לשרת הפנים איילת שקד יש מדיניות עקבית שתומכת בהתיישבות ובחקלאות, אך היא עלולה לקבל החלטה שמשמעותה הרס וחנק של שני מושבים ופגיעה בעמק השלום, אזור תיירותי המארח מעל מיליון מבקרים כל שנה מכל רחבי המדינה. זה כמה שנים שאנו, במועצה אזורית מגידו, יחד עם אנשים רבים בישראל, מובילים מאבק נגד התרחבותה של יוקנעם עילית והרצון שלה לפלוש לשטחים ירוקים ופנינות טבע, וכן לשטחים של מושבים הקיימים זה עשרות שנים, ובהם קיימת חקלאות שורשית ארץ־ישראלית.

זה שנים שאנו מתריעים כי העברת שטחים מהמועצה ומעמק השלום ליוקנעם עילית פירושה הרס הטבע והחקלאות. הדבר מכעיס שבעתיים כיוון שהפתרון הטוב ביותר לצורך בהתפתחות העיר נמצא ממש מתחת לאף: קוראים לו התחדשות עירונית. יוקנעם עילית בנויה כיום רק על 32% משטחה.

יש לה אפשרות להכפיל את האוכלוסייה בתחומה, ואף לשלש אותה, בלי לפגוע בשום שטח אחר. אלא שראש העיר סימון אלפסי מתנגד לבנייה בתוך העיר. לאורך החודשים האחרונים הוא העלה שלל טיעונים נגד התחדשות עירונית, בהם שזה לא כלכלי, שתיווצר בעיית תחבורה ועוד, אף שמומחים בנושא מראים לו אחרת.

הבעיה הנוספת טמונה בתפיסה המוטעית של משרד הפנים והעומדת בראשה ובחוסר הבנה של המציאות הקיימת בשטח. אחת הטענות שהעלה אלפסי היא שאין הוא יכול לבנות בתוך העיר בגלל שטחים פרטיים. לא רק שטענה זו אינה מדויקת, היא פשוט לא נכונה. בחדרה וביישובים אחרים הופעלו ותמ”לים על שטחים פרטיים, אז מדוע ביוקנעם עילית זה לא אפשרי? מדוע רק ביוקנעם עילית לא מבצעים התחדשות עירונית? מדוע אפשר לעשות זאת בקריות, בחיפה, בטירת הכרמל, במגדל העמק, ובעוד עשרות ערים, ורק ביוקנעם עילית לא ניתן? אין סיבה הגיונית נראית לעין מדוע הוועדה הגיאוגרפית של חיפה המליצה כי שטחים מחוץ לעיר יסופחו אליה ללא כל סיבה מוצדקת.

לשמור על יישובים קיימים זה לא פחות חשוב מלהקים יישובים חדשים. השרה שקד הוכיחה באינספור מקרים כי היא יודעת להציג מדיניות ברורה ובכוחה לקבל החלטות באופן ענייני המשקף את הצרכים השונים. אין סיבה שלא תקבל החלטה כזאת גם במקרה הזה ותורה על בנייה בתוך יוקנעם עילית. ניתן לפתח את העיר בצורה משמעותית בתוך שטחה, ובלי לפגוע ביישובים כפריים חקלאיים שורשיים או בטבע המדהים המשרת את כל תושבי מדינת ישראל.

אני קורא לאיילת שקד לא להרוס את עין העמק, אליקים ועמק השלום. תראי את התמונה הגדולה המראה כי ניתן לבנות ולפתח עיר בלי להרוס שני מושבים ואזור טבעי ערכי נפלא בעמק השלום.

הכותב הוא ראש מועצה אזורית מגידו