו לישראל, לציונות וליהודים?

ארדואן מחזר גם אחרי הנשיא המצרי א־סיסי. האחרון הציב לארדואן תנאים שארדואן לא קיבל, ולכן א־סיסי לא נפל בקסמי החיזורים של ארדואן. גם אנחנו צריכים להיזהר. ארדואן, בנוסף לתמיכתו בסוגיה הפלסטינית, הצהיר שהוא מעוניין בהסכם עם ישראל להובלת הגז שלה לאירופה דרך צינור שיעבור בטורקיה. ישראל היא חלק מארגון הגז המזרח־תיכוני שכולל את יוון, קפריסין ומצרים. יש בינינו גם שיתוף פעולה אסטרטגי. איזה היגיון יש בכך שנקריב את הקשרים המצוינים עם יוון וקפריסין שהוכיחו את עצמם לטובת רעיונותיו של ארדואן?

במקום ביקור רשמי ברמה הגבוהה ביותר, כדאי להתחיל בצעדים קטנים ומדודים. למשל החזרת השגרירים או הפסקת חתירותיו של ארדואן במזרח ירושלים או קידום הרעיון של יצירת גוש מדינות מוסלמיות באסיה שיכלול את טורקיה. צעדים אלה הם בוני אמון. במקום להתחיל בחימום היחסים בביקור הקודקוד שלנו, נתחיל מהבסיס ונבנה את היסודות הדרושים לביקור עתידי של הנשיא שיוכתר בהצלחה.