חשוב לגשת ולחסן את הילדים במועד ולא לדחות חיסונים כדי להפחית את הסיכון לחלות במחלות מידבקות ומסכנות חיים. מתן החיסונים במועד מאפשר רמת נוגדנים אופטימלית, לפי המחקרים, במטרה לייצר עמידות למחלה. ילדים מחוסנים תורמים לחסינות עדר, שכן היא מגינה על מבוגרים שרמת ההתנגדות החיסונית שלהם למחלה ירדה במשך השנים ועל אנשים צעירים עם מחלות או שנוטלים תרופות המדכאות חיסון.
חשוב להגיע לכל ביקור בטיפת חלב עם פנקס החיסונים ולשמור את הפנקס לכל החיים.

מתן החיסון עלול לגרום לתופעות לוואי קלות, כמו עליית חום הגוף, הרגשה כללית רעה, אודם ונפיחות במקום ההזרקה. תופעות אלו חולפות לרוב תוך יום או יומיים. אם מופיעים אודם ונפיחות במקום ההזרקה, אפשר לעשות אמבטיה או להיעזר ברטיות של מים פושרים על מקום ההזרקה. אין לעסות את מקום ההזרקה.

אם חום הגוף עולה, יש לתת לתינוק או לילד תרופה להורדת חום, לאחר שנועצים בצוות הרפואי בנוגע לבחירת התרופה המתאימה והמינון המתאים, לפי המשקל של הילד. אם במועד שנקבע לקבלת החיסון יש לתינוק או לילד מחלה חולפת המלווה בחום גבוה, יש להיוועץ בצוות הרפואי אם לחסנו במועד או לדחות את החיסון למועד אחר (הצטננות רגילה אינה סיבה לדחות את קבלת החיסון). ניתן לתת את החיסון מיד לאחר שהילד מבריא.

חשוב לזכור: כשמדובר בתינוק עד גיל חודשיים יש לפנות אל הרופא בכל מקרה שהחום עולה על 38 מעלות צלסיוס. בכל גיל יש לשים לב לשינויים בהתנהגות הכללית, כגון אי־שקט מוגבר, אדישות מיוחדת וסירוב לשתות ולאכול. במקרים אלה יש לפנות לרופא גם כשאין לילד חום.
הכותבת היא מנהלת המחלקה לשירותי בריאות ומניעה, שירותי בריאות כללית