הרבה הישגים נזקפו לזכותה של ישראל בשנים האחרונות: המדינה שהייתה ממובילות בכמות המתחסנים נגד נגיף הקורונה, שיפרה משמעותית את מעמדה המדיני באזור בעקבות נירמול היחסים עם שכנותיה במפרץ ואיך אפשר בלי להזכיר את אולימפיאדת טוקיו 2020 שהייתה ללא ספק האולימפיאדה שעיטרה כמות מרשימה של ספורטאים ישראליים במדליות. לכל זה התווסף השבוע "הישג" נוסף, די מפוקפק אם אתם שואלים אותי - ישראל העפילה שלב נוסף במדד הסודיות הפיננסית למקום ה-32 והפכה עצמה למדינה אטרקטיבית יותר למעלימי מס ומלביני הון.

מדד הסודיות הפיננסית, להזכירכם, הינו המדד המקיף ביותר שמפרסם מדי שנה הארגון הבינלאומי Tax Justice Network, להערכת רמת הסודיות של המרכזים הפיננסיים וההשפעה של סודיות זו על זרימת הכספים הגלובלית. ככל שהדירוג עולה כך השפעתה השלילית של המדינה גדולה יותר. כדי ליצור את הציון הסופי בדירוג המדד, ניקוד הסודיות משוקלל עם הערך המשקף את היקף ענף השירותים הפיננסיים offshore בכל מדינה. 

השנה ישראל עלתה מהמקום ה-38 אשתקד למקום ה-32 במדד, שכולל 141 מדינות. אמנם את שלושת המקומות הראשונים כבשו ארה"ב, שוויץ וסינגפור - אולם השורה התחתונה עדיין מטרידה - ישראל נחשבת ליותר סודית ולכן יותר מסוכנת, היות וסודיות פיננסית חזקה מעודדת הלבנות הון.

משמעות הדבר היא שישראל יכולה להוות מקום אטרקטיבי לביצוע עבירות של הלבנת הון והעלמת מיסים. מכיוון שהמערכת הפיננסית היא גלובלית, הרי שמדובר בנזק לא רק לישראל, אלא לעולם כולו. 

כידוע לכל, מדינת ישראל סובלת מפערים חברתיים וכלכליים עצומים והמערכת הפיננסית היא מנוף חיוני להתקדמות חברתית וכלכלית, ולכן תמוה בעיני שמקומנו במדד אינו מדיר שינה מעיני רשויות הפיקוח השונות.  

כעת, על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והסנקציות המוטלות על האוליגרכים הרוסים, צופים מומחי מס רבים גל נוסף של עולים עם "כיסים עמוקים" לישראל, בשל העובדה שישראל מהווה עבורם מקלט מס לשנים הקרובות. והיתרונות בהענקת מקלט מס ידועים לכל: סודיות בנקאית, דיני חברות מקלים, אנונימיות - ובדרך כלל, התערבות ממשלתית מזערית. הפעילות של אינדיבידואלים או של תאגידים זרים מניעה בסופו של דבר גם את הכלכלה המקומית.

אני סבורה כי על ישראל לעשות את מרבית המאמצים כדי להתנער מהטייטל המפוקפק של מי שמעניקה מקלטי מס לעברייני הון. דו"ח מבקר המדינה, שפורסם לאחרונה, חשף אף הוא כשלים רבים במאמצי המדינה להיאבק בהלבנת הון, הפוגעת בשוויון בפני החוק ועלולה לשמש גורמים פליליים ואף גורמי טרור.

ניכר כי על אף ההצהרות הנזרקות לכל עבר, ישראל די מתקשה לטפל בנושא, בין השאר עקב ריבוי הגופים הפועלים בתחום זה, שכל אחד מהם מחזיק רק במידע חלקי. יתרה מכך, אף שבידי הרשות לאיסור הלבנת הון יש מידע רב המשקף את מידת הציות של כל מפוקח ומידת חשיפתו לסיכוני הלבנת הון, קיימים כשלים בהעברתו לרגולטורים הרלוונטיים, שהם בעלי סמכות הביקורת והאכיפה. 

המלחמה באוקראינה עשתה שירות מצוין לאוליגרכים, כאשר העלתה לכותרות שוב את עניין הלבנת ההון. בעודם מחפשים לעצמם מקלט מידן הארוכה של רשויות המס במדינת המקור שלהם, הם גילו את ההזדמנות הנפלאה שפרשה בפניהם ישראל: מדינת תכנון המס האולטימטיבית, שביחד עם הפטור מדיווח הופכת גם למדינת העלמת המס האולטימטיבית.